The human-nature relationship has passed through different phases throughout history. In the beginning, humans embraced nature by utilising natural resources and processing them in a protective manner. However, with anthropocentrism, the Age of Enlightenment and the Industrial Revolution, the human-nature relationship has undergone a radical change. The industrial revolution and enlightenment thought, along with the view of man as a being above nature, led to the view of nature as an object of exploitation by emphasising rationality. As a result of these approaches and developments, ecological problems have emerged on a global scale. These problems have led to an increase in environmental awareness, and since the 1960s, ecology and environmentalism movements have emerged. The pollution of the ecology of nature as a result of human activities and the deterioration of its ecological structure have led artists to focus on this issue and to develop projects with natural materials to save nature. Ecological artists have tried to increase the ecological awareness of the society and restore the ecological balance by using the potential of art to draw attention to ecological problems and offer solutions. The main purpose of ecological art practices has been to raise public awareness of nature, to repair damaged areas and to protect the ecological integrity of the world by producing permanent solutions for ecology.
The object of art is now nature itself and at the same time it is the reinstatement of nature as a subject. These approaches are aimed at rethinking the human relationship with nature, increasing respect for nature and restoring ecological balance. In this way, art is important in that it reflects the tendency to see nature not only as a resource, but also as a living space and a common heritage.
This article presents a comprehensive analysis of the social, cultural, economic and environmental dimensions of the ecology-art relationship. The effects of art on nature, the reflections of the natural environment on works of art and the effects of ecological art on environmental awareness and action are emphasised. With all this process, the emergence of ecological art and artists' approaches to nature are discussed through the first pioneering projects of ecological art.
İnsan-doğa ilişkisi, tarih boyunca farklı evrelerden geçmiştir. Başlangıçta, insanlar doğayı doğal kaynakları kullanarak ve koruyucu bir şekilde işleyerek benimsemiştir. Ancak, İnsanmerkezcilik, Aydınlanma Çağı ve Sanayi Devrimi ile birlikte, insan-doğa ilişkisi kökten değişime uğramıştır. İnsanın kendini doğanın üstünde bir varlık olarak görmesi beraberinde Sanayi devrimi ve aydınlanma düşüncesi, akılcılığı öne çıkararak doğayı bir sömürü nesnesi olarak görmeye yol açmıştır. Bu yaklaşımların ve gelişmelerin sonucunda, küresel boyutta bir ekolojik sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu sorunlar, çevre bilincinin artmasına yol açmıştır ve 1960'lardan itibaren, ekoloji ve çevrecilik hareketleri ortaya çıkmıştır. Doğanın ekolojisinin insan faaliyetleri sonucu kirlenmesi ve ekolojik yapısının bozulması, sanatçıların bu konuya eğilmesine ve doğayı kurtarmak için doğal malzemelerle projeler geliştirmesine yol açmıştır. Ekolojik sanatçılar, sanatın ekolojik sorunlara dikkat çekme ve çözüm sunma potansiyelini kullanarak, toplumun ekolojik bilincini artırmaya ve ekolojik dengeyi yeniden sağlamaya çalışmışlardır. Ekolojik sanat uygulamalarının temel amacı, toplumu doğaya karşı bilinçlendirmek, tahrip olmuş alanları onarmak ve ekoloji konusunda kalıcı çözümler üreterek dünyanın ekolojik bütünlüğünü korumak olmuştur.
Sanatın nesnesi artık doğanın ta kendisidir ve aynı zamanda doğanın özne konumuna yeniden getirilmesidir. Bu yaklaşımlar, insanın doğayla olan ilişkisini yeniden düşünmeye, doğaya olan saygıyı artırmaya ve ekolojik dengeyi yeniden sağlamaya yöneliktir. Bu şekilde, sanat doğayı sadece bir kaynak değil, aynı zamanda bir yaşam alanı ve ortak bir miras olarak görme eğilimini yansıtması bakımından önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer) |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 1 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net