BibTex RIS Kaynak Göster

SELÇUK ÜNİVERSİTESİ KAMPÜSÜ’NDE KALDIRIM-YAYA YOLU TASARIMLARI İLE KOT FARKI ÇÖZÜMLERİNİN FİZİKSEL ENGELLİ ERİŞİMİ AÇISINDAN İRDELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 12, 21 - 53, 01.12.2017

Öz

Bir kentin, kentte tüm yaşayanlar tarafından ne ölçüde erişilebilir olduğu, kentsel yaşam kalitesinin en önemli göstergelerden biridir. Erişilebilirlik kavramı, kentsel hareketliliğin ya da kullanımın bir parçası olmasının yanı sıra, kentte var olma, görünür olma ve kamusal alanda temsiliyet gibi kentsel hakların gerçekleşmesinde önemli bir araçtır. Kentlerin, herkesin her yere erişilebilirliğini sağlayabilecek şekilde yapılanması kenti oluşturan tüm tasarım özelliklerinin uyumuna işaret eder. Bu çerçevede, her yaş, cinsiyet, toplumsal sınıf ve gruptan kullanıcılara erişilebilir ve uyumlu olması kentin sosyal kalitesini gösterir. Böylelikle, erişilebilirlik sadece fiziksel ya da tasarım sorunu olmaktan çıkıp, kenti bütünleştiren, kaynaştıran ve tüm kentlileri kapsayan, kentli hakları ve sosyal adaletle de beraber anılması gereken önemli bir kavram haline gelmektedir Yücesoy vd. 2007 . Kent yaşamında oldukça önemli işlevleri olan yaya yolları ve kaldırımlar, merdivenler, rampalar ve yaya geçitleri tasarımlarının belirli ilkeler doğrultusunda yapılması gerekmektedir. Bu çalışma Selçuk Üniversitesi kampüsü içerisinde yer alan yaya yolları ve kaldırımlar, merdivenler, rampalar ve yaya geçitlerinin erişilebilirlik durumu ve yeterliliği ile ilgili değerlendirilmesi üzerine yapılmış ve kampüs pratiğine yansımalar oluşturmak üzere değerlendirmelerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Özürlüler Şurası., (1999). Çağdaş Toplum Yaşamı ve Özürlüler, Sayfa No: 637-656 TC Başbakanlık Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Aksoy, M., vd., (2012). T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı, Sağlık Kurumlarında Özürlü Bireyler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Rehberi, ANKARA. Anonim, (2013).
  • http://www.eyh.gov.tr/tr/24456/Erisilebilir-Projeler-Destekleniyor
  • Erişim Tarihi: 14.11.2013
  • Bektaş, M., (1997). Bedensel Özürlüler için Tasarım A.Ü. Ziraat Fakültesi Peyzaj Mi- marlığı Bölümü, Bitirme Ödevi, Ankara.
  • DIN 18024-01, (1998) . Straßen, Plätze, Wege, Öffentliche Verkehrs- und Grünanlagen sowie Spielplätze.
  • Kaplan, H., vd. (2010). Yerel Yönetimler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Teknik El Kitabı. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Ankara.
  • Kuntay, O., 2006. Erișilebilirlik, Gazi Üniversitesi Müh. Mim. Fak. Șehir ve Bölge Plan- lama Bölümü, Ankara.
  • Özida (Başbakanlık Engelliler İdaresi Başkanlığı), (2008). Herkes İçin Ulaşılabilirliğin İyileştirilmesi: Örnek Uygulama Rehberi (aslından çeviri). Ankara: Başbakanlık Engelliler İdaresi Başkanlığı.
  • Öztürk, Kurtaslan, B. ve Hatipoğlu T., (2013). Engelliler Ve Kent Mobilyaları İlişkisi ve Tasarımı, Selçuk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Kon- ya.
  • Öztürk, Necdet., vd., 2011. Erişilebilir Şehir Yönetmeliği (Taslak) Proje. Dünya Engelli- ler Vakfı, İSTANBUL.
  • Toraman, S., (2000). Özürlülerde Dış Mekân Tasarımı. A.Ü. Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Diploma Tezi, Ankara.
  • TS 12576. Şehir İçi Yollar - Engelli ve Yaşlılar İçin Sokak, Cadde, Meydan ve Yollarda Yapısal Önlemler ve İşaretlemelerin Tasarım Kuralları.
  • United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Division for Social Policy and Development, (2004). Accessibility for the Disabled A Design Manual for a Barrier Free Environment. United Nations.
  • Yücesoy, E., Aysel N. R., Gülmez G. F., (2007). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversite- si Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü 2. Kent ve Sağlık Sempozyumu, Bildiri Özetleri Kitabı, Sağlıklı Kent Planlama, Kentli Dostu Fiziksel Çevre: Fiziksel Çevrenin Erişilebilirliği konusunda İstanbul’da Bir Alan Çalışması, BURSA.

