Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nevşehir İlinde Karayolu Ulaşımından Kaynaklanan Sera Gazı Emisyonlarının Covid-19 Salgını Başlangıç Döneminde Değerlendirilmesi

Yıl 2021, , 118 - 134, 15.06.2021
https://doi.org/10.31466/kfbd.885206

Öz

Hava kirliliğinin ve sera gazı emisyonlarının etkisi ile birlikte küresel ısınma ve iklim değişikliği uzun süredir dünyanın gündeminde yer almaktadır. Kyoto (1997) ve BM İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi kapsamında Paris Anlaşması (COP21, 2015) başta olmak üzere küresel iklimi koruma adına imzalanan protokoller ile üye ülkelerin sera gazı emisyon envanterlerinin oluşturulması ve sera gazı emisyonlarının azaltılması hedeflenmiştir. Bu çalışmada, Nevşehir İli karayolu ulaşımından kaynaklanan sera gazı emisyonlarının (CO2, CH4, N2O) Covid-19 salgını başlangıç döneminde (2020 Mart-Ekim) değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Emisyonların hesabında, Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli (IPCC) kılavuzunda yer alan ve ülkelere önerilen Tier 1 hesaplama metodolojisinden yararlanılmıştır. Hesaplamalarda Nevşehir İl’inde 2015-2020 yılları arasındaki (Mart-Ekim ayları boyunca) yakıt tüketim miktarları esas alınarak sera gazı emisyonları tespit edilmiştir. Sonuçlar benzin, motorin ve LPG akaryakıtlarının yanması sonucu oluşan gazlar dikkate alınarak karbon ayak izi hesabında kullanılan eşdeğer CO2 cinsinden bulunmuştur. Eşdeğer CO2 miktarı Gigagram (Gg) biriminde son 5 yılda sırasıyla, 2015 yılında 255,5 Gg, 2016 yılında 318,2 Gg, 2017 yılında 453,6 Gg, 2018 yılında 572,5 Gg, 2019 yılında 346,5 Gg, 2020 yılında 377,0 Gg’dır. Tüm Ülkede olduğu gibi Covid-19 tedbirleri sonucu Nevşehir kent genelinde azalan insan hareketliliği nedeniyle özellikle eşdeğer CO2 emisyonu 2020 yılı Mart-Ekim döneminde geçmiş yılların Mart-Ekim dönemi ortalamasından düşük olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ali, H., Yılmaz, G., Fareed, Z., Shahzad, F., and Ahmad, M. (2021). Impact of novel coronavirus (COVID-19) on daily routines and air environment: evidence from Turkey. Air Quality, Atmosphere & Health, 14(3), 381-387.
  • Cabré, A., Marinov, I., and Leung, S. (2015). Consistent global responses of marine ecosystems to future climate change across the IPCC AR5 earth system models. Climate Dynamics, 45(5), 1253-1280.
  • Canitez, F. (2019). Pathways to sustainable urban mobility in developing megacities: A socio-technical transition perspective. Technological Forecasting and Social Change, 141, 319-329.
  • Change, I. (2006). IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories 2006. Institute for Global Environmental Strategies, Hayama, Kanagawa, Japan.
  • Change, I.C. (2007). The physical science basis. In: Cambridge Univ. Press.
  • Change, I.P.o.C., and I.P.o.C.W.G. (1990). Scientific Assessment of Climate Change: The Policymakers' Summary of the Report of Working Group I to the Intergovernmental Panel on Climate Change. World Meteorological Organization/United Nations Environment Programme
  • Council, N.R. (2009). Informing decisions in a changing climate. National Academies Press.
  • Cüce, H., Kalıpcı, E., Taş B., ve Yılmaz M. (2020). Rakım farklılığı nedeniyle oluşan meteorolojik değişimlerin su kalitesine olan etkilerinin CBS ile değerlendirilmesi: Morfolojik olarak farklı iki göl için bir karşılaştırma. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-26.
