Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Ekonomi Temalı Yayın Yapan Televizyon Kanallarının Borsa İstanbul'da İşlem Gören Şirket Hisselerinin Gündemini Belirlemesine Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2021, Sayı: 6, 57 - 80, 21.06.2021

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de ekonomi temalı yayın yapan televizyon kanallarının, Borsa İstanbul’da işlem gören hisse senetlerine olan ilgisine odaklanmıştır. Araştırma kapsamında Borsa İstanbul’da işlem gören şirket ve sektörlerin hangi oranlarda medya gündeminde yer aldığı irdelenmiştir. Ayrıca ekonomi temalı yayın yapan televizyon kanallarının haber gündemlerini belirlerken, şirketler arasında eşitlikçi yaklaşıp yaklaşmadığı sorularının cevapları aranmıştır. Nitel araştırma metodu baz alınarak, söylem analizi yöntemi ile gerçekleştirilen bu çalışmada, Bloomberg HT kanalından “Piyasa Masası”, A Para kanalından “Seans Öncesi” ve Ekotürk kanalından “İlk Seans” isimli programlar amaçlı örneklem biçiminde seçilmiştir. Rastlantısal olarak seçilen, 30 Kasım 2020 ve 25 Aralık 2020 tarihleri arasında yayınlanan toplam 60 televizyon programı incelenmiştir. Araştırma sonucunda medyanın büyük ölçekli şirket hisselerine ve belirli sektörlere daha çok odaklandığı, daha küçük ölçekli, çoğunlukta kalan şirket hisselerine ve sektörlere hiç yer vermediği ve büyük ölçekli şirketlerle küçük ölçekli şirketlere hakkaniyetli yaklaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye'de Medya Endüstrisi Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Atabek, N. (1994). Gazetecilikte Tarafsızlık. Marmara İletişim Dergisi, 7, 23-36.
  • Bjerke, P. & Fonn, B. K. (2015). A Hidden Theory in Financial Crisis Journalism. Nordicom Review, 36/2, 113-127. doi:10.1515/nor-2015-0020.
  • Bloomberg Ht. Retrieved February 10, 2021 from Bloomberg HT: https://www.cinergroup.com.tr/medya/bloomberght
  • Chakravartty, P. & Schiller, D. (2010). Neoliberal Newspeak and Digital Capitalism in Crisis. International Jurnal of Communication, 4, 670-692.
  • Curran, J. 2011. Media and Democracy. London & New York: Routledge.
  • Çelik, H. & Ekşi, H. 2008. Söylem Analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27 (27), 99-117.
  • Dağtaş, E., Aydın, N., Yılmaz, Ç. (2018). Sinemanın Ekonomi Politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 3(5), 186-218.
  • Damstra, A. & Boukes, M. (2018). The Economy, the News, and the Public: A Longitudinal Study of the Impact of Economic News on Economic Evaluations and Expectations. Communication Research, 00(0), 1-25. doi:101177/0093650217750971.
  • Damstra, A. & Vliegenthart, R. 2018. (Un)covering the Economic Crisis? Over-Time and Inter-Media Differences in Salience and Framing. Journalism Studies, 19(7), 983-1003.
  • Davis, A. (2006). Media Effects and the Question of the Rational Audience: Lessons From the Financial Market. Media, Culture & Society, 28, 603-625. doi:10.1177/0163443706065035.
  • Dyck, A. & Zingales, L. (2003). The Bubble and the Media. İn Cornelius, P. & Kogut, B. (eds.), Corporate Governance and Capital Flows in a Global Economy (83-102). New York: Oxford University Press.
