BibTex RIS Kaynak Göster

NÖROPAZARLAMA YAKLAŞIMININ TÜKETİCİ DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: MALATYA İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Sayı: 11, 630 - 656, 01.10.2017

Öz

Küreselleşme ile birlikte teknolojik gelişmelerin hızla yaşandığı dünyada pazarlamaya yeni bir yön kazandıracak yöntemler hızla belirmiştir. Nörobilimin sağladığı imkanlar tüketici davranışlarının sırlarını çözme imkanı sunmaktadır. Gelecek yıllarda önemi daha da artacağı değerlendirilen nöropazarlama, yeni bir yöntem olarak tüketici davranışlarını anlama ve yorumlamada pazarlamacılara ışık tutmaktadır. Araştırmanın amacı, nöropazarlama yaklaşımının tüketici düşünceleri üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu çalışmada, Malatya İnönü Üniversitesi’nde okuyan öğrencilerin n=351 nöropazarlama yaklaşımının tüketici düşünceleri üzerindeki etkisi üzerine görüşlerini almak için bir anket düzenlendi. Anket verileri SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin yaşları, eğitim düzeyi ve gelir durumu arttıkça nöropazarlama yaklaşımı hakkındaki bilgi düzeyinin yüksek olduğu ve düşüncelerinin pozitif yönde etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akın, Mahmut Selami (2014). Pazarlama Araştırmacıları Perspektifinden Nöropazar- lama: Keşifsel Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Altunışık, Remzi, Coşkun, Recai, Bayraktaroğlu, Serkan, Yıldırım, Engin (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Atlı, Dinçer (2014). Pazarlamada yeni bir vizyon: Nöropazarlama, Nöropazarlama: Tüketici nasıl karar alır?, Pi dergisi, s.21.
  • Balcı, Ali (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pe- gem A Yayıncılık.
  • Bayır, Talha (2016). Marka Kişiliği Algısının Ölçümünde Anket ve Nöropazarlama Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Bercea, Monica Diana (2012). Anatomy of methodologies for measuring consumer be- havior in neuromarketing research, In Proceedings of the Lupcon Center for Business Research (LCBR) European Marketing Conference. Ebermannstadt, Germany.
  • Bilgiç, Selin (2014). A Contemporary Marketing Technique: Neuromarketing, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Çakar, Tuna (2010). Neden Nöropazarlama, http://iktisadiyat.com/?s=neden+n% C3%B6ropazarlama, Erişim Tarihi: 27.08.2017.
  • Çubuk, Fatma (2012). Pazarlamada Uygulamaya Yönelik Yeni Bir Yaklaşım: Nöro- pazarlama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has üniversitesi, İstan- bul.
  • Demirtürk, Hakan (2016). Nöropazarlama Açısından Bilgilenmiş Kullanıcıların Karar Süreci Üzerinde Koku Etkisinin Ölçümlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Ün- iversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Erdemir, Kılınç Orhan ve Yavuz, Ömer. (2016) ‘’Nöro Pazarlama’’ya Giriş (1. Baskı), İstanbul: Brandmap, Nisan 2016.
  • Lee, Nick, Broderick, Amanda, J., Chamberlain, Laura (2007). What is “neuromarke- ting”? A discussion and agenda for future research, International Journal of Psychophysiology, 63, ss. 199-204.
  • Özdamar, Kazım (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri, Eskişehir: Kaan Kita- bevi.
  • Lindstrom, Martin (2013). Buy, Olagy, İstanbul: Optimistik Yayınları.
  • Solmaz, Işıl (2014). Nöropazarlama Faaliyetlerinde Bilinçaltı Reklamcılık ve Tüketici Algısı Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gediz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ural, Tülin (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşım: Nöropazarlama Üzerine Kurumsal Bir Değerlendirme, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:17(2): ss. 421-432.
  • Ustaahmetoğlu, Erol (2015). Nöropazarlama üzerine bir değerlendirme. Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 3(2), ss. 154-168.
  • Utkutuğ, Çağla Pınar ve Alkibay, Sanem (2013). Nöropazarlama: Reklam Etkinliğinin Psikofizyolojik Tekniklerle Değerlendirilmesi Üzerine Yapılmış Araştırmaların Gözden Geçirilmesi, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:31, Sayı:2, 2013, ss. 167-195.
  • Valiyeva, Turan (2015). Tüketici Davranışlarını Etkilemede Yeni Bir İletişim Tekniği Olarak Nöropazarlama İletişimi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yücel, Atilla ve Çubuk, Fatma (2014). Bir Nöropazarlama Araştırmasının Deneysel Yolculuğu ve Araştırmanın İlk İpuçları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 2, s. 133-149.
  • www.firat.edu.tr, Nöropazarlama Deneyi İlk Kez Fırat Üniversitesi’nde Başlatıldı, http://www.firat.edu.tr/tr/content/n%C3%B6ropazarlama-deneyi-ilk-kez- f%C4%B1rat-%C3%BCniversitesi%E2%80%99nde- ba%C5%9Flat%C4%B1ld%C4%B1, Erişim Tarihi: 23.10.2017.
  • www.neurodiscover.com, Neuromarketing (Nöropazarlama) Nedir? http://www. neu- rodiscover.com/bilimsel-ve-teknolojik-altyapi/neuro-marketing-noro- pazarlama-ned ir/, Erişim Tarihi: 28.08.2017.
  • www.thinkneuro.com, Akbank İkizler Reklamı – EEG ve Eye Tracking Analizi, http://www. thinkneuro.net/category /arastirmalar/page/2/. Erişim Tarihi: 17.05.2014.

