The importance of corporate communication has increased day by day with the development of technology and growing competition. Today, almost every brand has a corporate communications department and manager. In this study, the characteristics of corporate communication departments and managers of the brands with the highest brand value in the world and Turkey are compared, as shown in the Brand Finance 2022 study. In the study, content analysis was preferred as a research method. The sampling method chosen was typical case sampling, one of the purposive sampling methods. The data for the research was obtained from the websites and LinkedIn accounts of the corporate communication departments and managers of the brands. The result of the research is that the managers of the global brands are mostly male, while the managers of the Turkish brands are female. It has been found that the brands mostly operate in the private sector. The most preferred title by the managers is "Corporate Communication Director." It was found that most of the managers have a bachelor's degree. It was found that women have a higher level of education than men. It was found that managers have between 1 and 5 years of experience, both corporate and professional. And finally, it is found that managers are mostly promoted from within their own ranks.
Corporate Communication Corporate Communications Department Corporate Communications Manager Public Relations Brand Equity
Kurumsal iletişimin önemi teknolojinin gelişmesi ve artan rekabet anlayışıyla birlikte her geçen gün artmaktadır. Günümüzde hemen hemen her markanın kurumsal iletişim departmanı ve yöneticisi bulunmaktadır. Bu çalışma, 2022 Brand Finance araştırmasına göre dünyada ve Türkiye'de marka değeri en yüksek markaların kurumsal iletişim departmanlarının ve yöneticilerinin özelliklerini karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Çalışmada araştırma yöntemi olarak içerik analizi tercih edilmektedir. Örnekleme yöntemi olarak ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi seçildi. Araştırmanın verileri markaların kurumsal iletişim departmanlarının ve yöneticilerinin web sitelerinden ve LinkedIn hesaplarından elde edildi. Araştırmanın sonucunda, dünya markalarının yöneticilerinin çoğunlukla erkek, Türkiye markalarının ise kadın olduğu tespit edildi. Markaların çoğunlukla özel sektörde faaliyet gösterdiği saptandı. Yöneticilerin en çok tercih ettiği unvan “Kurumsal İletişim Direktörü” unvanıdır. Yöneticilerin çoğunun lisans mezunu olduğu belirlendi. Kadınların, erkeklere kıyasla daha yüksek eğitim seviyesine sahip olduğu saptandı. Ayrıca yöneticilerin çoğunlukla 1 ve 5 yıl arası kurumsal ve mesleki deneyime sahip olduğu tespit edildi. Son olarak ise yöneticilerin en çok kurum içerisinden terfi ettirildiği belirlendi.
Kurumsal İletişim Kurumsal İletişim Departmanı Kurumsal İletişim Yöneticisi Halkla İlişkiler Marka Değeri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 10 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.