  • Eğilmez, M. (2019). Türkiye Ekonomisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ekotürk Hakkımızda. Retrieved February 10, 2021 from Ekotürk Tv: https://www.ekoturk.com/hakkimizda/
  • Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2002). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Golding, P. & Murdock, G. (1997). For a Political Economy of Mass Communications. The Political Economy of the Media I. Peter Golding & Graham Murdock (Edts.) in. Cheltenham and Brookfield: Edward Elgar Publishing, 3-32.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (1988). Manufacturing Consent the Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Larcinese, V., Puglisi, R., Jr Snyder, J. M. (2011). Partisan Bias in Economic News: Evidence on the Agenda-Setting Behavior of U.S. Newspapers. Jurnal of Public Economics, 95, 1178-1189. doi:10.1016/j.jpubeco.2011.04.006.
  • Lee, M. 2014. A Review of Communication Scholarship on the Financial Markets and the Financial Media. International Jurnal of Communication, 8, 715-736.
  • McCombs, M. E., & Shaw, D. L. 1972. The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187.
  • Merrill, J. G. (2012). The Revolution Must Wait: Economic, Business and Financial Journalisms Beyond the 2008 Crisis. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics, 9(1), 41-51.
  • Mill, A. (2019). Ekonomi 101: Arz-Talep Dengesi ve Ekonomik Büyümeden Döviz Kurları ve Bankacılığa Kadar Ekonomi Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey. (N. Soysal, Trans.). İstanbul: Say Yayınları. (Orginal work published 2016).
  • Nofsinger, J. R. (2005). Social mood and Financial economics. Jurnal of Behavioral Finance, 6, 144-160. http://dx.doi.org/10.1207/s15427579jpfm0603_4.
  • Oberlechner, T. & Hocking, S. (2004). Information Sources, News, and Rumors in Financial Markets: Insights into the Foreign Exchange Market. Jurnal of Economic Psychology, 25, 407-424. doi:10.1016/S0167-4870(02)00189-7.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özer, Ö. (2010). Liberal Basın. Konya: Literatürk Academia.
  • Özerol, H. (2019). Piyasaları Okumak. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Schiffrin, A. (2015). The Press and the Financial Crisis: A Review of the Literature. Sociology Compass, 9/8, 639-653. doi:10.1111/soc4.12288.
  • Shiller, R. (2000). Irrational Exuberance. New Jersey: Princeton University Press.
  • Strauss, N., Vliegenthart, R., Verhoeven, P. (2016). Ladding Behind? Emotions in Newspaper Articles and Stock Market Prices in the Netherlands. Public Relations Review, 42, 548-555. doi:10.1016/j.pubrev.2016.03.010.
  • Strauss, N., Vliegenthart, R., Verhoeven, P. (2018). Intraday News Trading: The Reciprocal Relationships Between the Stock Market and Economic News. Communication Research 45(7), 1054-1077. doi:10.1177/0093650217705528.
  • Strauss, N. (2017). News Media ant the Stock Market: Assessing Mutual Relationships. An Interdisciplinary Multi-Method Study of Financial Journalism, News Media, Emotions, Market Events and the Stock Market. Amsterdam: UvA-DARE (Dijital Academic Repository) Amsterdam School of Communication Research.
  • Theil, S. (2013). The Media and Markets: How Systematic Misreporting Inflates Bubbles, Deepens Downturns and Distorts Economic Reality. Shorenstein Center on Media Polirics and Public Policy, Discussion Paper Series, D-86: 1-28.
  • Turkuvaz Medya Grubu. Retrieved February 10, 2021 from Wikipedia The Free Encyclopedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/Turkuvaz_Medya_Grubu
  • Uğurlu, E. (2002). Yazılı Basının Hisse Senetleri Piyasası Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye.
  • Usher, N. (2017). Making Business News: A Production Analysis of The New York Times. International Jurnal of Communication, 11(2017), 363-382.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alper İşleyen 0000-0003-2855-5887

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA İşleyen, A. (2021). Türkiye’de Ekonomi Temalı Yayın Yapan Televizyon Kanallarının Borsa İstanbul’da İşlem Gören Şirket Hisselerinin Gündemini Belirlemesine Yönelik Bir İnceleme. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(6), 57-80.