BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Sayı: 11, 443 - 456, 01.10.2017

Öz

Bu araştırmada, okul yöneticilerinin yeterliliklerine ilişkin öğretmen görüşlerinin neler oluğu saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Kahramanmaraş ili merkez ilçelerindeki farklı kademe ve türdeki eğitim kurumlarında çalışan öğretmenler araştırmanın evrenini ve örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında iletişim becerilerini bilme, teknolojik yenilikleri takip etme ve bu yeniliklere sahip olma, empati kurma, personele ve öğrencilere karşı hoşgörülü, adaletli ve adil olma, okulla ilgili konuları okulun tüm paydaşları ile istişare etme noktasında yoğunlaştığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A., Şişman, M. & Turan, S. (2015). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Açıkalın, A. (1998). Okul Yöneticiliği. 4. Basım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., Karaköse, T. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeter
  • liklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli).
  • Eğitim ve Bilim, 37 (164), 159-175.
  • Balyer, A. ve Gündüz, Y. (2011). Değişik Ülkelerde Okul Müdürlerinin Yetiştirilmesi
  • Türk Eğitim Sistemi İçin Bir Model Önerisi. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 182- 197.
  • Baran, H. (2015) Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması Ve Ekonomisi Lisansüstü Programının Okul Yöneticisi Yeterlikleri Bağlamında İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Osman Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Başaran, İ.E. (1996). Eğitim Yönetimi. Ankara: Yargıcı Matbaası
  • Bozdoğan, K., Sağnak, M. (2011). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Öğrenme İklimi Arasındaki İlişki. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 137-145
  • Bülbül, T. (2012). Okullarda Yenilik Yönetimi Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve
  • Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 157-175
  • Bülbül, T. (2012). Yöneticilerinin Yenilik Yönetimine İlişkin Yeterlik İnançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 45-68
  • Cebeci Emre, Ş. Ve Ünsal, S. (2017). The Investıgatıon Of The Relatıonshıp Between Secondary School Teachers’ Self Effıcacy Belıefs And Attıtude Towards Teac- hıngi. European Journal of Education Studies, 3, 6, 94-111. doi: 10.5281/zenodo.572344
  • Çelik, V. (2002). Eğitim Yöneticisi Yetiştirme Politikasına Yön Veren Temel Eğilimler.
  • Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. Ankara: Ankara
  • Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 191, 3-13.
  • Demirtaş, H., Özer, N.(2014). Okul Müdürlerinin Bakış Açısıyla Okul Müdürlüğü. Kas- tamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Ekinci, A. (2109). Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 63-77.
  • Fidan, M. Ve Rıdvan Küçükali, R. (2014) İlköğretim Kurumlarında Yöneticilerin İleti- şim Becerileri ve Örgütsel Değerler. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4 (1), 317-334.
  • Goksoy, S., Argon, T. (2015). Novice school principals' sense of self-efficacy. 1st. Inter- national Conference on Lifelong Education and Leadership for All Location, 91-99.
  • Gürsel, M. (2006). Eğitimde Yönetim ve Sisteme İlişkin Çeşitlemeler. Konya: Eğitim Kitabe- vi
  • Gürsel, M. (2006). Okul Yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi
  • Işık, A., Çiltaş, A Ve Baş, F. (2010). Öğretmen Yetiştirme ve Öğretmenlik Mesleği. Ata- türk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Izgar, G. ve Altınok, V. (2013). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejileri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 8 (2), 41-55.
  • Izgar, H. ve Dilmaç, B. (2008). Yöneticiadayı Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları Ve Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü Dergisi, 20.
  • Kaymak, M.S. Ve Keskinkılıç Kara, S.B. (2016). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerileri İle Çatışmayı Yönetme Stratejileri Arasındaki İlişki. Yalova Sosyal Bilimler Der- gisi, 7(12), 349-364.
  • Korkmaz, M. (2008). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ile Öğrenen Örgüt Özellikleri Arasındaki İlişki Üzerine Nicel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yö- netimi, 53, 75-98
  • Korkmaz, M. (2005). Okul Yöneticilerinin Yetiştirilmesi: Sorunlar – Çözümler ve Öneri- ler, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252
  • Memduhoğlu, H. B. (2015). Öğretmen ve Yönetici Algılarına Göre İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerileri. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 271-284.
  • Montecinos, C., Walker, H., Maldonado, F. (2015). School Administrators And Univer- sity Practicum Supervisors As Boundary Brokers For İnitial Teacher Educa- tion İn Chile. Teachingand Teacher Education, 49, 1-10. doi.org/10.1016/j.tate.2015.02.011.
  • Özdemir, G., Tekin Bozkurt, A., Aydın, T. (2015). Okul Yöneticilerinin İnsancıl Yeter- likleri. İlköğretim Online, 14(1), 151-163, Doı: 10.17051/İo.2015.41297.
  • Özer, B Ve Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Dü- zeyleri Hakkında Öğretmen Adayları Ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değer- lendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39- 55.
  • Şişman, M., S. Turan. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Eğitim Kurumları Yönetici Adayları Seçme Sınavına Hazırlık Ve Yetiştirme El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şahin, A. A. (2000). İlköğretim Yöneticilerinin Yeterlilikleri. Eğitim Yönetimi Dergisi, 22, 243-260.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pagem Yayınları
  • Turan, S., Yıldırım, N. Ve Aydoğdu, E. (2012). Okul Müdürlerinin Kendi Görevlerine İlişkin Bakış Açıları. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 2(3), 63-76.
  • Yavaş, T., Aküzüm, C., Tan, Ç., Uçar M.B. (2014). Günümüz Okul Müdürlerinin Yeter- liklerine Yönelik Veli Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü Dergisi, 11(28), 123-137
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2009). Okul Müdürlerinin Denetim Görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 10(1), 19-35