  • Demirel, H., ve Ateş, A. (2018). Sapanca Gölü çevresinde karayolu trafiğinden kaynaklanan hava kirleticilerinin emisyon envanteri. Sakarya Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü Dergisi, 22(2), 150-158.
  • Dulkadiroğlu, H. (2018). Türkiye’de elektrik üretiminin sera gazı emisyonları açısından incelenmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(1), 67-74.
  • Geçer, E., Şentürk, İ., ve Büyükgüngör, H. (2019). Yeşil bina tasarımında su ve enerji yönetimi üzerine uygulama örneği. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü Dergisi, 9(2), 332-343.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC. (2013). AR5: Climate Change 2013: The Physical Science Basis, Technical Summary. New York, s.35
  • Kalıpcı, E., ve Başer, V. (2019). Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ve hava kalitesi verileri kullanılarak Türkiye’nin hava kirliliğinin değerlendirilmesi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 9(2), 377-389.
  • Kreith, F., and Berger, S. (1999). Mechanical Engineering Handbook. (Ed.) Frank Kreith Boca Raton: CRC Press LLC, In: Intelligent Transportation Systems.
  • Mach, K. J., Mastrandrea, M. D., Bilir, T. E., and Field, C. B. (2016). Understanding and responding to danger from climate change: the role of key risks in the IPCC AR5. Climatic Change, 136(3-4), 427-444.
  • McCloskey, B., and Heymann, D. L. (2020). SARS to novel coronavirus–old lessons and new lessons. Epidemiology & Infection, 148.
  • Mercan, M., ve Karakaya, E. (2013). Sera Gazı Salımının Azaltımında Alternatif Politikaların Ekonomik Maliyetlerinin İncelenmesi: Türkiye İçin Genel Denge Analizi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (42), 123-159.
  • Mitra, A., Chaudhuri, T. R., Mitra, A., Pramanick, P., Zaman, S., Mitra, A., ... and Zaman, S. (2020). Impact of Covid-19 related shutdown on atmospheric carbon dioxide level in the city of Kolkata. Parana Journal of Science and Education, 6(3), 84-92.
  • Lau, H., Khosrawipour, V., Kocbach, P., Mikolajczyk, A., Schubert, J., Bania, J., & Khosrawipour, T. (2020). The positive impact of lockdown in Wuhan on containing the Covıd-19 outbreak in China. Journal of travel medicine, 27(3), a037.
  • Le Quéré, C., Jackson, R.B., Jones, M.W., Smith, A.J., Abernethy, S., Andrew, R.M., De-Gol, A.J., Willis, D.R., Shan, Y., and Canadell, J.G. (2020). Temporary reduction in daily global CO2 emissions during the Covid-19 forced confinement. Nature Climate Change, 10, 647-653.
  • Liu, Z., Ciais, P., Deng, Z., Lei, R., Davis, S.J., Feng, S., Zheng, B., Cui, D., Dou, X., and Zhu, B. (2020). Near-real-time monitoring of global CO2 emissions reveals the effects of the Covid-19 pandemic. Nature communications, 11, 1-12.
  • Saadat, S., Rawtani, D., and Hussain, C. M. (2020). Environmental perspective of Covid-19, Science of The Total Environment, 728 (2020), 138870.
  • Sancar, O., ve Bostancı S. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Karbon Emisyonu Üzerine Bir Tartışma, Iğdır Üniversitesi Sos. Bil. Der., 269-292
  • Şahin, Ü., ve Erensü, S. (2020). Covid-19 Pandemisini ve İklim Krizini Birlikte Okumak. Mercator Politika Notu.Sabancı Üniversitesi İPM.
  • URL-1: https://www.globalchange.gov/climate-change. Climate Science Special Report (Erişim Tarihi: 20 Ocak 2021).
  • URL-2: https://www.iea.org/countries/turkey. World Energy Balances 2020 (Erişim Tarihi: 22 Şubat 2021).
  • URL-3: https://www.kgm.gov.tr (Erişim Tarihi: 23 Aralık 2020).

