BibTex RIS Kaynak Göster

DİSİPLİNLER ARASI UYUMUN HAVALİMANI TERMİNAL YAPILARININ TARİHSEL GELİŞİMİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 14, 379 - 395, 01.04.2018

Öz

Havaalanı terminalleri, yolcuların istedikleri noktaya kolayca ulaşabileceği, alışveriş yapabileceği, dinleyebileceği, çevresiyle iletişim kurabileceği ve hatta eğlenebileceği yerlerdir. Havaalanı terminalleri, teknolojiye bağlı olarak çok hızlı gelişmekte ve değişmektedir. Bu çalışmada öncelikle mühendislik ve mimarlık disiplinlerindeki temel problemler, yapılı çevrede önemli fonksiyonlara sahip olan havalimanı terminalleri açısından değerlendirilmektedir. Bu periyodik gelişim süreçlerinin, mimarlık ve mühendislik etiği açısından bu iki disiplinin gelişimine paralel olduğu açıktır. Mimarlıkta mühendislik problemleri; açıklık, konsol, fonksiyon ve yoğunluk, mimari form, teknik detaylar ve yatay yüklerdir. Havalimanı yapılarında mimari kriterler; şeffaflık-hafiflik, esneklik-şekillendirme, ekoloji, sürdürülebilirlik, enerji verimliliği, nanoteknoloji ve biyomimesistir. Sonuç olarak; son zamanlarda yapılan büyük ölçekli havalimanı terminal binaları mimari ve mühendislik kavramı kriterleri açısından tüm özelliklere sahiptir. Özellikle gelişen teknoloji, mimari arzular ve artan yolcu kapasitesi nedeniyle, kentlerin ikonik binaları olan havalimanı terminal binalarının mimari mühendislik problemleri büyük bir ustalıkla çözülebilmektedir.

Kaynakça

  • Çamlıbel, N. (1981). Mimarlıkta Çağdaş Taşıyıcı Sistemler. (Birinci Baskı). İstanbul: Birsen Yayı- nevi, 1-3, 65, 81-90, 210-213, 257-266.
  • Demir, G. (2011). Havalimanı Terminal Binalarının Mimari Açıdan Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta, 8-17.
  • Edwards, B., (1998). “The Modern Terminal”, New Approches to Airport Architecture, E & FN Spoon Print, London, 3-83,154-160
  • Edwards, B. (2005). The Modern Airport Terminal. (İkinci Baskı). London: Spoon Press, 9-20, 60, 85-107, 118, 124, 176-180, 204-228, 248-264.
  • Hamamcı, C., Keles R., (1993). Çevrebilim, Imge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Hoş, B.Y., (2003). Atatürk Havalimanı. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 99 s, İstanbul.
  • Kazda, A.ve Caves,R.E. ( 2000). Airport Design and Operation. London:Pergamon, 103-108, 129, 249-254.
  • Leydecker, S. (2008). “Nano Materials in Architecture, Interior Architecture and Design”, Birk- hauser, Boston, 43.
  • Lökçe, S. (1986). Havaalanı Terminal Binalarında İhtiyaç Programlaması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 16,42-44, 48, 50, 55, 61.