TEACHERS 'VIEWS ON QUALIFICATIONS OF SCHOOL ADMINISTRATORS

Yıl 2017, Sayı: 11, 443 - 456, 01.10.2017

Öz

In this study, it was tried to determine what the teacher opinions on the competence of school administrators are. For the purposes of the study, case studies were used in qualitative research methods. Teachers working at different levels and types of educational institutions in Kahramanmaraş province center districts constitute the sample and the sample of the research. In the research, case study design was used as qualitative research methods. Looking at the findings of the research, it appears that they are aware of communication skills, following technological innovations and having these innovations, empathizing, being tolerant of staff and students, being just and fair, concentrating on school issues in consultation with all the stakeholders of the school. Key words: School manager, Managerial competencies, Teacher

Kaynakça

  • Açıkalın, A., Şişman, M. & Turan, S. (2015). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Açıkalın, A. (1998). Okul Yöneticiliği. 4. Basım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., Karaköse, T. (2012). Okul Yöneticilerinin Yeter
  • liklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri (Kütahya İli).
  • Eğitim ve Bilim, 37 (164), 159-175.
  • Balyer, A. ve Gündüz, Y. (2011). Değişik Ülkelerde Okul Müdürlerinin Yetiştirilmesi
  • Türk Eğitim Sistemi İçin Bir Model Önerisi. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 182- 197.
  • Baran, H. (2015) Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması Ve Ekonomisi Lisansüstü Programının Okul Yöneticisi Yeterlikleri Bağlamında İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Osman Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Başaran, İ.E. (1996). Eğitim Yönetimi. Ankara: Yargıcı Matbaası
  • Bozdoğan, K., Sağnak, M. (2011). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Öğrenme İklimi Arasındaki İlişki. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 137-145
  • Bülbül, T. (2012). Okullarda Yenilik Yönetimi Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve
  • Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 157-175
  • Bülbül, T. (2012). Yöneticilerinin Yenilik Yönetimine İlişkin Yeterlik İnançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 45-68
  • Cebeci Emre, Ş. Ve Ünsal, S. (2017). The Investıgatıon Of The Relatıonshıp Between Secondary School Teachers’ Self Effıcacy Belıefs And Attıtude Towards Teac- hıngi. European Journal of Education Studies, 3, 6, 94-111. doi: 10.5281/zenodo.572344
  • Çelik, V. (2002). Eğitim Yöneticisi Yetiştirme Politikasına Yön Veren Temel Eğilimler.
  • Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. Ankara: Ankara
  • Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 191, 3-13.
  • Demirtaş, H., Özer, N.(2014). Okul Müdürlerinin Bakış Açısıyla Okul Müdürlüğü. Kas- tamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Ekinci, A. (2109). Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 63-77.
  • Fidan, M. Ve Rıdvan Küçükali, R. (2014) İlköğretim Kurumlarında Yöneticilerin İleti- şim Becerileri ve Örgütsel Değerler. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4 (1), 317-334.
  • Goksoy, S., Argon, T. (2015). Novice school principals' sense of self-efficacy. 1st. Inter- national Conference on Lifelong Education and Leadership for All Location, 91-99.
