The
aim of this research is to determine the efficiency of different applications
on academic achievement. In this context, a-meta-analysis of the use of
different methods and techniques in science teaching; an experimental
application and a thematic analysis of the effect of using smartphone on
Science Teacher candidates’ academic achievement were applied. Within
meta-analysis, 20 different studies were included in the analysis according to
their inclusion criteria following the search of different databases. Data were
analysed through CMA and MetaWin programs. For the purpose of experimental
application, 35 students selected from 3rd grade students of Kilis 7 Aralık
University Department of Science Teacher Training during 2016 and 2017 academic
years were provided with smart phone and the prepared academic achievement test
was applied as in pre and post-tests. The data were analysed by SPSS program.
In the thematic analysis, 21 students’ interview forms selected according to
the maximum variation sampling were applied and the data were analysed
according to the content analysis through Maxqda-11 program. Findings in all
three dimensions of the research showed that different applications and
smartphones were positive and significant on the effect of academic achievement.
Various suggestions were presented at the end of the research.
Different Applications Smartphone Academic Achievement Multi - Analysis Science Teacher Candidates
Bu araştırmanın amacı
farklı uygulamaların akademik başarıyı ne düzeyde etkilediğini ortaya
çıkarmaktır. Bu bağlamda farklı uygulamaların fen bilgisi öğretimindeki
kullanımına ilişkin meta-analiz; akıllı telefon kullanımının fen bilgisi
öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisine ilişkin deneysel uygulama ile
tematik analize başvurulmuştur. Meta-analiz kapsamında farklı veri tabanları
taranarak dâhil edilme ölçütlerine göre 20 çalışma analize dâhil edilmiştir.
Veriler CMA ve MetaWin programlarıyla
analiz edilmiştir. Deneysel uygulama amacıyla 2016-2017 akademik yılında Kilis
7 Aralık Üniversitesi fen bilgisi öğretmenliği 3. Sınıf öğrencileri arasından
seçilen 35 öğrenciye akıllı telefonla öğretim sağlanmış ve hazırlanan akademik
başarı testinin ön test ve son test uygulaması yapılmıştır. Veriler SPSS
programıyla analiz edilmiştir. Tematik analiz kapsamında maksimum çeşitliliğe
göre seçilen 21 öğrenciye görüşme formu uygulanarak veriler Maxqda-11
programıyla içerik analizine uygun çözümlenmiştir. Araştırmanın her üç
boyutunda ulaşılan bulgular farklı uygulamaların ve akıllı telefonların
akademik başarıya etkisinin pozitif ve anlamlı olduğunu göstermiştir. Buna
ilişkin araştırma sonunda çeşitli öneriler sunulmuştur.
Farklı Uygulamalar Akıllı Telefon Akademik Başarı Çoklu Analiz Fen Bilgisi Öğretmen Adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 2 |