İnternet haberciliğinde oldukça yaygın olan tık odaklı haberler, okuyucunun haberin geri kalanını merak etmesini sağlayacak biçimde tasarlanmış haber başlıkları kullanmaktadır. Dikkat çekici, kışkırtıcı, sansasyonel ifadelerin yer aldığı, olumlu ve olumsuz duygular uyandıran bu tür başlıklar sayesinde okuyucuların daha çok habere tıklaması teşvik edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, tık odaklı haberlerin duygusal boyutunu çevre haberleri üzerinden incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de en çok ziyaret edilen ilk 5 haber sitesi olan hürriyet.com.tr, ensonhaber.com, milliyet.com.tr, sözcü.com.tr ve yeniakit.com.tr’deki 519 müsilaj (deniz salyası) haberi içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, tık odaklı haberlerin hemen hepsinde olumlu ya da olumsuz duygusal bir boyut bulunduğu ortaya çıkmıştır. Olumsuz haberler, olumlu ve nötr haberlere göre daha çok dikkat çektiği için haber siteleri olumsuz haberleri daha çok paylaşma eğilimindedir. Olumsuz duygu tonlu tık odaklı haberler, en çok bilimsel araştırma, açıklama, uyarı kategorisinde görülmüştür. Kategorideki haberlerde çözümlerden nadiren bahsedildiği, aşırı basit, bilimsellikten uzak ve sansasyonel bir dil kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Bu noktada, “olumsuz haber” ve “paylaşılabilirlik” kriterlerinin haber siteleri için önemli bir haber değeri olduğu söylenebilir. Ancak bu durumun hem çevre haberciliğini hem de bilim haberciliğini nitelik bakımından zedelediğini ifade etmek mümkündür.
Tık tuzağı haberlerin duygusal boyutu haber okuryazarlığı çevre haberciliği bilim haberciliği
Clickbait news, which is quite common within the online news media, uses headlines designed to keep the reader curious about the rest of the story. Thanks to such headlines that include attention-grabbing, provocative, sensational expressions and evoke positive and negative emotions, readers are encouraged to click on more news. This study aims to examine the emotional dimension of clickbait news using environmental news. For this aim 519 news covering mucilage (sea snot) on hurriyet.com.tr, ensonhaber.com, milliyet.com.tr, sözcü.com.tr and yeniakit.com.tr, which are the 5 most visited news websites in Turkey, were subjected to content analysis. It was found that that almost all clickbait news has a positive or negative emotional dimension. Since negative news attracts more attention than positive and neutral news, news sites tend to spread more negative news. Clickbait news with a negative emotional tone was mostly found in the scientific research, explanation or warning category. It was observed that news in this category rarely mention solutions and use extremely simple, unscientific and sensational language. At this point, it can be said that the criteria of "negative news" and "shareability" represent important news value for news sites. However, it is possible to state that this situation damages both environmental journalism and science journalism in terms of quality.
Clickbait emotional dimension of news news literacy environmental journalism science journalism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 10 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.