Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Sociological Study on the Necessity of Change in Consumption Patterns in Modern Socıetıes

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 2, 1112 - 1121, 15.03.2025
https://doi.org/10.35674/kent.1494086

Öz

Consumption is one of the economic phenomena that has developed significantly after the industrial revolution. Among the problems caused by this phenomenon are resource scarcity, environmental pollution, the emergence of false needs and the increase in individual and social misbehaviors such as waste. Today, as a result of the manipulation of real needs, the phenomenon of unconscious and unnecessary consumption has emerged. Therefore, addressing this problem and producing possible solutions will relieve both the individual and the society. The aim of this study is to emphasize the necessity and importance of reforming consumption models in society and to emphasize the necessity and importance of change in consumption models on social grounds. First of all, it should be said that the study has a quality that will prepare the ground for field studies. In terms of methodology, the study was designed on the basis of content analysis, employing literature and document review. The preliminary impression of the study is that reforming consumption models improves life, reduces costs, provides a basis for the spread and increase of justice, and ensures the correct use of existing resources and reserves as much as possible by institutionalizing properly. Moreover, the correct distribution of resources will lead to progress and development. The construction of the necessary consumption models will play a facilitating role in the lives of individuals, especially families, and society as a whole.

Kaynakça

  • Aydemir, M. A. (2007). “Tüketim: Modern Dünyanın Kültürel Göstereni” Kültür Sosyolojisi. Editör: Köksal Alver, Necmettin Doğan. Ankara: Hece Publishing.
  • Baudrillard, J. (2002). “Tüketimin Tanımına Doğru”, Mimarlık ve Tüketim. İstanbul: Boyut Publishing.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (Trans. Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Publishing.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Trans: Ümit Ökten. İstanbul: Sarmal Publishing.
  • Bocock, R. (2009) Tüketim, Trans: Kutluk İ. Ankara: Dost Kitabevi Publishing.
  • Bocock, R. (2019). Tüketim. Trans.: Khosro Sabouri, Tahran: Shirazeh Publishing.
  • Corrigan, P. (1997). The Sociology of Consumption: A Introduction. SAGE Publications.
  • Lahsaizadeh, A. (1998). Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik. Shiraz, Shiraz Üniversitesi Publishing.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü. İstanbul: Sistem Publishing.
  • Orçan, M. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Kadim Publishing.
  • Poster, M. (1999). Medyanın İkinci Asrı, Trans: Gholamhossein Salehyar. Tahran: Müessese-i İran.
  • Razavizadeh, N. (2005). Medya tüketiminin Tahranlıların yaşam tarzı üzerindeki etkisini araştırmak: Tahran: Kültür, Sanat ve İletişim Araştırma Enstitüsü.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülmek. Trans: Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Publishing.
  • Rosengren, K. E. (1996). Media Effects and Beyond: Culture, Socialization and Lifestyles. London: Routledge.
  • Sombart, W. (1998). Aşk, Lüks ve Kapitalizm. (Trans: Necati Aça ), Ankara: Bilim ve Sanat Publishing.
  • Şimşek, Ç. A. (2003). İki Elde Bir Sehpa (Eds: Deniz Kandiyoti, Ayşe Saktanber) Kültür Fragmanları Türkiye’de Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Publishing.293–308.
  • Tabakoğlu, A. (1988). Tüketicinin Korunması. İslâm, 21–30.
  • Uras, U. (2007). Alternatif Siyaset Arayışları. İstanbul: İthaki Publishing.
  • Zorlu, A. (2006). Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Publishing.

Modern Toplumlarda Tüketim Modellerinde Değişimin Gerekliliği Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 2, 1112 - 1121, 15.03.2025
https://doi.org/10.35674/kent.1494086

