BibTex RIS Kaynak Göster

ALP TAMER ULUKILIÇ VE MUSTAFA HORASAN ESERLERİNİN BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 14, 324 - 343, 01.04.2018

Öz

Çağdaş sanat akımları diğer adıyla, modern sanat akımları sanat alanında avangardı yenilikçiliği desteklemektedir. Dışavurumculuk ve Sürrealizm de çağdaş sanat akımları içerisinde yer almaktadır. Sanatçılar kimi zaman eserlerinde, kişisel veya toplumsal olayları resmetmeyi tercih etmişlerdir. Bireysel üslupların ve kişisel öykülerin öne çıktığı eserler Dışavurumculukla ilişkilendirilmiştir. Alp Tamer Ulukılıç ve Mustafa Horasan gibi Türk sanatçıların eserleri ise, 20. yüzyılda ortaya çıkan “Yeni Dışavurumculuk” akımı içerisinde değerlendirilmiştir. Her iki sanatçı için de resim sanatı, bilinçaltını yansıtmada aracı olmuştur. Bu bağlamda ruhsal durumun ortaya konduğu eserlerin yanı sıra, gerçeküstü imgeler de resmedilmiştir. Araştırma kapsamında Alp Tamer Ulukılıç’ın beş, Mustafa Horasan’ın beş olmak üzere toplamda on adet eser biçim ve içerik açısından irdelenmiştir. Mustafa Horasan’a ait veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu yarı yapılandırılmış sorularla elde edilmiştir. Sonuçta, eserlerin hem Dışavurumculuk hem de Sürrealizmle iç içe olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2014). 20. yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (6. Baskı). İstanbul: Sel.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar (1. Baskı). İstanbul: Karakalem.
  • Cirlot, J. E. (2006). Dictionary of Symbols (2. Baskı). London: Routledge.
  • Erbil, L. (2001). Cüce (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Ergüven, M. (1995). Mustafa Horasan (1. Baskı). İstanbul: Art Grup.
  • Ergüven, M. (1996). Alp Tamer Ulukılıç (1. Baskı). İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Ersoy, N. (2007). Semboller ve Yorumları (3. Baskı). İstanbul: Dönence.
  • Etikan, S., Kılıçarslan, H. (2012). Düz Dokumalarda Nazar İnancı ve Göz Motifi. Art-e Sanat Dergisi, 5 (10), 103-121.
  • Gardin, N., Olorenshaw, R., Gardin, J. & Klein, O. (2014). Larousse Semboller Sözlüğü (1. Baskı). B. Akşit (Çev.). İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Hodge, S. (2015). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri (4. Baskı). E. Gözgü (Çev.). İstanbul: Domingo.
  • Kurtişoğlu, F. B., Beşiroğlu, Ş. Ş., & Kovanlikaya, Ç. (2009). Boşnak Kültürel Kimliğinin Simgele- ri: Akordeon ve Gusla. İTÜDERGİSİ/b, 5 (2), 35-44.
  • Ögel, B. (2000). Türk Kültür Tarihine Giriş (Cilt 2), (4. Baskı). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Özsezgin, K. (2010). Görsel Sanatçılar Ansiklopedisi (3. Baskı). İstanbul: Doruk.
  • Read, H. (2014). Sanatın Anlamı (1. Baskı). N. Asgari (Çev.). İstanbul: Hayalperest.
  • Url-1, http://www.beyazart.com/sanatci/Alp-Tamer-Uluk%C4%B1l%C4%B1%C3%A7, (Erişim Tarihi: 24.03.2018).
  • Url-2, http://www.beyazart.com/sanatci/Alp-Tamer-Uluk%C4%B1l%C4%B1%C3%A7, (Erişim Tarihi: 24.03.2018).
  • Url-8, http://www.beyazart.com/sanatci/Mustafa-Horasan, (Erişim Tarihi: 24.03.2018).
  • Url-9,https://artsandculture.google.com/asset/tearing-from-the-series-crash-paul- mccarthy/ogFc1aUZ45cqFg, (Erişim Tarihi: 18.04.2018).
  • Richard, L. (1984). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi (1. Baskı). B. Madra, S. Gürsoy & İ. Usmanbaş (Çev.). İstanbul: Remzi.
  • Roux, J. P. (2005). Orta Asya'da Kutsal Bitkiler ve Hayvanlar (1. Baskı). İstanbul: Kabalcı.
  • Tansuğ, S. (t.y.). İnsan ve Sanat, Herkes İçin Sanat (1. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Tansuğ, S. (1998). Türk Resminde Yeni Dönem (1. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • Turani, A. (2015). Sanat Terimleri Sözlüğü (16. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • Wilkinson, K. (2010). Semboller ve İşaretler (1. Baskı). S. Toksoy (Çev.). İstanbul : Alfa.
  • Başvurulan Kaynak Kişi (Katkıda bulunan kimse)
  • Mustafa Horasan (1965-): Sanatçı ve eserleri hakkında bilgi alabilmek için 05.03.2018 tarihinde yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır.

