Gemiler, çeşitli dayanım değerlerine sahip çeliklerin kaynak yöntemiyle birleştirilmesiyle inşa edilir. Düşük-orta dayanımlı çelikler düşük maliyet ve tedarik kolaylığı açısından avantajlıyken, yüksek dayanımlı çelikler sundukları yüksek dayanım değerleriyle gemi inşaatında avantaj sağlamaktadırlar. Gemi inşasında kullanılan çeliklerin kaynakları incelendiğinde, çeşitli kaynak teknikleri kullanılmakla birlikte, en sık örtülü elektrot ark kaynağı, tozaltı kaynağı ve gazaltı kaynağının kullanıldığı görülmektedir. Literatür incelendiğinde, gemi inşasında kullanılan yüksek mukavemetli çeliklerin birleştirilmesine yönelik çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Ayrıca literatürde bu tür çeliklerin bu 3 kaynak tekniği kullanılarak birleştirildiğindeki mekanik özelliklerinin karşılaştırmalı analizi üzerine herhangi bir araştırma yapılmadığı da belirlenmiştir. Bu bağlamda bu çalışmada gemi yapımında yaygın olarak kullanılan AH32 çeliği örtülü elektrot ark kaynağı, tozaltı kaynağı ve gazaltı kaynağı ile birleştirilerek kaynak bölgelerinin çeşitli mekanik özellikleri incelenmiştir. İnceleme sonrasında sertlik, akma dayanımı, çekme dayanımı, darbe tokluğu ve eğilme dayanımı açısından en iyi sonuçların tozaltı kaynağı sonrasında, çekme uzaması ve eğilme uzaması açısından ise en iyi değerlerin gazaltı kaynağı sonrası elde edildiği belirlenmiştir.
Gemi inşaatı çeliği Örtülü elektrod ark kaynağı Gazaltı kaynağı Tozaltı kaynağı Mekanik özellikler
Ships are built by joining steels of varying strength values using a welding method. While low-medium strength steels are advantageous in terms of low cost and easy supply, high strength steels provide a significant advantage in terms of being preferred in shipbuilding with the high strength values they offer. Examining the welding of steels used in shipbuilding reveals that while several welding techniques are employed, shielded metal arc welding (SMAW), submerged arc welding (SAW) and gas metal arc welding (GMAW) are most frequently used. Examination of the literature indicates that the aforementioned welding procedures have been employed relatively little in studies on the joining of high-strength steels used in ship construction. Also, it has been noted that no research has been done on the comparative analysis of the mechanical characteristics of such steels when they are joined using these 3 welding techniques. In this study, SMAW, GMAW, and SAW are used to join AH32 steel, which is often used in shipbuilding, and the mechanical characteristics of the welding areas are compared. Examinations revealed that SAW produced the greatest results in terms of bending force, hardness, strength, and impact toughness. Following GMAW, the best results were also obtained in terms of bending and tensile elongation.
Shipbuilding steels Shielded metal arc welding Gas metal arc welding Submerged arc welding Mechanical properties
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Deniz Teknolojisi, Deniz Yapıları, Gemi İnşaatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.