  • Macdonald, A.J., (1998). “Structural Design for Architecture”, Reed Educational and Professio- nal Publishing Ltd., London, 48.
  • Mclennan FJ., (2004). The Philosophy of Sustainable Design. Ecotone Publishing, Kansas City, USA.
  • Powel,K. (1992). Foster Associates Recent Woks. (Birinci Baskı). St.Martins Press, London, 32-80
  • Önal, 2015. Havalimanı Terminal Binalarındaki Strüktürel Sistem Gelişiminin Biçime Etkisi Ve Analizi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özmehmet, E.,( 2007). “Avrupa ve Türkiye’de Sürdürülebilir Mimarlık Anlayışına Eleştirel Bir Bakış”, E-Journal of Yaşar University No.7, Vol. 2, İzmir.
  • Soyluk, A., İlerisoy, Z. Y.,Yaman, M., (2016). “Mimaride Mühendislik Problemlerinin Tren İs- tasyonları Üzerinde İncelenmesi”, 1st Internatıonal Academıc Research Congress, syf; 2078-2084, Antalya.
  • Sönmez, F.(2008). Strüktür-Malzeme-Biçim Birliği Üzerine Gelişen Tasarım, 4. Ulusal Çatı & Cephe Kaplamalarında Çağdaş Malzeme ve Teknolojiler” Sempozyumu.
  • Şaşmaz, (2007). Havalimanı Terminallerinde Büyük Açıklık Geçme Sorununun Analizi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tatar, (2013). Sürdürülebilir Mimarlık Kapsamında Çalışma Mekanlarında Gün Işığı Kullanımı İçin Bir Öneri, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2013.
  • Torum, O., Yılmaz, A., K., (2009). Havacılıkta Sürdürülebilirlik Yöntemi: Türkiye’deki Havali- manları İçin Sürdürülebilirlik Uygulamaları Araştırması, Havacılık ve Uzay Teknoloji- leri Dergisi Cilt:4 Sayı:2.
  • Tuna, M., E., (2000). Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı İlkeleri, Ajans Türk Basım, Ankara.
  • Utkutuğ, G.,( 1999). Binayı Oluşturan Sistemler Arasındaki Etkileşim ve Ekip Çalışmasının Önemi, Mimar-Tesisat Mühendisi İşbirliği, 4. Ulusal tesisat Mühendisliği Kongresi, İz- mir.
  • Yavuz, A. Ö. (2011). Çağdaş Konut Örneklerinin Morfolojik Analizi ve İşlemsel Tasarım Orta- mında Üretime Yönelik Kavramsal ve Deneysel Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 54-65. İnternet: Terminal 2, Hall E, Aéroport Roissy Charles-de- Gaulle URL: http://www.webcitation.org/query?url=http%3A%2F%2Fopenbuildings.com%2Fbuildi ngs%2Fterminal-2-hall-e-aeroport-roissy-charles-de-gaulle-profile- 3034%23+&date=2013-07-02.
  • İnternet: Trans World Airlines Terminal Profile URL: http://www.webcitation.org/ qu- ery?url=http%3A%2F%2Fopenbuildings.com%2Fbuildings%2Ftrans-world-airlines- terminal-profile-2961+&date=2014-06-21.