Evaluation of Greenhouse Gas Emissions from Highway Transport in Nevşehir Province in the Beginning Period of the Covid-19 Pandemic

Yıl 2021, , 118 - 134, 15.06.2021
https://doi.org/10.31466/kfbd.885206

Öz

With the impact of air pollution and greenhouse gas emissions, global warming and climate change have been on the world's agenda for a long time. With the protocols signed for global climate protection, including the Paris Agreement (COP21, 2015) within the scope of Kyoto (1997) and the UN Framework Convention on Climate Change, it is aimed to create greenhouse gas emission inventories and reduce greenhouse gas emissions of the member countries. In this study, it is aimed to evaluate the greenhouse gas emissions (CO2, CH4, N2O) originating from the highway transportation of Nevşehir Province in the beginning period of the Covid-19 epidemic (March-October 2020). Emissions are calculated using the Tier 1 calculation methodology included in the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) manual and recommended for countries in the calculation, fuel consumption amounts between the years 2015-2020 (March-October period) in Nevşehir Province were used. The results were found in terms of CO2 equivalent used in the carbon footprint calculation, taking into account the gases formed as a result of the burning of gasoline, diesel and LPG fuels. The equivalent amount of CO2 is 255.5 Gg in 2015, 318.2 Gg in 2016, 453.6 Gg in 2017, 572.5 Gg in 2018, 346.5 Gg in 2019, and 377.0 Gg in 2020. As in the whole country, due to the reduced human mobility in Nevşehir city-wide as a result of the Covid-19 measures, it was observed that the equivalent CO2 emission was lower than the average of the March-October period of previous years in the March-October period of 2020.