THE IMPACT OF NEUROMARKETING ON CONSUMER THOUGHTS: MALATYA INONU UNIVERSITY SAMPLE

Yıl 2017, Sayı: 11, 630 - 656, 01.10.2017

Öz

The approaches that will provide the marketing with new aspects have rapidly become evident in a world where technological developments are present along with globalization. Neuro-science offer various opportunities to resolve the mystery behind consumer behavior. Predicted to gain importance in the coming years, neuromarketing is a new field of marketing shedding light to the understanding and interpretation of consumer behavior. The purpose of this study is to identify the impact of neuromarketing on consumer considerations. This study, a survey is conducted with the students n=351 of the Malatya Inönü University in order to get an inside look at their opinions on the impact of neuromarketing approach on the consumer consideration. The survey data is analyzed and interpreted using SPSS Statistics. The research found out that consumers’ knowledge level gradually increases as parallel with their age, income and educational level and that they are positively influenced by this method.

Kaynakça

  • Akın, Mahmut Selami (2014). Pazarlama Araştırmacıları Perspektifinden Nöropazar- lama: Keşifsel Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Altunışık, Remzi, Coşkun, Recai, Bayraktaroğlu, Serkan, Yıldırım, Engin (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Atlı, Dinçer (2014). Pazarlamada yeni bir vizyon: Nöropazarlama, Nöropazarlama: Tüketici nasıl karar alır?, Pi dergisi, s.21.
  • Balcı, Ali (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pe- gem A Yayıncılık.
  • Bayır, Talha (2016). Marka Kişiliği Algısının Ölçümünde Anket ve Nöropazarlama Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Bercea, Monica Diana (2012). Anatomy of methodologies for measuring consumer be- havior in neuromarketing research, In Proceedings of the Lupcon Center for Business Research (LCBR) European Marketing Conference. Ebermannstadt, Germany.
  • Bilgiç, Selin (2014). A Contemporary Marketing Technique: Neuromarketing, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Çakar, Tuna (2010). Neden Nöropazarlama, http://iktisadiyat.com/?s=neden+n% C3%B6ropazarlama, Erişim Tarihi: 27.08.2017.
  • Çubuk, Fatma (2012). Pazarlamada Uygulamaya Yönelik Yeni Bir Yaklaşım: Nöro- pazarlama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has üniversitesi, İstan- bul.
  • Demirtürk, Hakan (2016). Nöropazarlama Açısından Bilgilenmiş Kullanıcıların Karar Süreci Üzerinde Koku Etkisinin Ölçümlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Ün- iversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Erdemir, Kılınç Orhan ve Yavuz, Ömer. (2016) ‘’Nöro Pazarlama’’ya Giriş (1. Baskı), İstanbul: Brandmap, Nisan 2016.
  • Lee, Nick, Broderick, Amanda, J., Chamberlain, Laura (2007). What is “neuromarke- ting”? A discussion and agenda for future research, International Journal of Psychophysiology, 63, ss. 199-204.
  • Özdamar, Kazım (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri, Eskişehir: Kaan Kita- bevi.
  • Lindstrom, Martin (2013). Buy, Olagy, İstanbul: Optimistik Yayınları.
  • Solmaz, Işıl (2014). Nöropazarlama Faaliyetlerinde Bilinçaltı Reklamcılık ve Tüketici Algısı Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gediz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ural, Tülin (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşım: Nöropazarlama Üzerine Kurumsal Bir Değerlendirme, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:17(2): ss. 421-432.
  • Ustaahmetoğlu, Erol (2015). Nöropazarlama üzerine bir değerlendirme. Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 3(2), ss. 154-168.
  • Utkutuğ, Çağla Pınar ve Alkibay, Sanem (2013). Nöropazarlama: Reklam Etkinliğinin Psikofizyolojik Tekniklerle Değerlendirilmesi Üzerine Yapılmış Araştırmaların Gözden Geçirilmesi, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:31, Sayı:2, 2013, ss. 167-195.
  • Valiyeva, Turan (2015). Tüketici Davranışlarını Etkilemede Yeni Bir İletişim Tekniği Olarak Nöropazarlama İletişimi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yücel, Atilla ve Çubuk, Fatma (2014). Bir Nöropazarlama Araştırmasının Deneysel Yolculuğu ve Araştırmanın İlk İpuçları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 2, s. 133-149.
  • www.firat.edu.tr, Nöropazarlama Deneyi İlk Kez Fırat Üniversitesi’nde Başlatıldı, http://www.firat.edu.tr/tr/content/n%C3%B6ropazarlama-deneyi-ilk-kez- f%C4%B1rat-%C3%BCniversitesi%E2%80%99nde- ba%C5%9Flat%C4%B1ld%C4%B1, Erişim Tarihi: 23.10.2017.
  • www.neurodiscover.com, Neuromarketing (Nöropazarlama) Nedir? http://www. neu- rodiscover.com/bilimsel-ve-teknolojik-altyapi/neuro-marketing-noro- pazarlama-ned ir/, Erişim Tarihi: 28.08.2017.
  • www.thinkneuro.com, Akbank İkizler Reklamı – EEG ve Eye Tracking Analizi, http://www. thinkneuro.net/category /arastirmalar/page/2/. Erişim Tarihi: 17.05.2014.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hayrullah Kesek Bu kişi benim

Hasan Gedik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kesek, H., & Gedik, H. (2017). NÖROPAZARLAMA YAKLAŞIMININ TÜKETİCİ DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: MALATYA İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Kesit Akademi Dergisi(11), 630-656.