Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INSTAGRAM’DA GLOKAL YAKLAŞIM ÖRNEĞİ OLARAK “BMW, VOLKSWAGEN VE MERCEDES-BENZ” ANALİZİ

Yıl 2020, Sayı: 15, 140 - 163, 30.03.2020

Öz

Bu çalışma, global markaların pazarlama stratejisi olarak yerel uygulamalarının Türkiye’de ne denli başarılı olduğunu incelemek amaçlı yapılmıştır. Global markalar, faaliyet gösterdikleri farklı ülkelerin pazarlarında ülkeye özgü motifleri kullanarak ürünlerini tüketiciye sunma stratejisi olan glokal pazarlama yaklaşımını benimsemişlerdir. Bu doğrultuda, daha önce alan yazında çalışma yapılmamış otomotiv sektörüne ışık tutması açısından üç global marka olan BMW, Volkswagen ve Mercedes-Benz firmalarının resmî Türkiye Instagram hesaplarında yayınladıkları gönderiler incelenerek, glokal yaklaşım faaliyetleri içerik analizi yöntemi ile soğan kabuğu modeline ait ritüel başlığı altında değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda bu markaların pazarlarında yer aldıkları ülkelerden biri olan Türkiye’nin yerel motiflerini önemsediği ve reklamlarını bu çerçevede yaptığı bilgisine ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Agel, J. (Ed.) (2005). The Medium is the Massage an Inventory of Effects, Corte Madera: Ginko Press.
  • Aktan, C. C. ve Şen, O. (1999). Globalleşme, Ekonomik Kriz ve Türkiye, Ankara: TOS- YÖV Yayınları.
  • Aktuğlu, I. K. ve Eğinli, A. T. (2010). Küresel Reklam Stratejilerinin Belirlenmesinde Kül- türel Farklılıkların Önemi, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 3, ss. 167-183.
  • Arslan, K. (2016). Global Pazarlama Glokal Pazarlama İkilemi Çerçevesinde Glokal Pazarlama Anlayışının Geleceği, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 33, ss. 63-78.
  • Auwal, A. M. (2015). Issues in Nigerian Media: The Global Perspectives, Unpublished Manuscript, Keffi: Department of Mass Communication, Nasarawa State University, Keffi.
  • Babayeva, V. (2019). Glokal Reklam Stratejilerinde Metafor Kullanımı, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, A. (2006). Roland Robertson, Küreselleşme ve Kültür, Bilgi Dergisi, Sayı: 1, ss. 25-37.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama, TRT Akademi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, ss. 348-365.
  • Candemir, A. ve Zalluhoğlu, A. E. (2010). Glokal Ürün ve Marka Stratejilerinin Değerlendirilmesi: “Algida” İzmir Örneği, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Cilt:3, Sayı: 06, ss. 1-27.
  • Dalkılıç, İ. (2017). Global Şirketlerin Değişen Medya Platformlarındaki Glokal Reklam Stratejileri, Online Journal of Communication and Media Technologies, Cilt:7, Özel Sayı, ss. 22-27.
  • Deneçli, C. (2013). Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Cilt: 3, Sayı: 1, ss. 1-11.
  • Elden, M. (2005). Glokal Reklam Kampanyalarında Yaratıcılığın Önemi, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 32, ss. 65-82.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Ankara: Erk Yayınları.
  • Gülmez, E. (2019). Netflix’in Türkiye’ye Özgü Reklam Filmlerinin Küresel Markaların Yerel Reklam Stratejileri Bağlamında Değerlendirilmesi, Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), ss. 157-178.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations Software of the Mind, 3rd Edition, United States of America: Mc Graw Hill.
  • İçli, G. (2001). Küreselleşme ve Kültür, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 25, Sayı: 2, ss. 163-172.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing, USA: Prentince Hall.
  • Kotler, P. & Vd., (2009). Marketing Management, European Edition, England: Pearson Prentice Hall Publishing, ss. 467 – 468.
  • Levitt, T. (1983). The Globalization of Markets, Boston: Harvard Business Review, Cilt: 61, Sayı: 3, ss. 92-102.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant & Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction, Second Edition, New York: Routledge.
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, London: Routledge.
  • Onurlu, Ö. ve Zulfugarova, N. (2016). Küresel Markaların Yerel Pazarlardaki Stratejileri ile Kültürel Farklılıklar Arasındaki İlgi Üzerine Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 45, ss. 491-513
  • Paşalı Taşoğlu, N. (2014). Pazarlama İletişimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Sarkar, C. (2016). What Next. An Interview with Philip Kotler on the Future of Marketing, Marketing Journal, July 15 2016. Erişim Tarihi: 14 Aralık 2019, http://www. marketingjournal.org/wp-content/uploads/2016/01/kotlerinterview.pdf
  • Şahin, B. ve Kalyoncuoğlu, S. (2014). Unilever Knorr’un Türkiye Pazarı İçin Ürün Karar- larında Uyguladığı Stratejilerin Standardizasyon ve Adaptasyon Kapsamında Değerlendirilmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 4, ss. 87-119.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu, Çev. Sakin, Ö., İstanbul: Kafka, (Orijinal yayın tarihi, 2006).
  • Yıldırım, İ. E. (2017). İstatiksel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı), Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, S. (2019). Sosyal Medyada Glokal Yaklaşım Örneği Olarak McDonald’s Analizi, Yeni Medya Elektronik Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 3, ss. 127-145.
  • Linkler BMW Türkiye Instagram Hesabı, https://www.instagram.com/bmwturkiye/?hl=tr, Eri- şim Tarihi: 18.12.2019.
  • Interbrand 2019 En iyi Otomobil Markaları, https://www.interbrand.com/best-brands/ best-globalbrands/2019/ranking/#?filter=Automotive , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Mercedes-Benz Türkiye Instagram Hesabı, https://www.instagram.com/mercedesben- zturkiye/?hl=tr Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Volkswagen Türkiye Instagram Hesabı, https://www.instagram.com/vwturkiye/?hl=tr, Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • We Are Social Raporu, https://wearesocial.com/digital-2020 , Erişim Tarihi: 05.02.2020. Görsel 1: https://images.app.goo.gl/MCMnZHFJsYW9xQx46 , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 2: https://www.instagram.com/p/BeAM0ZxAxrc/ , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 3: https://www.instagram.com/p/B4MQl-inqPn/ , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 4: https://www.instagram.com/p/BxoiM6DBnWy/ Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 5: https://www.instagram.com/p/BpgSrrVnFWo/ , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
Yıl 2020, Sayı: 15, 140 - 163, 30.03.2020

