Bu makalenin konusu Necmüddîn ez-Zâhidî’nin (ö. 658/1260) er-Risâletü’n-Nâsıriyye adlı kitabında nübüvvetin ispatına yönelik olarak kullandığı delillerdir. Amacımız söz konusu delillerin karakteristik özelliklerinin değerlendirilmesi ve güncel yönünün tespitidir. Zâhidî, bu kitapta peygamberlik kurumuna karşı çıkan gruplara cevaplar verirken özellikle nübüvvetin muʿcize ile ispatına ve bu ispatın sonraki zamanlara aktarımına büyük önem vermiştir. Bu grupların nübüvvet kurumuna karşı çıkma noktaları arasında insanları sorumlu tutmanın kötülüğü, gereksizliği, aklın ve bilge insanların peygamberlere gerek bırakmadığı, muʿcizelerin geçersizliği gibi konular sayılabilir. Zâhidî bunların her birini ayrı ayrı ele alarak bunlara kendi bakış açısından deliller getirmiştir. O İslamî ilimler sahasının birçok ilim dalında eserler kaleme almıştır. Kelam başta olmak üzere fıkıh, usulü fıkıh, fezâil ve miras konularındaki telifleri ile meşhur olmuştur. Bu eserlerinde Ebû Ali el-Cübbâî (ö. 303/916), Ebû Haşim el-Cübbâî (ö. 321/933), Kādî Abdülcebbâr (ö. 415/1025), Zemahşerî (ö. 538/1144), Cüşemî (ö. 494/1101) ve Mutarrizî (ö. 610/1213) gibi alimlerden çokça alıntı yapmıştır. Zâhidî, nübüvvetin en önemli delilinin mûcize olduğuna inanmaktadır. Ona göre sürekli mûcize olan Kur’ân, benzeri getirilemeyen, ebedi bir mûcizedir. Kur’ân'ın mûcize oluşu, Arap edebiyatının en üst seviyesini aşan belâgati ve fesâhati ile ispatlanır. Kur’ân’da kullanılan kelimeler, üslubu ve metin yapısı, onu diğer edebi eserlerden ayıran ve taklit edilemez kılan bir muʿcizedir. Bu yönleriyle Kur’ân, geçmişte yaptığı gibi günümüzde de herkese meydan okumaya devam etmektedir. Hz. Muhammed’in bize âhâd haberlerle gelen bazı şahsi ve ahlâki özelliklerini de Zâhidî’nin mûcize kapsamında görmesi onun âhâd yolla gelen haberlerin kabulündeki esnekliğini göstermektedir. Öte yandan Zâhidî’nin nübüvvetin ispatında öne çıkardığı Hz. Muhammed’in güzel ahlâkıyla ilgili hususlar, ahlâkî değerlerle nübüvvet kurumunun ilişkilendirilmesi açısından dikkate alınmalıdır. Çalışmamızda Zâhidî’nin nübüvvet kurumunu ispat esnasında kullandığı deliller literatür taraması, karşılaştırma, tümevarım metotlarıyla ele alınmış, konu er-Risâletü’n-Nâsıriyye eseri ile sınırlı tutulmuştur.
The subject of this article is Najm al-Dīn al-Zāhidī's (d. 658/1260) arguments for the proof of prophethood in his book al-Risālat al-nāṣiriyya. Our aim is to evaluate the characteristic features of these arguments and to determine their actuality. In this book, al-Zāḥidī, while responding to the groups that opposed the institution of prophethood, attached great importance to the proof of prophethood through muʿjiza and the transmission of this proof to later times. Among the points of these groups' opposition to the institution of prophethood are the evil and unnecessity of holding people responsible, the unnecessity of reason and wise men, the unnecessity of prophets, and the invalidity of muʿjizīs. Zāḥīdī addressed each of these issues separately and provided evidence for them from his own perspective. He wrote works in many branches of Islamic sciences. He was famous for his writings on theology, fiqh, usul al-fiqh, fezāil and inheritance. In these works, he quoted extensively from scholars such as Abū ʿAlī al-Jubbāʾī (d. 303/916), Abū Ḥāshim al-Jubbāʾī (d. 321/933), Qāḍī ʿAbd al-Jabbār (d. 415/1025), Zamakhsharī (d. 538/1144), al-Jushamī (d. 494/1101), and al-Mutarrizī (d. 610/1213). Zāḥidī believes that the most important proof of prophethood is a miracle. According to him, the Qurʾān, which is a perpetual miracle, is an eternal miracle that cannot be duplicated. The Qurʾān's being a muʿjiza is proved by its eloquence and eloquence that surpasses the highest level of Arabic literature. The words used in the Qur'ān, its style and textual structure are a miracle that distinguishes it from other literary works and makes it inimitable. In these aspects, the Qur'an continues to challenge everyone today as it did in the past. The fact that al-Zāḥidī considers some of the personal and moral characteristics of the Prophet Muhammad, which have come down to us through āhād reports, as muʿjizān shows his flexibility in accepting āhād reports. On the other hand, the issues related to the Prophet Muhammad's good morals that al-Zāḥidī emphasizes in the proof of prophethood should be taken into consideration in terms of associating moral values with the institution of prophethood. In this study, the evidences used by al-Zāhidī in proving the institution of prophethood are analyzed through literature review, comparison, and induction methods, and the subject is limited to his work al-Risālat al-nāṣiriyya.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kelam |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |