İbrâhim el-Kûrânî, kelâm ve tasavvuf geleneğinin XVII. yüzyıldaki önemli isimlerindendir. Kûrânî’nin kelâm, tasavvuf ve hadis gibi alanlarda telif ettiği risaleler, kendisi hayattayken İslam dünyasının farklı bölgelerinde yaşayan âlimlere ulaşmış ve bunlardan bazılarının tenkidine konu olmuştur. Bu anlamda Kûrânî’nin entelektüel çevrelerin en çok dikkatini çeken eseri Meslekü’s-sedâdrisalesidir. Gerek kelâm gerekse tasavvuf çevrelerinden bu risaleye yönelik birçok tenkit metninin kaleme alınması üzerine Kûrânî de görüşlerini açıklamak ve kendisine yöneltilen eleştirilere cevap vermek için İmdâdü zevi’l-isti‘dâdve Şevâriku’l-envârrisalelerini yazmıştır. Kûrânî’nin ilk telif ettiği metin olan Meslekü’s-sedâd’da vahdet-i vücûd geleneğinin âlem tasavvuru ile kelâm düşüncesindeki insan fiillerine dair görüşleri telif etme çabası söz konusu dönemde yazılan risalelerdeki tartışmaların nirengi noktasını oluşturur. Bu bağlamda Kûrânî’nin söz konusu risaledeki görüşlerinin değerlendirilmesi ve ona yöneltilen eleştirilere işaret edilmesi, XVII. yüzyıl düşünce dünyasını anlamak için önem arz eder. Bu amaca matuf olarak Kûrânî’nin Meslekü’s-sedâd risalesi ve Nablusî’nin yönelttiği eleştiriler merkeze alınmak suretiyle söz konusu dönemdeki ilmî hareketlilik ve âlimlerin birbiriyle etkileşimine dair genel bir çerçeve sunulmaya çalışılacaktır.
İbrahim el-Kûrânî hâdis kudret ilâhi kudret vahdet-i vücûd insan fiilleri
Ibrāhīm al-Kūrānī is an important figure within the tradition of kalām and tasawwuf in the seventeenth century. The epistles written by Kūrānī in the fields of kalām, tasawwuf and hadith reach the scholars living in different regions of the Islamdom during his lifetime and they criticized the ideas in his epistles. One of the works of Kūrānī which drew the most attention of intellectual circles is Maslak al-sadād. When many critique texts have been written from both the kalām and sūfism circles, Kûrânî wrote Imdād zawī al-isti‘dādand Shawāriq al-anwârto explain his views and to respond to the criticisms about his ideas. His attempt to reconcile the cosmology of wahdat al-wujūd tradition and the opinions in kalām about the human action in his text Maslak al-sadād is the main reference point of the critique texts. In this regard, the evaluation of Kūrānī’s ideas in his epistle and the criticisms of them is vitaly important for comprehending the Islam intellectual life of seventeenth century. Puting the epistle of Maslak al-sadād and Abd al-Ghanī Nābulusī’s criticisms in the center of study, I aim to propose a general framework about intellectual mobility and interaction of scholars in the century.
Ibrāhīm al-Kūrānī created power divine power unity of being human actions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.