REFLECTIONS OF THE SECONDARY SCHOOL GEOGRAPHY TEACHERS ON THE NEW CURRICULUM: THE TRABZON CASE
Yıl 2011,
Cilt: 11 Sayı: 11, 157 - 174, 01.12.2011
Abdulkadir Uzunöz-yavuz Akbaş
Öz
The new geography curriculum brought about some problems throughout the country as it was introduced without any pilot study. For this reason, the present research aimed to investigate secondary school geography teachers’ reflections on the new curriculum. This is a quantitative research using a questionnaire survey. The research covers 57 secondary schools in central Trabzon and its districts during 2009-2010 educational year(s) and the teachers involved in this research are 66 males and 33 females. The research shows that according to secondary school teachers, the new curriculum needs some certain amendments. At the end of the research, some further suggestions are presented.
Kaynakça
- Akar, Ö. E., (2007) *Biyoloji Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları ve Gözlemlenen Bölgesel Farklılıklar, Eğitim ve Bilim Education and Science 2007, Cilt 32, Sayı 143, ss. 68–79.
- Aytaç, T., Hizmet İçi Eğitim Kavramı ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar, Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 147.
- Azar, A. ve Karaali, S. (2004)., Fizik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları, Milli Eğitim Dergisi, 162.
- Bayrakcı, M., (2009) In-Service Teacher Training in Japan and Turkey: A Comparative Analysis of Institutions and Practices, Australian Journal of Teacher Education, Vol 34, 1. p.10–22.
- Bağcı, N. ve Şimşek, S. (2000). Millî Eğitim Personeline Yönelik Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine Genel Bir Bakış, Milli Eğitim Dergisi, 146.
- Baskan, Hafize (2001). İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkililiğine İlişkin Algı ve Beklentileri (Denizli ili örneği)”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çelikten, M., Şanal, M., Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207–237.
- Demiralp, N., (2007), Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15, No:1, s.373–384.
- Demircioğlu, İ. H. (2004). Tarih ve Coğrafya Öğretmenlerinin Sosyal Bilimler Öğretiminin Amaçlarına Yönelik Görüşleri (Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği), Bilig, Güz, Sayı 31, 71–84
- Frankfort-Nachmias, C. ve Nachmias, D. (1996). Researh Methods in the Social Sciences, (fifth edition), London: Arnold.
- Garet, M. S., Porter, A, C., Desimone, L., Binnan, B. F., Yoon, K. S,(2001),American Institutes for Research What Makas Professional Development Effective? Results From a National Sample of Teachers, American Educational Researcb Joumal, Vol. 38, No. 4, pp. 915–945.
- Girgin, M., (2002), Neden Coğrafya Öğreniyoruz? Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:5, s.127–145.
- Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri.
- Gültekin, M., Çubukçu, Z., Dal, S. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Eğitim Öğretimle İlgili Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 29, Sayfa 131–152, 2010
- MEB, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), (2008), sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi, Ankara.
- Kaya, H. ve Demirci, A., (2011), Coğrafya Öğretmenlerinin “Türkiye’nin Depremselliği” Konulu CBS Uygulamasına İlişkin Görüşleri, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 23, s. 20–35.
- Kocaman, A., (1999) Cumhuriyet Döneminde Yükseköğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi ve Sorunları, Ege Coğrafya Dergisi, (10), s. 1–14, İzmir.
- Önen, F., Mertoğlu, H., Saka., M., Gürdal., A., (2009), Hizmet İçi Eğitimin Öğretmenlerin Öğretim Yöntem Ve Tekniklerine İlişkin Bilgilerine Etkisi: Öpyep Örneği, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 3, s. 9–23.
- Özoğlu, M., (2010), Hizmet içi Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Millî Eğitim Bakanlığı’nda Hizmet içi Eğitimin Yeniden yapılandırılması Panel ve Çalıştayı, 07–08 Mayıs, Ankara.
- Öztürk, M. (2007). Coğrafya: Gelişimi, İçeriği, Eğitimi, Karabağ, S ve. Şahin S. (Ed), Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, Gazi Kitapevi, Ankara.
- Paşa, B. (2002). İlkokul Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerinin ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. A.Ü. E.B.E, Ankara.
- Saban, A. (2000). Hizmet İçi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:145.
- Tanyel, A. (1999). İlköğretim Okullarında Görevli Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet içi Eğitim İhtiyacı. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. S.B.E., İstanbul.
- Tekin, S., ve Ayas, A. (2002) Kimya Öğretmenlerinin Profesyonel Gelişim Süreçleri Ve Hizmet İçi Eğitime Bakış Açıları”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
- Türeli, S., Yeni Nesil Hizmet içi Eğitim Modeli, Millî Eğitim Bakanlığı’nda Hizmet içi Eğitimin Yeniden yapılandırılması Panel ve Çalıştayı, 07–08 Mayıs, Ankara.
- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N., Girmen, P. (2005). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği). Eğitimde Yansımalar: VIII-Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri, 14–16 Kasım 2005. Ankara: Sim Matbaası, 51–63.
ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN YENİ PROGRAM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ: TRABZON ÖRNEĞİ
Yıl 2011,
Cilt: 11 Sayı: 11, 157 - 174, 01.12.2011
Abdulkadir Uzunöz-yavuz Akbaş
Öz
Öğretim programının pilot çalışma yapılmadan ülke genelinde uygulama-ya girmesi beraberinde birtakım sorunlar getirmiştir. Bu sebeple ortaöğre-tim yeni programı hakkında öğretmen düşüncelerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma modeli kullanılırken, araştır-ma yöntemi olarak survey (tarama), araştırma tekniği olarak da anket kullanılmıştır. Araştırma 2009-2010 Eğitim-Öğretim yılı sonunda Trabzon iline bağlı 10 ilçedeki bütün ortaöğretim okullarını kapsamaktadır. Bunun için bu ilçelerdeki 57 okulda görev yapan 66 bay ve 33 bayan öğretmene anket uygulanmıştır.Araştırmada öğretmen anketinden elde edilen veriler ışığında, öğretmenlerin programın eksikleri olduğunu ve düzenlemeler gerektiğini düşündükleri tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda program geliştirme uzmanlarına ve öğretmenlere bazı tavsiyelerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Akar, Ö. E., (2007) *Biyoloji Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları ve Gözlemlenen Bölgesel Farklılıklar, Eğitim ve Bilim Education and Science 2007, Cilt 32, Sayı 143, ss. 68–79.
- Aytaç, T., Hizmet İçi Eğitim Kavramı ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar, Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 147.
- Azar, A. ve Karaali, S. (2004)., Fizik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları, Milli Eğitim Dergisi, 162.
- Bayrakcı, M., (2009) In-Service Teacher Training in Japan and Turkey: A Comparative Analysis of Institutions and Practices, Australian Journal of Teacher Education, Vol 34, 1. p.10–22.
- Bağcı, N. ve Şimşek, S. (2000). Millî Eğitim Personeline Yönelik Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine Genel Bir Bakış, Milli Eğitim Dergisi, 146.
- Baskan, Hafize (2001). İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitim Programlarının Etkililiğine İlişkin Algı ve Beklentileri (Denizli ili örneği)”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çelikten, M., Şanal, M., Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207–237.
- Demiralp, N., (2007), Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15, No:1, s.373–384.
- Demircioğlu, İ. H. (2004). Tarih ve Coğrafya Öğretmenlerinin Sosyal Bilimler Öğretiminin Amaçlarına Yönelik Görüşleri (Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği), Bilig, Güz, Sayı 31, 71–84
- Frankfort-Nachmias, C. ve Nachmias, D. (1996). Researh Methods in the Social Sciences, (fifth edition), London: Arnold.
- Garet, M. S., Porter, A, C., Desimone, L., Binnan, B. F., Yoon, K. S,(2001),American Institutes for Research What Makas Professional Development Effective? Results From a National Sample of Teachers, American Educational Researcb Joumal, Vol. 38, No. 4, pp. 915–945.
- Girgin, M., (2002), Neden Coğrafya Öğreniyoruz? Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:5, s.127–145.
- Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri.
- Gültekin, M., Çubukçu, Z., Dal, S. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Eğitim Öğretimle İlgili Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 29, Sayfa 131–152, 2010
- MEB, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), (2008), sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi, Ankara.
- Kaya, H. ve Demirci, A., (2011), Coğrafya Öğretmenlerinin “Türkiye’nin Depremselliği” Konulu CBS Uygulamasına İlişkin Görüşleri, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 23, s. 20–35.
- Kocaman, A., (1999) Cumhuriyet Döneminde Yükseköğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi ve Sorunları, Ege Coğrafya Dergisi, (10), s. 1–14, İzmir.
- Önen, F., Mertoğlu, H., Saka., M., Gürdal., A., (2009), Hizmet İçi Eğitimin Öğretmenlerin Öğretim Yöntem Ve Tekniklerine İlişkin Bilgilerine Etkisi: Öpyep Örneği, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 3, s. 9–23.
- Özoğlu, M., (2010), Hizmet içi Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Millî Eğitim Bakanlığı’nda Hizmet içi Eğitimin Yeniden yapılandırılması Panel ve Çalıştayı, 07–08 Mayıs, Ankara.
- Öztürk, M. (2007). Coğrafya: Gelişimi, İçeriği, Eğitimi, Karabağ, S ve. Şahin S. (Ed), Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, Gazi Kitapevi, Ankara.
- Paşa, B. (2002). İlkokul Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerinin ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. A.Ü. E.B.E, Ankara.
- Saban, A. (2000). Hizmet İçi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:145.
- Tanyel, A. (1999). İlköğretim Okullarında Görevli Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet içi Eğitim İhtiyacı. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. S.B.E., İstanbul.
- Tekin, S., ve Ayas, A. (2002) Kimya Öğretmenlerinin Profesyonel Gelişim Süreçleri Ve Hizmet İçi Eğitime Bakış Açıları”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
- Türeli, S., Yeni Nesil Hizmet içi Eğitim Modeli, Millî Eğitim Bakanlığı’nda Hizmet içi Eğitimin Yeniden yapılandırılması Panel ve Çalıştayı, 07–08 Mayıs, Ankara.
- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N., Girmen, P. (2005). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği). Eğitimde Yansımalar: VIII-Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri, 14–16 Kasım 2005. Ankara: Sim Matbaası, 51–63.