INVESTIGATION ON HISTORICAL DEVELOPMENT OF TERMINAL STRUCTURES OF COMPLETE AIRPORT BETWEEN DISCIPLINES

Yıl 2018, Sayı: 14, 379 - 395, 01.04.2018

Öz

Airport terminals are places where passengers can easily reach points they want, can shop, listen to, communicate with their surroundings and even have fun. Airport terminals are very fast developing and changing depending on the technology. In this study, first of all, basic problems in engineering and architectural disciplines are evaluated in terms of airport terminals that have important functions in the built environment. It is obvious that the periodical development processes of these constructions are in parallel with the development of these two disciplines in terms of architecture and engineering ethics. Engineering problems in architecture; openness, console, function and density, architectural form, technical details and horizontal loads. Architectural criteria in airport structures are; transparency-lightness, flexibility-shaping, ecology, sustainability, energy efficiency, nanotechnology and biomimesis. As a result; the recent large-scale airport terminal buildings have all characteristics in terms of architectural and engineering concept criteria. Especially due to developing technology, architectural desires and increasing passenger capacity, architectural engineering problems of airport terminal buildings, which are iconic buildings of cities, can be solved with great skill.

Kaynakça

  • Çamlıbel, N. (1981). Mimarlıkta Çağdaş Taşıyıcı Sistemler. (Birinci Baskı). İstanbul: Birsen Yayı- nevi, 1-3, 65, 81-90, 210-213, 257-266.
  • Demir, G. (2011). Havalimanı Terminal Binalarının Mimari Açıdan Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta, 8-17.
  • Edwards, B., (1998). “The Modern Terminal”, New Approches to Airport Architecture, E & FN Spoon Print, London, 3-83,154-160
  • Edwards, B. (2005). The Modern Airport Terminal. (İkinci Baskı). London: Spoon Press, 9-20, 60, 85-107, 118, 124, 176-180, 204-228, 248-264.
  • Hamamcı, C., Keles R., (1993). Çevrebilim, Imge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Hoş, B.Y., (2003). Atatürk Havalimanı. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 99 s, İstanbul.
  • Kazda, A.ve Caves,R.E. ( 2000). Airport Design and Operation. London:Pergamon, 103-108, 129, 249-254.
  • Leydecker, S. (2008). “Nano Materials in Architecture, Interior Architecture and Design”, Birk- hauser, Boston, 43.
  • Lökçe, S. (1986). Havaalanı Terminal Binalarında İhtiyaç Programlaması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 16,42-44, 48, 50, 55, 61.
  • Macdonald, A.J., (1998). “Structural Design for Architecture”, Reed Educational and Professio- nal Publishing Ltd., London, 48.
  • Mclennan FJ., (2004). The Philosophy of Sustainable Design. Ecotone Publishing, Kansas City, USA.
  • Powel,K. (1992). Foster Associates Recent Woks. (Birinci Baskı). St.Martins Press, London, 32-80
  • Önal, 2015. Havalimanı Terminal Binalarındaki Strüktürel Sistem Gelişiminin Biçime Etkisi Ve Analizi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özmehmet, E.,( 2007). “Avrupa ve Türkiye’de Sürdürülebilir Mimarlık Anlayışına Eleştirel Bir Bakış”, E-Journal of Yaşar University No.7, Vol. 2, İzmir.
  • Soyluk, A., İlerisoy, Z. Y.,Yaman, M., (2016). “Mimaride Mühendislik Problemlerinin Tren İs- tasyonları Üzerinde İncelenmesi”, 1st Internatıonal Academıc Research Congress, syf; 2078-2084, Antalya.
  • Sönmez, F.(2008). Strüktür-Malzeme-Biçim Birliği Üzerine Gelişen Tasarım, 4. Ulusal Çatı & Cephe Kaplamalarında Çağdaş Malzeme ve Teknolojiler” Sempozyumu.
  • Şaşmaz, (2007). Havalimanı Terminallerinde Büyük Açıklık Geçme Sorununun Analizi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tatar, (2013). Sürdürülebilir Mimarlık Kapsamında Çalışma Mekanlarında Gün Işığı Kullanımı İçin Bir Öneri, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2013.
  • Torum, O., Yılmaz, A., K., (2009). Havacılıkta Sürdürülebilirlik Yöntemi: Türkiye’deki Havali- manları İçin Sürdürülebilirlik Uygulamaları Araştırması, Havacılık ve Uzay Teknoloji- leri Dergisi Cilt:4 Sayı:2.
  • Tuna, M., E., (2000). Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı İlkeleri, Ajans Türk Basım, Ankara.
  • Utkutuğ, G.,( 1999). Binayı Oluşturan Sistemler Arasındaki Etkileşim ve Ekip Çalışmasının Önemi, Mimar-Tesisat Mühendisi İşbirliği, 4. Ulusal tesisat Mühendisliği Kongresi, İz- mir.
  • Yavuz, A. Ö. (2011). Çağdaş Konut Örneklerinin Morfolojik Analizi ve İşlemsel Tasarım Orta- mında Üretime Yönelik Kavramsal ve Deneysel Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 54-65. İnternet: Terminal 2, Hall E, Aéroport Roissy Charles-de- Gaulle URL: http://www.webcitation.org/query?url=http%3A%2F%2Fopenbuildings.com%2Fbuildi ngs%2Fterminal-2-hall-e-aeroport-roissy-charles-de-gaulle-profile- 3034%23+&date=2013-07-02.
  • İnternet: Trans World Airlines Terminal Profile URL: http://www.webcitation.org/ qu- ery?url=http%3A%2F%2Fopenbuildings.com%2Fbuildings%2Ftrans-world-airlines- terminal-profile-2961+&date=2014-06-21.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yenal Takva Bu kişi benim

Asena Soyluk Bu kişi benim

Zeynep Yeşim İlerisoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Takva, Y., Soyluk, A., & İlerisoy, Z. Y. (2018). DİSİPLİNLER ARASI UYUMUN HAVALİMANI TERMİNAL YAPILARININ TARİHSEL GELİŞİMİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. Kesit Akademi Dergisi(14), 379-395.