Human was created in the nature of Fıtrat. Allah conveyed the orders, prohibitions and advices in accordance with the nature to humanity through the Holy Quran. The purpose of human creation and the goals that religion wants to achieve is to protect the soul, and person's physical and spiritual existence. There are also some attitudes and behaviors; It provides a healthy protection of both body and soul. One of them is word-action integrity.In this study, the 2nd and 3rd verses of the Surah Saf, stating that if a person says what he will not do, will cause a great wrath in the sight of Allah, are discussed. In terms of the audience of these verses, their words about human actions and the consequences of word-action inconsistency are included. These verses mention one of the qualities that a believer should have in the first place. And he states that he should not carry the attributes that belong to the hypocrites on the believers. These verses are interpreted as preventing a person from recommending something that he did not make in a statement that did not give information about himself. The connection of these interpretations with the verse is subject to evaluation within the framework of Islam. Putting these verses as an obstacle to counseling and preaching to people and saying "Why do you say something against of what you are doing?" attributing a meaning like this is considered to be against the spirit of the Quran.In this study, the psychological effects of the reflections of the verses on today's life are also evaluated. In addition, the consequences of the contradiction between word and action are also discussed. It has been demonstrated that word-action inconsistency causes cognitive conflict, which is condemnation, sign of nifaq, and psychological disturbance.
Tafsir/Commentary Surah Saf Hypocrite Word-Action Inconsistency
İnsan, fıtrat üzere yaratılmıştır. Allah, fıtrata uygun olan emir, yasak ve tavsiyeleri son kitap Kur’an-ı Kerîm vasıtasıyla da insanlığa ulaştırmıştır. İnsanın yaratılış gayesi ve aynı zamanda dinin gerçekleştirmek istediği hedeflerden birisi de insanın nefsini yani fiziksel ve mânevî varlığını korumaktır. Bazı tutum ve davranışlar da vardır ki; hem bedenin hem de ruhun sağlıklı bir şekilde korunmasını sağlar. Bunlardan birisi söz-eylem tutarlılığıdır. Bu çalışmada insanın yapmayacağı şeyi söylemesinin Allah katında büyük bir gazaba sebep olacağını ifade eden Saf Sûresi 2 ve 3. âyetler ele alınmaktadır. İnsanın eylemleri ile ilgili sözleri ve söz-eylem tutarsızlığının sonuçları açısından insana gösterilen hedeflere yer verilmektedir. Bu âyetler en başta müminde olması gereken vasıflardan birisini dile getirmektedir. Ve aynı zamanda münafıklara ait olan sıfatları da müminin üzerinde taşımaması gerektiğini ifade etmektedir. Bu âyetler, bir kimsenin kendisi hakkında gerçeğe uymayan beyanda bulunması ve kişinin kendisinin yapmadığı şeyi başkasına tavsiye etmemesi gerektiği şeklinde de yorumlanmıştır. Bu yorumların âyetle bağlantısı, İslam’ın genel prensipleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu âyetleri insanlara nasihat ve vaaz etmenin önüne engel olarak koymanın ve âyete “Niçin yapmadığınız şeyi söylüyorsunuz?” gibi bir anlam yüklemenin Kur’an’ın ruhuna aykırı olduğu değerlendirilmektedir. Çalışmada âyetlerin, günümüz hayatına yansımaları bağlamında psikolojik etkileri de ele alınmaktadır. Ayrıca söz- eylem tutarsızlığının sonuçları da ele alınmaktadır. Bu bağlamda söz-eylem tutarsızlığının kınanmaya, nifak alameti taşımaya ve psikolojik rahatsızlık olan bilişsel çelişkiye yol açtığı ortaya konulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.