İslâm tarihinde bazı eserler hem ilmî değeri hem de geniş coğrafyalara yayılmalarıyla öne çıkmış ve birçok İslam toplumunu etkilemiştir. Bu çerçevede, Hatîb et-Tebrîzî’nin (ö. 740/1339 sonrası?) temel hadis kaynaklarını bir araya getirdiği Mişkātü’l-Meṣābīḥ ile bu kitabın râvîlerini ele aldığı biyografik eseri el-İkmāl fī Esmāi’r-Ricāl, yalnızca yazıldıkları dönemde değil sonrasında da çeşitli İslâm beldelerinde hadis çalışmalarına yön veren temel metinler arasında yer almıştır. Söz konusu iki eserin etkisini en güçlü biçimde ortaya koyan bölgelerden biri Hint alt kıtasıdır. Hint alt kıtasındaki ilim geleneğinde el-İkmāl’e özel bir ilgi gösteren isimlerden biri olan Abdülhak Dihlevî (ö. 1052/1642), Mişkātü’l-Meṣābīḥ vasıtasıyla eserin bu coğrafyada tanınmasında ve hadis tedrisatına entegre edilmesinde önemli bir rol oynamıştır. Bu çalışma, 8./14. yüzyılda Tebriz’de Şiî İlhanlı yönetimi altında, ancak Sünnî geleneğe uygun şekilde telif edilen el-İkmāl’in 11./17. yüzyıl Hindistan’ında şekillenen ilim geleneği üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, eserin farklı coğrafi bölgelerdeki dolaşımı üzerinden, klasik dönem biyografik tarih yazımındaki yeri ve konumu değerlendirilmekte ve özellikle Abdülhak Dihlevî’nin ilmî yaklaşımı çerçevesinde el-İkmāl’in Hint coğrafyasında nasıl yeniden konumlandığı analiz edilmektedir. Çalışmada yöntem olarak, ilgili kaynakların karşılaştırmalı okumalarıyla desteklenen muhteva analizi yaklaşımı benimsenmiştir. Metnin içeriği, isnad yapısı ve râvî tercihleri analiz edilerek el-İkmāl’in nasıl yeniden anlamlandırıldığı aydınlatılmaya çalışılmıştır. Böylelikle el-İkmāl’in telif edildiği dönemdeki değeri ve sonrasında farklı bölgeler üzerindeki dönüşüm süreci birlikte değerlendirilmiştir. Sonuç olarak bu makale, Dihlevî’nin özellikle ilk bin yılın sonunda Hicaz’da aldığı eğitimin ardından Hatîb et-Tebrîzî’nin eserleriyle kurduğu ilişkinin, Hint alt kıtasındaki hadis ilminin gelişim seyrini anlamlı ölçüde etkilediğini savunmaktadır. Nitekim bu etkileşim, klasik hadis mirasının bölgesel ilmî gelenekler içinde yeniden yorumlanarak sonraki nesillere aktarılmasına da zemin hazırlamıştır.
Hadis İslam Tarihi ve Medeniyeti Hatîb et-Tebrizî Abdülhak Dihlevî Mişkâtü'l-Mesâbîh el-İkmâl
Throughout Islamic history, certain works have stood out for both their scholarly significance and their wide geographical dissemination, leaving lasting impressions across diverse Muslim societies. In this context, Mishkāt al-Masābīh, a compilation of foundational hadith sources by al-Khatīb al-Tabrīzī (d. after 740 AH [?]), and his biographical companion work al-Ikmāl fî Asmâʾ al-Rijāl, which presents the transmitters featured in the compilation, are among the seminal texts that not only held influence during their own time but also guided hadith scholarship across various Islamic regions in subsequent centuries. One of the regions where these works had the most profound impact was the Indian subcontinent. Among the scholars who showed particular interest in al-Ikmâl within the intellectual tradition of the Indian subcontinent, ʿAbd al-Haqq Dihlavī (d. 1052/1642) played a pivotal role in introducing the work to this region and integrating it into hadith education, through his engagement with Mishkāt al-Masābīh. This article aims to examine the nature of al-Ikmāl, composed in Tabriz during the 8th/14th century under Shî‘î Ilkhanid rule yet firmly rooted in Sunni tradition, and to assess its influence on the Islamic scholarly tradition that developed in 11th/17th century India. Furthermore, by tracing the circulation of the work across different geographical regions, the study evaluates its position within classical biographical historiography and analyzes how al-Ikmāl was recontextualized in the Indian landscape, particularly through the scholarly approach of ʿAbd al-Haqq Dihlavī. The study employs a content analysis approach supported by comparative readings of relevant sources. It analyzes the textual content, isnad structures, and selection of transmitters to illuminate the interpretative frameworks through which al-Ikmāl was received and reinterpreted. In doing so, it evaluates both the original context of the text’s composition and its subsequent transformations in new intellectual and regional settings. The article argues that ʿAbd al-Haqq Dihlavī’s engagement with Tabrīzī’s works—particularly following his education in the Hijaz at the turn of the first millennium—had a significant impact on the trajectory of hadith scholarship in the Indian subcontinent. This interaction laid the groundwork for the reinterpretation and transmission of the classical hadith tradition within local scholarly frameworks, thereby ensuring its continuity across generations.
Ḥadīth Islamic history and civilization al-Khaṭīb al-Tabrīzī ʿAbd al-Ḥaqq Dihlavī Mishkāt al-maṣābīḥ al-Ikmāl fī asmāʾ al-rijāl
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İslam Tarihi ve Medeniyeti, Hadis |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |