Urban studies vary in their evaluations, but the fractal analysis method has been chosen as a tool to achieve strong results with development of geographical modeling and spatial analysis. Fractal geometry is primarily used to detect difference; measure the complexity dependent on initial conditions of the system; and evaluate interactions between spaces. Since formation of a city consists of different layers, systems, and forms, fractal geometry is preferred for this study. The examination of urban spaces is made possible through spatial analysis. The study measures the effectiveness of spatial analysis and transportation decisions. While macroform of a city can be formed with sustainability of transportation, the city's sprawl and controlled development also progress accordingly. Urban density can only be managed through planning decisions. The macroform transformation of Bursa province from past to present has been observed in space. Analysis was conducted on two areas, transportation infrastructure and urban built texture, to understand the change. Based on the coefficient obtained from the spatial analysis, it is evident that transportation decisions significantly influence the transformation of Bursa province in planning decisions, and this transformation is intertwined with settlement texture. The coefficients obtained from fractal analysis emphasize presence of urban sprawl in space.
Sustainable Transportation Fractal Analysis Spatial Analysis Public Transportation-Oriented Development (TOD) Principles
Kentsel çalışmaların her biri farklı değerlendirmeye konu olmakla birlikte coğrafi modellemeler ve mekânsal analizlerin gelişimi ile güçlü sonuçlar elde etmek için fraktal analiz yöntemi bir araç olarak seçilmiştir. Fraktal geometri, biçim açısından farklılıkların tespitinde; sistemin başlangıç koşullarına bağımlı karmaşıklığını ölçmekte ve mekânlar arası etkileşimleri değerlendirmekte başlıca bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Kentin oluşumunda farklı katmanlar, sistemler ve formlar bütünü olduğundan fraktal geometri bu çalışma için tercih edilmektedir. Kent mekânlarının irdelenmesi mekânsal analizlerle mümkün kılınmaktadır. Çalışma mekânsal analiz ve ulaşım kararlarının etkinliğini ölçmektedir. Kentin uçtan uca makroformu ulaşımın sürdürülebilirliği ile oluşabilmekte iken kentin yayılması ve kontrollü gelişimi de buna bağlı olarak ilerlemektedir. Kentsel yoğunluk ancak planlama kararları ile yönetilebilmektedir. Mekânda geçmişten bugüne Bursa ilinin makroform değişimi gözlenmiştir. Değişime ulaşım kurgusu ve kentsel yerleşik doku olarak iki alan üzerinden analiz yapılmıştır. Yapılan mekân analizinde elde edilen katsayı kapsamında Bursa ilinin planlama kararlarında ulaşım kararları özelinde değişimi büyük ölçüde etkilediği; bu değişimin yerleşim dokusu ile iç içe geçtiği görülmüştür. Fraktal analiz sonucu elde edilen katsayıların mekânda kentsel yayılmanın varlığını gösterir nitelikte olduğu vurgulanmıştır.
Sürdürülebilir Ulaşım Fraktal Analiz Mekânsal Analiz Toplu Taşım Odaklı Gelişim (TOD) İlkeleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kent Morfolojisi |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net