Kaynakça

  • Ali, H., Yılmaz, G., Fareed, Z., Shahzad, F., and Ahmad, M. (2021). Impact of novel coronavirus (COVID-19) on daily routines and air environment: evidence from Turkey. Air Quality, Atmosphere & Health, 14(3), 381-387.
  • Cabré, A., Marinov, I., and Leung, S. (2015). Consistent global responses of marine ecosystems to future climate change across the IPCC AR5 earth system models. Climate Dynamics, 45(5), 1253-1280.
  • Canitez, F. (2019). Pathways to sustainable urban mobility in developing megacities: A socio-technical transition perspective. Technological Forecasting and Social Change, 141, 319-329.
  • Change, I. (2006). IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories 2006. Institute for Global Environmental Strategies, Hayama, Kanagawa, Japan.
  • Change, I.C. (2007). The physical science basis. In: Cambridge Univ. Press.
  • Change, I.P.o.C., and I.P.o.C.W.G. (1990). Scientific Assessment of Climate Change: The Policymakers' Summary of the Report of Working Group I to the Intergovernmental Panel on Climate Change. World Meteorological Organization/United Nations Environment Programme
  • Council, N.R. (2009). Informing decisions in a changing climate. National Academies Press.
  • Cüce, H., Kalıpcı, E., Taş B., ve Yılmaz M. (2020). Rakım farklılığı nedeniyle oluşan meteorolojik değişimlerin su kalitesine olan etkilerinin CBS ile değerlendirilmesi: Morfolojik olarak farklı iki göl için bir karşılaştırma. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-26.
  • Demirel, H., ve Ateş, A. (2018). Sapanca Gölü çevresinde karayolu trafiğinden kaynaklanan hava kirleticilerinin emisyon envanteri. Sakarya Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü Dergisi, 22(2), 150-158.
  • Dulkadiroğlu, H. (2018). Türkiye’de elektrik üretiminin sera gazı emisyonları açısından incelenmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(1), 67-74.
  • Geçer, E., Şentürk, İ., ve Büyükgüngör, H. (2019). Yeşil bina tasarımında su ve enerji yönetimi üzerine uygulama örneği. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü Dergisi, 9(2), 332-343.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC. (2013). AR5: Climate Change 2013: The Physical Science Basis, Technical Summary. New York, s.35
  • Kalıpcı, E., ve Başer, V. (2019). Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ve hava kalitesi verileri kullanılarak Türkiye’nin hava kirliliğinin değerlendirilmesi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 9(2), 377-389.
  • Kreith, F., and Berger, S. (1999). Mechanical Engineering Handbook. (Ed.) Frank Kreith Boca Raton: CRC Press LLC, In: Intelligent Transportation Systems.
  • Mach, K. J., Mastrandrea, M. D., Bilir, T. E., and Field, C. B. (2016). Understanding and responding to danger from climate change: the role of key risks in the IPCC AR5. Climatic Change, 136(3-4), 427-444.
  • McCloskey, B., and Heymann, D. L. (2020). SARS to novel coronavirus–old lessons and new lessons. Epidemiology & Infection, 148.
  • Mercan, M., ve Karakaya, E. (2013). Sera Gazı Salımının Azaltımında Alternatif Politikaların Ekonomik Maliyetlerinin İncelenmesi: Türkiye İçin Genel Denge Analizi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (42), 123-159.
  • Mitra, A., Chaudhuri, T. R., Mitra, A., Pramanick, P., Zaman, S., Mitra, A., ... and Zaman, S. (2020). Impact of Covid-19 related shutdown on atmospheric carbon dioxide level in the city of Kolkata. Parana Journal of Science and Education, 6(3), 84-92.
  • Lau, H., Khosrawipour, V., Kocbach, P., Mikolajczyk, A., Schubert, J., Bania, J., & Khosrawipour, T. (2020). The positive impact of lockdown in Wuhan on containing the Covıd-19 outbreak in China. Journal of travel medicine, 27(3), a037.
  • Le Quéré, C., Jackson, R.B., Jones, M.W., Smith, A.J., Abernethy, S., Andrew, R.M., De-Gol, A.J., Willis, D.R., Shan, Y., and Canadell, J.G. (2020). Temporary reduction in daily global CO2 emissions during the Covid-19 forced confinement. Nature Climate Change, 10, 647-653.
  • Liu, Z., Ciais, P., Deng, Z., Lei, R., Davis, S.J., Feng, S., Zheng, B., Cui, D., Dou, X., and Zhu, B. (2020). Near-real-time monitoring of global CO2 emissions reveals the effects of the Covid-19 pandemic. Nature communications, 11, 1-12.
  • Saadat, S., Rawtani, D., and Hussain, C. M. (2020). Environmental perspective of Covid-19, Science of The Total Environment, 728 (2020), 138870.
  • Sancar, O., ve Bostancı S. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Karbon Emisyonu Üzerine Bir Tartışma, Iğdır Üniversitesi Sos. Bil. Der., 269-292
  • Şahin, Ü., ve Erensü, S. (2020). Covid-19 Pandemisini ve İklim Krizini Birlikte Okumak. Mercator Politika Notu.Sabancı Üniversitesi İPM.
  • URL-1: https://www.globalchange.gov/climate-change. Climate Science Special Report (Erişim Tarihi: 20 Ocak 2021).
  • URL-2: https://www.iea.org/countries/turkey. World Energy Balances 2020 (Erişim Tarihi: 22 Şubat 2021).
  • URL-3: https://www.kgm.gov.tr (Erişim Tarihi: 23 Aralık 2020).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Cüce 0000-0002-3590-681X

Oğuzhan Uğur Bu kişi benim 0000-0003-4056-2190

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Cüce, H., & Uğur, O. (2021). Nevşehir İlinde Karayolu Ulaşımından Kaynaklanan Sera Gazı Emisyonlarının Covid-19 Salgını Başlangıç Döneminde Değerlendirilmesi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 11(1), 118-134. https://doi.org/10.31466/kfbd.885206