Before the science of grammar became a systematic branch of science in the Arabic language, the foundations of this science began to be laid. In order to protect the Arabic language from linguistic errors and most importantly to read and understand the Holy Qur'an correctly, Arabic language grammar studies started in the Sadr al-Islamic period. In the following periods, these studies began to be put forward systematically and grammatical schools emerged. With the Basra school of grammar, which was the first school of grammar to emerge, grammar studies became systematized. Important studies on Arabic grammar in Basra led to the development of this science and its spread to different cities. The language scholars trained in Basra were instrumental in the birth of the madrasas of Kūfah and Baghdad in the Eastern Arab world and the Andalusian grammar school in the Western Arab world. These grammatical schools, which carried out studies on the science of grammar, endeavored to determine the rules of language by following different paths. There are some claims put forward by some western orientalists about these studies that started in the early periods of Islam. These orientalists claim that Syriac and Greek grammars were influential on the birth of Arabic grammatical studies. There are also observers who disagree with and oppose the orientalists who put forward this claim. Scholars in the Arab world and in our country have written various studies on this issue raised by Western Orientalists. The most important feature of our study, which distinguishes it from other previous studies on this subject, is that it evaluates the issue in the context of istishhād from the verses, hadīths and Arabic poetry, which are extremely important in determining the rules of grammar. This is because witnessing from classical Arabic poetry and verses is of great importance in determining the rules of grammar. The data we have obtained in this study are extracted and presented using the interpretive research technique and qualitative research technique.
Arabic Language Nahw (Arabic Grammar) istishhād Shahid (Attester) Lahn (Solecism)
Arap dilinde nahiv ilmi sistematik bir ilim dalı haline gelmeden önce bu ilmin temelleri atılmaya başlanmıştır. Arapçayı dil hatalarından korumak ve en önemlisi Kur’an-ı Kerîm’i doğru okuyup doğru anlamak maksadıyla Sadru’l-İslam Döneminde Arap dili gramer çalışmaları başlamıştır. Sonraki dönemlerde ise bu çalışmalar sistemli bir biçimde ortaya konmaya başlamış olup gramer ekolleri ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan ilk gramer ekolü olan Basra nahiv ekolü ile nahiv çalışmaları sistematik hale gelmiştir. Basra’da Arap grameri üzerine yapılan önemli çalışmalar bu ilmin gelişmesine ve farklı şehirlere yayılmasına neden olmuştur. Basra’da yetişen dil alimleri Doğu Arap dünyasında Kûfe ve Bağdat medreselerinin, Batı Arap dünyasında ise Endülüs gramer ekolünün doğmasına vesile olmuşlardır. Nahiv ilmi üzerine çalışmalar yürüten bu gramer ekolleri, farklı yollar izleyerek dil kurallarını belirlemeye gayret etmişlerdir. İslamiyet’in erken dönemlerinde başlayan bu çalışmalar hakkında batılı bazı oryantalistlerin ortaya attıkları birtakım iddialar mevcuttur. Bu oryantalistler, Süryani ve Yunan gramerlerinin Arap gramer çalışmalarının doğuşu üzerinde etkili olduğunu iddia etmektedirler. Bu iddiayı ortaya atan oryantalistler ile aynı fikirde olmayan, onlara karşı çıkan müsteşrikler de mevcuttur. Arap dünyasında ve ülkemizde Batılı oryantalistlerin ortaya attığı bu konuyu ele alan ve tartışan bilim adamları çeşitli çalışmalar kaleme almışlardır. Bizim çalışmamızı bu konu hakkında kaleme alınmış olan diğer öncül çalışmalardan ayıran en önemli özelliği; meseleyi nahiv kurallarının belirlenmesinde son derece önem arz eden âyet-i kerime, hadîs-i şerif ve Arap şiirinden yapılan istişhâdlar bağlamında değerlendiriyor olmasıdır. Zira nahiv kurallarının belirlenmesinde klasik Arap şiirinden ve âyet-i kerîmelerden yapılan şâhid gösterme son derece büyük bir öneme sahiptir. Bu çalışmamızda elde etmiş olduğumuz veriler, yorumlayıcı araştırma tekniği ve nitel araştırma tekniği kullanılarak çıkarılmış ve sunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü, Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |