Bu çalışmada Türkiye’nin önemli düşünürlerinden Ş. Teoman Duralı ile İranlı düşünür Ali Şeriati’nin “medeniyet” düşüncesi çerçevesinde “insan sorunu” açıklanmaya çalışılmıştır. Önce medeniyetin ve medeniyeti meydana getiren kültürün unsurları hakkında Duralı’nın ve Şeriati'nin görüşleri açıklanmış sonra medeniyet kurucu olarak insanın nasıl bir varlık olduğu üzerinde durulmuştur. İnsandan ve medeniyetten ayrı düşünülemeyecek olan benlik, kişilik, kimlik, eğitim-öğretim, tarih, dil, din, sanat gibi unsurlar, Duralı’nın ve Şeriati’nin bakış açısıyla insan-medeniyet ilişkisi çerçevesinde açıklanmıştır. İçinde bulunduğumuz medeniyeti tanımlamada Şeriati’nin tabiriyle “Batı medeniyeti”, Duralı’nın tabiriyle “Çağdaş İngiliz-Yahudi medeniyeti”nin insan kavramına etkilerine değinilmiştir. Çağdaş medeniyetin elde ettiği ilerlemeye bağlı olarak başta insan olmak üzere kültürleri maneviyattan soyutlayıp, madde temeline oturtulup değersiz bir konuma indirgenmesine ve sömürülmesine değinilmiştir. Çağdaş medeniyetin insanları ‘tek tip’ haline getirerek insani farklılıkları yitirmesine neden olması açıklanmıştır. Bu çalışmada açıklanması zor bir varlık olan insanın hangi özelliklere sahip olduğuna ve özellikle çağdaş medeniyette nasıl bir değişime uğradığına değinilmeye çalışılmıştır.
Ş. Teoman Duralı Ali Şeriati Medeniyet İnsan Çağdaş Medeniyet
In this study, the human problem has been explained within the “civilization” thought of Ş. Teoman Durali, one of the important thinkers of our Turkey’s, and Ali Shariati, on İranian thinker. First of all, Durali’s and Shariati’s opinions on what civilization and the culture that creates civilization are explained and then what kind of a being human is a founder of civilization is mentioned. Elements such as self, personality, identity, education, history, language, religion and art which cannot be considered apart from humans and civilization, were explained in the relationship between the human-civilization with the perspective of Durali and Shariati. In describing the civilization we live in, the effects of “Western civilization” in Shariati’s words and “Contemporary British-Jewish civilization” in Durali’s words were mentioned. Thanks to the progress achieved by contemporary civilization, it has been mentioned that cultures , especially human beings, are abstracted from spirituality and reduced to a worthless position and exploited by talking them on the basis of matter. It has been explained that contemporary civilization has made people “monotype” and caused them to lose their differences. The fact that British-Jewish civilization considers itself a single civilization and adopts this view to other societies has led these societies to lose their identity. The decrease of religious sensitivity in modern civilization and its replacement with materialistic ideologies has led people to a life of "me" with spiritual problems. In short, this study has tried to touch on what characteristics the human being -a creature that is difficult to explain- has, and how the human being has undergone a change, especially in contemporary civilization. The human phenomenon in civilization, which was tried to be explained from the perspective of Durali and Shariati, was tried to be explained based on literature research by using the books and articles of thinkers.
Ş. Teoman Durali Ali Shariati Human Civilization Contemporary Civilization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.