Türk halk inanışları ve bu inanışlara bağlı ritüellerle yine çeşitli anlatılar içinde nazar inanışının ve buna bağlı olguların güçlü ve zengin bir görünüme sahip olduğu bilinmektedir. Tıpkı nazar inanışı gibi mizahi olguların da Türk halk kültüründe ve anlatılarında kendine zengin bir çeşitlilikle yer bulduğu görülmektedir. Bireyin gerçek yaşamda tecrübe ettiği bireysel deneyimlerini anlatmasıyla ortaya çıkan ve halkın inanışlarının, ritüellerinin, gündelik deneyimlerinin yansımalarını içeren kişisel deneyim anlatıları, temelleri itibariyle folklorun, edebiyat araştırmalarının ve sözlü tarih niteliği taşımaları bakımından da tarih disiplininin inceleme alanına giren çok boyutlu anlatı türlerinden biridir. Pek çok inanış ve ritüel için geçerli olduğu gibi nazar inanışına yönelik unsurların da kişisel deneyim anlatılarının biçimlenmesinde etkili olduğu görülmektedir. Çalışmada, Karadeniz bölgesinde gerçekleştirilen saha çalışmaları kapsamında kırk sözlü kaynak kişiden elde edilen altmış sekiz nazar konulu kişisel deneyim anlatısı, bu verileri incelemek ve çözümlemek için uygun niteliklere sahip olduğu düşünülen “kaotik mizah” yaklaşımıyla analiz edilmiştir.
Karadeniz Mizah Kültürü Halk Yaşamı ve Halk İnanışları Nazar Kişisel Deneyim Anlatıları Kaotik Mizah
It is known that the belief in the evil eye and related phenomena have a strong and rich appearance in Turkish folk beliefs and rituals related to these beliefs and various narratives. It is seen that humorous phenomena such as the belief in the evil eye also find a place in Turkish folk culture and narratives with a rich diversity. Personal experience narratives, which emerge when people recount their individual experiences of real life episodes and which contain reflections of the beliefs, rituals and daily experiences of the people, are one of the multidimensional narrative types that fall within the field of study of folklore, literary studies and history discipline. As is the case for many beliefs and rituals, it is noteworthy that elements related to the evil eye belief can be seen intensely in personal experience narratives. In the study, sixty-eight personal experience narratives on the evil eye belief, which were collected from forty oral source within the scope of field research conducted in the Black Sea region, were analyzed with the “chaotic humor” approach, which was considered to have the appropriate qualities to examine and analyze these data.
Black Sea Humor Culture Folklife and Folkbelief Evil Eye Personal Experience Narratives Chaotic Humor
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kültür Sosyolojisi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 39 |