Abstract
Religion is one of the main topics of religious sociology in the society in
general, and in the society/groups in particular, in terms of
interactions/relations. The religion-community relations, which religious
sociologists focus on, appear before us as a remarkable area of scrutiny. Today, with increasing digitalization,
religion-community relations/interactions were transferred or moved to the
virtual medium. With the new developments and virtualization in technology, the
face-to-face (unmediated) social relations of the past period were
differentiated and transferred into social media areas. In our present day,
individuals have the opportunity to present their activities and actions in
their social and everyday lives to everybody’s liking on globalizing social
media by clearly illustrating and interpreting them. The demand for social
media is growing with each passing day, and in this way, it appears that
socialization has been moved to social media.
Social media communities create a
variety of communities based on their interests. Among these, there are
communities related to religion, i.e. religious communities. Social media use
of religious communities, which have social importance, is an important topic
to be investigated. It appears that a large number of virtual religious
community accounts/pages are opened to users/participants in social media in
the modern period. These pages attract attention with an idea/opinion,
information, discussion, evaluation/comment, video and image sharing, which are
referred to as religion or which are in fact religious.
The study aims to address religious communities that have been virtualized
with social media in a sociological approach.
Religion Sociology Religion Society Social Media Religious Communities
Dinin, genel olarak toplum, özel olarak topluluk/grup ile etkileşimi/ilişkisi din sosyolojisinin ana konuları arasındadır. Din sosyologlarının üzerinde durduğu din-topluluk ilişkileri, dikkate değer bir inceleme alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüzde artan dijitalleşmeyle birlikte din-topluluk ilişkileri/etkileşimleri sanal ortama aktarılmış veya taşınmıştır. Teknolojideki yeni gelişmeler ve sanallaşmayla birlikte günümüzde, geçmiş dönemin yüz yüze (aracısız) toplumsal ilişkiler örgüsü, farklılaşarak sosyal medya alanlarına aktarılmaya başlanmıştır. Bireyler, toplumsal ve gündelik yaşamlarındaki faaliyet ve eylemlerini artık apaçık bir biçimde resmederek ve yorumlayarak küreselleşen sosyal medyada herkesin beğenisine sunabilme imkânına sahiptir. Her geçen gün sosyal medyaya olan rağbet artmakta ve böylece toplumsallaşma da sosyal medyaya taşınmış görünmektedir.
Sosyal medya toplulukları ilgi alanlarına göre çeşitli topluluklar oluşturmaktadırlar. Bunlar arasında din ile ilgili olan topluluklar, yani dini topluluklar da bulunmaktadır. Toplumsal anlamda önemi haiz olan dini toplulukların sosyal medya kullanımları incelenmesi gereken önemli bir konudur. Modern dönemde sosyal medyada oldukça fazla sayıda sanal dini topluluk hesaplarının/sayfalarının kullanıcılar/katılımcıların hizmetine açıldığı görülmektedir. Söz konusu sayfalar, dinsel veya dine atıf yapılan bir fikir/düşünce, bilgi, tartışma, değerlendirme/yorum, video ve resim paylaşımlarıyla dikkat çekmektedir.
Çalışma, sosyal medya vasıtasıyla sanallaşan dini toplulukları sosyolojik bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.