Öz

Tüketim olgusu, sanayi devriminden sonra önemli ölçüde gelişen ekonomik olgulardan biridir. Bu olgunun doğurduğu sorunlar arasında kaynakların kısıtlı hale gelmesi, çevre kirliliği, sahte ihtiyaçların doğuşu ve israf gibi bireysel ve toplumsal yanlış davranışların artması sayılabilir. Günümüzde gerçek ihtiyaçların manipüle edilmesi sonucunda bilinçsiz ve gereksiz tüketim olgusu ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla bu sorunun üzerine gidilmesi ve olası çözümlerin üretilmesi hem bireyi hem de toplumu rahatlatacaktır. Bu çalışmanın amacı toplumda tüketim modellerinin reform edilmesinin gerekliliği ve önemi üzerinde durmak ve toplumsal zeminde tüketim modellerinde değişimin gerekliliğini ve önemini vurgulamaktır. Çalışmanın öncelikle saha çalışmalarına zemin hazırlayacak bir nitelik taşıdığını söylemek gerekir. Çalışma yöntem açısından bir literatür taraması ve doküman incelemesi kullanacak şekilde içerik analizi temelinde tasarlanmıştır. Çalışmada rastlanan ön izlenim; tüketim modellerinde reforma gitmek hayatı iyileştiren, maliyetleri düşüren, adaletin yaygınlaşmasına ve artmasına zemin sağlayan, doğru şekilde kurumsallaşarak mevcut kaynak ve rezervlerin mümkün olduğu kadar doğru kullanılmasını sağlamak yönündedir. Ayrıca kaynakların doğru dağıtılması ilerlemeye ve gelişmeye neden olacaktır. Gerekli tüketim modellerinin inşası kişilerin özellikle ailelerin ve tüm toplumun yaşamında birer kolaylaştırıcı rol oynamış olacaktır.

Kaynakça

  • Aydemir, M. A. (2007). “Tüketim: Modern Dünyanın Kültürel Göstereni” Kültür Sosyolojisi. Editör: Köksal Alver, Necmettin Doğan. Ankara: Hece Publishing.
  • Baudrillard, J. (2002). “Tüketimin Tanımına Doğru”, Mimarlık ve Tüketim. İstanbul: Boyut Publishing.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (Trans. Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Publishing.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Trans: Ümit Ökten. İstanbul: Sarmal Publishing.
  • Bocock, R. (2009) Tüketim, Trans: Kutluk İ. Ankara: Dost Kitabevi Publishing.
  • Bocock, R. (2019). Tüketim. Trans.: Khosro Sabouri, Tahran: Shirazeh Publishing.
  • Corrigan, P. (1997). The Sociology of Consumption: A Introduction. SAGE Publications.
  • Lahsaizadeh, A. (1998). Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik. Shiraz, Shiraz Üniversitesi Publishing.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü. İstanbul: Sistem Publishing.
  • Orçan, M. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Kadim Publishing.
  • Poster, M. (1999). Medyanın İkinci Asrı, Trans: Gholamhossein Salehyar. Tahran: Müessese-i İran.
  • Razavizadeh, N. (2005). Medya tüketiminin Tahranlıların yaşam tarzı üzerindeki etkisini araştırmak: Tahran: Kültür, Sanat ve İletişim Araştırma Enstitüsü.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülmek. Trans: Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Publishing.
  • Rosengren, K. E. (1996). Media Effects and Beyond: Culture, Socialization and Lifestyles. London: Routledge.
  • Sombart, W. (1998). Aşk, Lüks ve Kapitalizm. (Trans: Necati Aça ), Ankara: Bilim ve Sanat Publishing.
  • Şimşek, Ç. A. (2003). İki Elde Bir Sehpa (Eds: Deniz Kandiyoti, Ayşe Saktanber) Kültür Fragmanları Türkiye’de Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Publishing.293–308.
  • Tabakoğlu, A. (1988). Tüketicinin Korunması. İslâm, 21–30.
  • Uras, U. (2007). Alternatif Siyaset Arayışları. İstanbul: İthaki Publishing.
  • Zorlu, A. (2006). Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Publishing.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kent Sosyolojisi ve Toplum Çalışmaları
Bölüm Tüm Makaleler
Yazarlar

Raheb Mohammadi Ghanbarlou 0000-0003-3606-3524

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2024
Kabul Tarihi 1 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mohammadi Ghanbarlou, R. (2025). A Sociological Study on the Necessity of Change in Consumption Patterns in Modern Socıetıes. Kent Akademisi, 18(2), 1112-1121. https://doi.org/10.35674/kent.1494086

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net