  • Gürsel, M. (2006). Eğitimde Yönetim ve Sisteme İlişkin Çeşitlemeler. Konya: Eğitim Kitabe- vi
  • Gürsel, M. (2006). Okul Yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi
  • Işık, A., Çiltaş, A Ve Baş, F. (2010). Öğretmen Yetiştirme ve Öğretmenlik Mesleği. Ata- türk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Izgar, G. ve Altınok, V. (2013). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejileri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 8 (2), 41-55.
  • Izgar, H. ve Dilmaç, B. (2008). Yöneticiadayı Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları Ve Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü Dergisi, 20.
  • Kaymak, M.S. Ve Keskinkılıç Kara, S.B. (2016). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerileri İle Çatışmayı Yönetme Stratejileri Arasındaki İlişki. Yalova Sosyal Bilimler Der- gisi, 7(12), 349-364.
  • Korkmaz, M. (2008). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ile Öğrenen Örgüt Özellikleri Arasındaki İlişki Üzerine Nicel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yö- netimi, 53, 75-98
  • Korkmaz, M. (2005). Okul Yöneticilerinin Yetiştirilmesi: Sorunlar – Çözümler ve Öneri- ler, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252
  • Memduhoğlu, H. B. (2015). Öğretmen ve Yönetici Algılarına Göre İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerileri. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 271-284.
  • Montecinos, C., Walker, H., Maldonado, F. (2015). School Administrators And Univer- sity Practicum Supervisors As Boundary Brokers For İnitial Teacher Educa- tion İn Chile. Teachingand Teacher Education, 49, 1-10. doi.org/10.1016/j.tate.2015.02.011.
  • Özdemir, G., Tekin Bozkurt, A., Aydın, T. (2015). Okul Yöneticilerinin İnsancıl Yeter- likleri. İlköğretim Online, 14(1), 151-163, Doı: 10.17051/İo.2015.41297.
  • Özer, B Ve Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Dü- zeyleri Hakkında Öğretmen Adayları Ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değer- lendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39- 55.
  • Şişman, M., S. Turan. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Eğitim Kurumları Yönetici Adayları Seçme Sınavına Hazırlık Ve Yetiştirme El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şahin, A. A. (2000). İlköğretim Yöneticilerinin Yeterlilikleri. Eğitim Yönetimi Dergisi, 22, 243-260.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pagem Yayınları
  • Turan, S., Yıldırım, N. Ve Aydoğdu, E. (2012). Okul Müdürlerinin Kendi Görevlerine İlişkin Bakış Açıları. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 2(3), 63-76.
  • Yavaş, T., Aküzüm, C., Tan, Ç., Uçar M.B. (2014). Günümüz Okul Müdürlerinin Yeter- liklerine Yönelik Veli Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü Dergisi, 11(28), 123-137
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2009). Okul Müdürlerinin Denetim Görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 10(1), 19-35
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Davut Nacar Bu kişi benim

Zülfü Demirtaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Nacar, D., & Demirtaş, Z. (2017). OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Kesit Akademi Dergisi(11), 443-456.