In addition to addressing fundamental theological issues such as tawhid, prophethood, and the Hereafter, the Qur’an also includes numerous rulings aimed at organizing individual and social life. One of the subjects addressed within this framework is kafārah. Kafārahs are worship-based sanctions prescribed to atone for the violation of religious and moral obligations. These practices serve multiple functions, such as disciplining the soul, drawing the individual closer to divine forgiveness, and maintaining social balance. Given that kafārahs possess not only individual but also social, economic, and psychological functions, it is important to examine the issue from a multidimensional Qur’anic perspective. The aim of this study is to understand the expiatory rulings mentioned in the Qur’an and, in particular, to reveal the individual and social objectives they seek to achieve. In this context, it is emphasized that kafārah should not be regarded merely as a punitive measure, but also as a form of worship, a means of spiritual purification, and a tool for establishing social order. This article discusses the concept of kafārah, its types, and its purposes, thereby offering a detailed analysis of the place, objective, and function of kafārah in the Qur’an. The study is based on a qualitative research methodology. Verses in the Qur’an related to expiation have been identified and analyzed in light of both classical and modern tafsīr literature, as well as relevant academic research. As a result, it is concluded that the expiatory rulings in the Qur’an are not solely mechanisms for individual purification, but also serve multifaceted purposes with biological, sociological, and economic dimensions.
This study does not require ethics committee approval, as the data used were obtained through a literature review and published sources. It is hereby declared that scientific and ethical principles were observed during the preparation of the study, and all referenced works are duly cited in the bibliography.
Kur’ân-ı Kerîm, tevhid, nübüvvet ve ahiret gibi temel akîdevî meselelerin yanı sıra, bireysel ve toplumsal hayatı düzenlemeye yönelik birçok hükme de yer vermektedir. Bu çerçevede ele alınan konulardan biri de kefâretlerdir. Kefâretler, dinî ve ahlakî yükümlülüklerin ihlali durumunda, işlenen hata veya kusurun telafisine yönelik olarak belirlenmiş ibadet içerikli yaptırımlardır. Söz konusu uygulamalar; nefsi terbiye edici, bireyi affa yaklaştırıcı ve toplumsal dengeyi gözetici yönleriyle çok boyutlu bir işlev üstlenmektedir. Kefâretlerin sadece bireysel değil toplumsal, ekonomik ve psikolojik fonksiyonlarının da bulunduğu dikkate alındığında, konunun Kur’an perspektifinden çok yönlü bir biçimde incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Kur’an’da zikredilen kefâret hükümlerini anlamak, özellikle bu hükümlerin hedeflediği bireysel ve toplumsal amaçları ortaya koymaktır. Bu bağlamda kefâretin yalnızca bir cezai müeyyide değil aynı zamanda bir ibadet, arınma ve toplumsal düzen aracı olarak değerlendirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Makale; kefâret kavramını, kefâret çeşitlerini ve kefâretlerin amaçlarını kapsamakta, böylece kefâretin Kur’an’daki yerini, amacını ve işlevini detaylı bir biçimde ele alarak bireysel arınma ile toplumsal düzen arasındaki dengeyi açıklamaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi esas alınarak yürütülmüş; Kur’an’da kefâret konusunu ele alan âyetler tespit edilmiş, bu âyetler klasik ve modern tefsir literatürü ile konu hakkındaki çalışmalar ışığında analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Kur’an’da yer alan kefâret hükümlerinin yalnızca bireysel bir arınma aracı olmadığı, aynı zamanda biyolojik, sosyolojik ve ekonomik boyutlarıyla çok yönlü amaçlar taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışma, etik kurul izni gerektirmeyen nitelikte olup kullanılan veriler literatür taraması/yayınlanmış kaynaklar üzerinden elde edilmiştir. Çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tefsir |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 22 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
![]()
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.