INVESTIGATING THE DESIGNS OF SIDEWALK-PEDESTRIAN PATH AND ELEVATION DIFFERENCE SOLUTIONS IN TERMS OF ACCESS OF PHYSICALLY HANDICAPPED PEOPLE IN SELCUK UNIVERSITY CAMPUS

Yıl 2017, Sayı: 12, 21 - 53, 01.12.2017

Öz

The extent to which a city is accessible by all the people living in the city is one of the most important indicators of the quality of urban life. The concept of accessibility is not only part of urban mobility or use, but also an important tool in the realization of urban rights such as being in the city, being visible and public space representation Yücesoy vd. 2007 . Constructing cities so that they can be accessed everywhere points to the harmony of all the design features that make up the city. In this framework, the social qualities of the city are shown to be accessible and harmonious with users of all ages, genders, social classes and groups. Thus, accessibility becomes an important concept that must be addressed not only with the physical or design problem but also with urban rights and social justice, which integrates, socializes and encompasses all urban areas. The design of pedestrian paths and sidewalks, staircases, ramps and pedestrian crossings, which have important functions in urban life, must be done in accordance with certain principles. This study was carried out on the assessment of pedestrian roads and sidewalks, stairs, ramps and pedestrian crossings in the campus of Selçuk University in terms of accessibility and adequacy, and evaluations were made to create reflections on the campus practice.

Kaynakça

  • Özürlüler Şurası., (1999). Çağdaş Toplum Yaşamı ve Özürlüler, Sayfa No: 637-656 TC Başbakanlık Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Aksoy, M., vd., (2012). T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı, Sağlık Kurumlarında Özürlü Bireyler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Rehberi, ANKARA. Anonim, (2013).
  • http://www.eyh.gov.tr/tr/24456/Erisilebilir-Projeler-Destekleniyor
  • Erişim Tarihi: 14.11.2013
  • Bektaş, M., (1997). Bedensel Özürlüler için Tasarım A.Ü. Ziraat Fakültesi Peyzaj Mi- marlığı Bölümü, Bitirme Ödevi, Ankara.
  • DIN 18024-01, (1998) . Straßen, Plätze, Wege, Öffentliche Verkehrs- und Grünanlagen sowie Spielplätze.
  • Kaplan, H., vd. (2010). Yerel Yönetimler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Teknik El Kitabı. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Ankara.
  • Kuntay, O., 2006. Erișilebilirlik, Gazi Üniversitesi Müh. Mim. Fak. Șehir ve Bölge Plan- lama Bölümü, Ankara.
  • Özida (Başbakanlık Engelliler İdaresi Başkanlığı), (2008). Herkes İçin Ulaşılabilirliğin İyileştirilmesi: Örnek Uygulama Rehberi (aslından çeviri). Ankara: Başbakanlık Engelliler İdaresi Başkanlığı.
  • Öztürk, Kurtaslan, B. ve Hatipoğlu T., (2013). Engelliler Ve Kent Mobilyaları İlişkisi ve Tasarımı, Selçuk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Kon- ya.
  • Öztürk, Necdet., vd., 2011. Erişilebilir Şehir Yönetmeliği (Taslak) Proje. Dünya Engelli- ler Vakfı, İSTANBUL.
  • Toraman, S., (2000). Özürlülerde Dış Mekân Tasarımı. A.Ü. Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Diploma Tezi, Ankara.
  • TS 12576. Şehir İçi Yollar - Engelli ve Yaşlılar İçin Sokak, Cadde, Meydan ve Yollarda Yapısal Önlemler ve İşaretlemelerin Tasarım Kuralları.
  • United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Division for Social Policy and Development, (2004). Accessibility for the Disabled A Design Manual for a Barrier Free Environment. United Nations.
  • Yücesoy, E., Aysel N. R., Gülmez G. F., (2007). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversite- si Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü 2. Kent ve Sağlık Sempozyumu, Bildiri Özetleri Kitabı, Sağlıklı Kent Planlama, Kentli Dostu Fiziksel Çevre: Fiziksel Çevrenin Erişilebilirliği konusunda İstanbul’da Bir Alan Çalışması, BURSA.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Banu Kurtaslan Bu kişi benim

Kübra Küçükağtaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Kurtaslan, B., & Küçükağtaş, K. (2017). SELÇUK ÜNİVERSİTESİ KAMPÜSÜ’NDE KALDIRIM-YAYA YOLU TASARIMLARI İLE KOT FARKI ÇÖZÜMLERİNİN FİZİKSEL ENGELLİ ERİŞİMİ AÇISINDAN İRDELENMESİ. Kesit Akademi Dergisi(12), 21-53.