Öz

Kaynakça

  • Agel, J. (Ed.) (2005). The Medium is the Massage an Inventory of Effects, Corte Madera: Ginko Press.
  • Aktan, C. C. ve Şen, O. (1999). Globalleşme, Ekonomik Kriz ve Türkiye, Ankara: TOS- YÖV Yayınları.
  • Aktuğlu, I. K. ve Eğinli, A. T. (2010). Küresel Reklam Stratejilerinin Belirlenmesinde Kül- türel Farklılıkların Önemi, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 3, ss. 167-183.
  • Arslan, K. (2016). Global Pazarlama Glokal Pazarlama İkilemi Çerçevesinde Glokal Pazarlama Anlayışının Geleceği, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 33, ss. 63-78.
  • Auwal, A. M. (2015). Issues in Nigerian Media: The Global Perspectives, Unpublished Manuscript, Keffi: Department of Mass Communication, Nasarawa State University, Keffi.
  • Babayeva, V. (2019). Glokal Reklam Stratejilerinde Metafor Kullanımı, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, A. (2006). Roland Robertson, Küreselleşme ve Kültür, Bilgi Dergisi, Sayı: 1, ss. 25-37.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama, TRT Akademi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, ss. 348-365.
  • Candemir, A. ve Zalluhoğlu, A. E. (2010). Glokal Ürün ve Marka Stratejilerinin Değerlendirilmesi: “Algida” İzmir Örneği, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Cilt:3, Sayı: 06, ss. 1-27.
  • Dalkılıç, İ. (2017). Global Şirketlerin Değişen Medya Platformlarındaki Glokal Reklam Stratejileri, Online Journal of Communication and Media Technologies, Cilt:7, Özel Sayı, ss. 22-27.
  • Deneçli, C. (2013). Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Cilt: 3, Sayı: 1, ss. 1-11.
  • Elden, M. (2005). Glokal Reklam Kampanyalarında Yaratıcılığın Önemi, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 32, ss. 65-82.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Ankara: Erk Yayınları.
  • Gülmez, E. (2019). Netflix’in Türkiye’ye Özgü Reklam Filmlerinin Küresel Markaların Yerel Reklam Stratejileri Bağlamında Değerlendirilmesi, Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), ss. 157-178.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations Software of the Mind, 3rd Edition, United States of America: Mc Graw Hill.
  • İçli, G. (2001). Küreselleşme ve Kültür, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 25, Sayı: 2, ss. 163-172.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing, USA: Prentince Hall.
  • Kotler, P. & Vd., (2009). Marketing Management, European Edition, England: Pearson Prentice Hall Publishing, ss. 467 – 468.
  • Levitt, T. (1983). The Globalization of Markets, Boston: Harvard Business Review, Cilt: 61, Sayı: 3, ss. 92-102.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant & Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction, Second Edition, New York: Routledge.
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, London: Routledge.
  • Onurlu, Ö. ve Zulfugarova, N. (2016). Küresel Markaların Yerel Pazarlardaki Stratejileri ile Kültürel Farklılıklar Arasındaki İlgi Üzerine Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 45, ss. 491-513
  • Paşalı Taşoğlu, N. (2014). Pazarlama İletişimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Sarkar, C. (2016). What Next. An Interview with Philip Kotler on the Future of Marketing, Marketing Journal, July 15 2016. Erişim Tarihi: 14 Aralık 2019, http://www. marketingjournal.org/wp-content/uploads/2016/01/kotlerinterview.pdf
  • Şahin, B. ve Kalyoncuoğlu, S. (2014). Unilever Knorr’un Türkiye Pazarı İçin Ürün Karar- larında Uyguladığı Stratejilerin Standardizasyon ve Adaptasyon Kapsamında Değerlendirilmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 4, ss. 87-119.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu, Çev. Sakin, Ö., İstanbul: Kafka, (Orijinal yayın tarihi, 2006).
  • Yıldırım, İ. E. (2017). İstatiksel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı), Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, S. (2019). Sosyal Medyada Glokal Yaklaşım Örneği Olarak McDonald’s Analizi, Yeni Medya Elektronik Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 3, ss. 127-145.
  • Linkler BMW Türkiye Instagram Hesabı, https://www.instagram.com/bmwturkiye/?hl=tr, Eri- şim Tarihi: 18.12.2019.
  • Interbrand 2019 En iyi Otomobil Markaları, https://www.interbrand.com/best-brands/ best-globalbrands/2019/ranking/#?filter=Automotive , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Mercedes-Benz Türkiye Instagram Hesabı, https://www.instagram.com/mercedesben- zturkiye/?hl=tr Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Volkswagen Türkiye Instagram Hesabı, https://www.instagram.com/vwturkiye/?hl=tr, Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • We Are Social Raporu, https://wearesocial.com/digital-2020 , Erişim Tarihi: 05.02.2020. Görsel 1: https://images.app.goo.gl/MCMnZHFJsYW9xQx46 , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 2: https://www.instagram.com/p/BeAM0ZxAxrc/ , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 3: https://www.instagram.com/p/B4MQl-inqPn/ , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 4: https://www.instagram.com/p/BxoiM6DBnWy/ Erişim Tarihi: 18.12.2019.
  • Görsel 5: https://www.instagram.com/p/BpgSrrVnFWo/ , Erişim Tarihi: 18.12.2019.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Eryiğit Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Eryiğit M. (2020). INSTAGRAM’DA GLOKAL YAKLAŞIM ÖRNEĞİ OLARAK “BMW, VOLKSWAGEN VE MERCEDES-BENZ” ANALİZİ. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(15), 140-163.