Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAVAK DERNEKLERİNİN KÜLTÜREL KORUMA ROLÜ/İŞLEVİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 25, 555 - 567, 25.12.2020

Öz

Türkiye’de derneklerle ilgili faaliyetler son dönemlerde öne çıkmaya başlamıştır. Dernekler üyelerinin sosyal ve ekonomik ihtiyaçlarıyla ilgili yardımlarda bulunmanın yanında kültürel çalışmalarıyla da dikkati çekmektedir. Dünyada özellikle küreselleşmenin kültür üzerindeki olumsuz etkileri milletleri kültürel koruma konusunda çalışma yapmaya itmiştir. Son yıllarda dernekler de kültürün korunmasıyla ilgili önemli işlevler üstlenmeye başlamıştır. Bu çalışmada Samsun şehir merkezine göç eden Kavaklıların üye olduğu altmış derneğin birleşmesiyle oluşan Kavak Dernekler Federasyonu (KADEF) ele alınmıştır. KADEF’in Kavak kültürünün korunmasına yaptığı katkı tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmamızda kültürel korumayla ilgili derinlemesine inceleme yapmak üzere nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme, gözlem ve mülakat yöntemleri kullanılmıştır. Bu yöntemler çalışma verilerinin analizinde birlikte kullanılmış ve bu sayede verilerin güvenirliğinin artması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akyıldız, N. A. (2020). Kentleşme ve Kentsel Gelişim Bağlamında Açık Kamusal Alanların Sürdürülebilir Kentler Açısından Değeri. Milli Folklor. 16 (125), 188-201.
  • Artun, E. (2009). Türk Halkbilimi. İstanbul: Kitabevi.
  • Cengiz, R. (2016). Yerelleşme ve Kentleşme Arasında Bir Asma Köprü; Hemşeri Dernekleri. Şişman, B. (ed.). Atakum’a Akademik Bir Bakış Yeni Atakum. (s. 307-3018). Samsun: Atakum Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Gülçayır Teke, S. (2013). Sivil Toplum Kuruluşları ve Somut Olmayan Kültürel Miras: Katılım, Akreditasyon ve Eksiklikler. Oğuz, Ö. (ed.), Ölçer Özünel, E. (ed.), Gülçayır Teke, S. (ed.). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği. (s. 41-45). Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu.
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta.
  • Karabaşa, S. (2014). Uygulamaları Açısından Somut Olmayan Kültürel Miras ve Folklor. Folk-lor/Edebiyat, 20 (80), 99-105.
  • Metin Basat, E. (2013). Somut ve Somut Olmayan Mirası Birlikte Koruyabilmek. Millî Folklor. 71, 61-71.
  • Nirun, N. (1994). Sistematik Sosyoloji Yönünden Aile ve Kültür. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Oğuz, M. Ö. (2013). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?. 2. Baskı, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Şahin, S. ve Güner, S. (Kasım, 2006). Kültürel Mirasın Korunması ve Sivil Toplum Örgütleri Arasındaki İlişki. Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şimşek, Ç. (2015). Halk Bilimi Müzeciliğine Bir Örnek Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tan, N. (2013). UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı Çerçevesinde Nasreddin Hoca Fıkralarının Sürdürülebilirliği. Türk Dünyası, 36, 93-105.
  • Turgut Gültekin, N. ve Uysal, M. (2008). Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 15 (8), 2032-2065.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, C. ve Zeybek, H. İ. (2016). Samsun Coğrafyası. Samsun: Canik Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Ziya Gökalp (1999). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: MEB.

THE ROLE/FUNCTION OF KAVAK ASSOCIATIONS IN THE PROTECTION OF CULTURE

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 25, 555 - 567, 25.12.2020

Öz

The activities regarding the country associations started to outshine in recent times. The associations catch the eye by providing aids and supports in terms of the social and the economic needs of their members, as well as their cultural activities. Specifically the negative effects of globalization on the culture pushed the nations to run activities regarding the cultural protection. In the recent years, country associations started to assume important responsibilities regarding the protection of the culture. In this paper we handled the Federation of Kavak Country Associations (KADEF) which is made up of sixty associations, in which Kavak countrymen who migrated to Samsun city center are the members. We tried to detect the contribution of KADEF to the protection of Kavak country culture. We used document examination, observation and investigation among the quantitative research methods, in order to resume a deeper examination about the cultural protection. These methods were used together within the analysis of the study data, and thus we aimed an increase in the reliability of the data.

Kaynakça

  • Akyıldız, N. A. (2020). Kentleşme ve Kentsel Gelişim Bağlamında Açık Kamusal Alanların Sürdürülebilir Kentler Açısından Değeri. Milli Folklor. 16 (125), 188-201.
  • Artun, E. (2009). Türk Halkbilimi. İstanbul: Kitabevi.
  • Cengiz, R. (2016). Yerelleşme ve Kentleşme Arasında Bir Asma Köprü; Hemşeri Dernekleri. Şişman, B. (ed.). Atakum’a Akademik Bir Bakış Yeni Atakum. (s. 307-3018). Samsun: Atakum Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Gülçayır Teke, S. (2013). Sivil Toplum Kuruluşları ve Somut Olmayan Kültürel Miras: Katılım, Akreditasyon ve Eksiklikler. Oğuz, Ö. (ed.), Ölçer Özünel, E. (ed.), Gülçayır Teke, S. (ed.). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği. (s. 41-45). Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu.
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta.
  • Karabaşa, S. (2014). Uygulamaları Açısından Somut Olmayan Kültürel Miras ve Folklor. Folk-lor/Edebiyat, 20 (80), 99-105.
  • Metin Basat, E. (2013). Somut ve Somut Olmayan Mirası Birlikte Koruyabilmek. Millî Folklor. 71, 61-71.
  • Nirun, N. (1994). Sistematik Sosyoloji Yönünden Aile ve Kültür. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Oğuz, M. Ö. (2013). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?. 2. Baskı, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Şahin, S. ve Güner, S. (Kasım, 2006). Kültürel Mirasın Korunması ve Sivil Toplum Örgütleri Arasındaki İlişki. Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şimşek, Ç. (2015). Halk Bilimi Müzeciliğine Bir Örnek Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tan, N. (2013). UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı Çerçevesinde Nasreddin Hoca Fıkralarının Sürdürülebilirliği. Türk Dünyası, 36, 93-105.
  • Turgut Gültekin, N. ve Uysal, M. (2008). Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 15 (8), 2032-2065.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, C. ve Zeybek, H. İ. (2016). Samsun Coğrafyası. Samsun: Canik Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Ziya Gökalp (1999). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: MEB.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Boz

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Boz, İ. (2020). KAVAK DERNEKLERİNİN KÜLTÜREL KORUMA ROLÜ/İŞLEVİ. Kesit Akademi Dergisi, 6(25), 555-567.