INVESTIGATION OF ALP TAMER ULUKILIÇ AND MUSTAFA HORASAN'S WORKS İN TERMS OF FORM AND CONTENT

Yıl 2018, Sayı: 14, 324 - 343, 01.04.2018

Öz

Contemporary art movements, in other words, modern art movements support avant-garde innovation in the field of art. Expressionism and Surrealism are also included in the contemporary art movements. Sometimes artists prefer to depict personal or social histories in their works. Individuals, personal stories, and Works highlighted by Expressionism have been associated. The works of Turkish artists such as Alp Tamer Ulukılıç and Mustafa Horasan were evaluated in the "Neo Expressionism" movement that emerged in the 20th century. For both artists, the art of painting has been instrumental in reflecting the subconscious. In this context, besides the works on which the mental state is revealed, the surreal images are depicted as well. Within the scope of the research, ten works of Alp Tamer Ulukılıç and five of Mustafa Horasan were examined in terms of form and content. The data of Mustafa Horasan were obtained with open-ended semi-structured questions developed by the researcher. In the end, it was understood that the works were both interwoven with Expressionism and Surrealism.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2014). 20. yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (6. Baskı). İstanbul: Sel.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar (1. Baskı). İstanbul: Karakalem.
  • Cirlot, J. E. (2006). Dictionary of Symbols (2. Baskı). London: Routledge.
  • Erbil, L. (2001). Cüce (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Ergüven, M. (1995). Mustafa Horasan (1. Baskı). İstanbul: Art Grup.
  • Ergüven, M. (1996). Alp Tamer Ulukılıç (1. Baskı). İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Ersoy, N. (2007). Semboller ve Yorumları (3. Baskı). İstanbul: Dönence.
  • Etikan, S., Kılıçarslan, H. (2012). Düz Dokumalarda Nazar İnancı ve Göz Motifi. Art-e Sanat Dergisi, 5 (10), 103-121.
  • Gardin, N., Olorenshaw, R., Gardin, J. & Klein, O. (2014). Larousse Semboller Sözlüğü (1. Baskı). B. Akşit (Çev.). İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Hodge, S. (2015). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri (4. Baskı). E. Gözgü (Çev.). İstanbul: Domingo.
  • Kurtişoğlu, F. B., Beşiroğlu, Ş. Ş., & Kovanlikaya, Ç. (2009). Boşnak Kültürel Kimliğinin Simgele- ri: Akordeon ve Gusla. İTÜDERGİSİ/b, 5 (2), 35-44.
  • Ögel, B. (2000). Türk Kültür Tarihine Giriş (Cilt 2), (4. Baskı). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Özsezgin, K. (2010). Görsel Sanatçılar Ansiklopedisi (3. Baskı). İstanbul: Doruk.
  • Read, H. (2014). Sanatın Anlamı (1. Baskı). N. Asgari (Çev.). İstanbul: Hayalperest.
  • Url-1, http://www.beyazart.com/sanatci/Alp-Tamer-Uluk%C4%B1l%C4%B1%C3%A7, (Erişim Tarihi: 24.03.2018).
  • Url-2, http://www.beyazart.com/sanatci/Alp-Tamer-Uluk%C4%B1l%C4%B1%C3%A7, (Erişim Tarihi: 24.03.2018).
  • Url-8, http://www.beyazart.com/sanatci/Mustafa-Horasan, (Erişim Tarihi: 24.03.2018).
  • Url-9,https://artsandculture.google.com/asset/tearing-from-the-series-crash-paul- mccarthy/ogFc1aUZ45cqFg, (Erişim Tarihi: 18.04.2018).
  • Richard, L. (1984). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi (1. Baskı). B. Madra, S. Gürsoy & İ. Usmanbaş (Çev.). İstanbul: Remzi.
  • Roux, J. P. (2005). Orta Asya'da Kutsal Bitkiler ve Hayvanlar (1. Baskı). İstanbul: Kabalcı.
  • Tansuğ, S. (t.y.). İnsan ve Sanat, Herkes İçin Sanat (1. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Tansuğ, S. (1998). Türk Resminde Yeni Dönem (1. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • Turani, A. (2015). Sanat Terimleri Sözlüğü (16. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • Wilkinson, K. (2010). Semboller ve İşaretler (1. Baskı). S. Toksoy (Çev.). İstanbul : Alfa.
  • Başvurulan Kaynak Kişi (Katkıda bulunan kimse)
  • Mustafa Horasan (1965-): Sanatçı ve eserleri hakkında bilgi alabilmek için 05.03.2018 tarihinde yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ekin Kakan Bu kişi benim

Gonca Hülya Yayan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kakan, E., & Yayan, G. H. (2018). ALP TAMER ULUKILIÇ VE MUSTAFA HORASAN ESERLERİNİN BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ. Kesit Akademi Dergisi(14), 324-343.