Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KRİZ İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİN KULLANIMI: COVID-19 (KORONAVİRÜS) SALGININA YÖNELİK TWITTER ANALİZİ

Yıl 2020, Sayı: 16, 66 - 99, 02.11.2020

Öz

Hem ABD’de hem Türkiye’de koronavirüs salgın sürecinde sosyal medyanın
kriz iletişimi olarak etkili kullanılıp kullanılmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti ve Amerika Birleşik Devletleri Sağlık Bakanlıklana ait resmi Twitter hesaplarından yapılan paylaşımlar Wendling, Radisch ve Jacobzone’un kriz ve risk iletişiminde sosyal medyanın etkin kullanımına ilişkin geliştirdiği
uygulama modeli doğrultusunda incelenmiş ve elde edilen veriler SPSS programı ile
içerik analizine tabi tutulmuştur.

Wendling ve arkadaşlarına göre; “Kamu Bilincini Artırmak”, “Gözetim İzleme
Durum Farkındalığı ve Erken Uyarı Sistemi”, “Hazırlıkların Geliştirilmesi”, “Bilgi Sağlayan
ve Uyaran”, “Gönüllüleri Seferber Ederek Krizlere Çözüm Artırma”, “Kurbanların ve Kurtulanların Belirlenmesi”, “İtibar Yönetimi”, “Finansman ve Destek İçin Teşvikin Sağlanması”, “Eski Yazılanlar Hakkında Bilgi Edinmek”, “Milli ve Uluslararası Oyuncular Arasında
Kamu Aktörleri ve Kamuya Ait Olmayan Aktörler Arasında Ortaklığı ve İşbirliğini Geliştirmek”, “Güven Oluşumu” ve “Kurtarma Yönetiminin Geliştirmesi” hususlarında sosyal
medya üzerinden içerik üretildiğinde, kriz ve risk durumunda sosyal medyanın etkin
olarak kullanımı söz konusudur. Çalışmada sonuç olarak; Türkiye Sağlık Bakanlığının resmi Twitter hesabını kriz iletişimi açısından daha aktif ve etkin kullandığı ABD Sağlık Bakanlığının ise kriz iletişimi yönetimi noktasında geç kaldığı ve Twitter hesabını kriz iletişimi bağlamında daha az kullandığı sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Arklan, Ü. (2014). Kriz, İtibar ve Yönetimi. M. Akdağ ve Ü. Arklan (Ed.) Kriz Yönetimi- İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar içinde, (ss.205-264). Konya: Literatürk Academia,.
  • Bekiroğlu, O. ve Balcı Ş. (2014). Kriz İletişiminde Sosyal Medya. M. Akdağ ve Ü. Arklan (Ed.) Kriz Yönetimi- İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar içinde, (ss.151-181). Konya: Literatürk Academia.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çakır, V. (2014). Kriz İletişim Teorileri. . M. Akdağ ve Ü. Arklan (Ed.) Kriz Yönetimi- İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar içinde, (ss.67-118). Konya: Literatürk Academia.
  • Çınarlı, İ. (2005). Risk İletişimi Açısından SARS (Şiddetli Akıntı Solunum Sendromu) Salgını Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi 2, ss.37-53.
  • Eğimli, A.T. (2014).Kriz İletişimi. M. Akdağ ve Ü. Arklan (Ed.) Kriz Yönetimi- İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar içinde, ( ss.33-66). Konya: Literatürk Academia.
  • Eğri, T. (20199. "Sosyal Medyanın Kavramsal Çerçevesi, Tarihi ve Geleneksel Medya İle İlişkisi." Sosyal Medyaya Giriş içinde, yazan Kürşat Emrah Yıldırım, 3-31. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. (2014). Teori ve Pratikte Halkla İlişkiler. Ankara: Erk Yayınları.
  • Geçikli, F. (2019). Halkla İlişkiler ve İletişim. 5. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Geray, H. (2017). İletişim Alanından Örneklerler Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Güllüpunar, H. (2012). Belediyelerde Halkla İlişkiler. M. Akdağ ve Ü. Arklan (Ed.) Kriz Yönetimi- İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar içinde, (ss.311-355). Konya: Literatürk-Academia.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Kayabaş, B. (2018). Sosyal Medya ve Kişisel Y ayıncılık. V. Yüzer ve M. E.Mutlu (Ed.), Yeni İletişim Teknolojileri içinde, (ss.137-162). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Koronavirüs Covıd-19 Dünya Haritası. 2020. https://corona.cbddo.gov.tr/Home/DeathConfirmedRatio (Haziran 7, 2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Koronavirüs: ABD'de Salgın Krizi Nasıl Büyüdü? (2020). https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52200598, Erişim: 7.06.2020
  • Lindsay, B. R. (2011 )Social Media and Disasters: Current Uses, Future Options and Policy Considerations. US Congressional Research Service Report on Homeland Security: No. 7-5700,.
  • Okay, A. ve A. Okay. (2012). Halkla İlişkiler Kavram ve Strateji Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özdemir, B. P. ve M. A. Yamanoğlu. (2010). Durumsal Kriz İletişimi Teorisinin Türk Eczaları Birliği (TEB) Örnek Olayı Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk İletişim, 6(3), ss. 123-136.
  • Pira, A. ve Ç. Sohodol. (2015). Kriz Yönetimi- Halkla İlişkiler Açısından Bir Değerlendirme. 5. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Punch, K. F.(2016). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Szomszor, M., Kostkova, P., ve St Louis, C. (2011). Twitter Informatics: Tracking and Understanding Public Reaction During The 2009 Swine Flu Pandemi, 2011 IEEE/WIC/ACM International Conferences on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology, Vol. 1, ss.320-323, IEEE.
  • Timeline Of The COVID-19 Pandemic In The United States . (2020). https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_COVID-19_pandemic_in_the_United_States, Erişim:7.06. 2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Tutar, H. (2016). Kriz ve Stres Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Wendling, C, J. Radisch, ve S. Jacobzone. (2013) The Use of Social Media in Risk and Crisis Communication. OECD Working Papers on Public Governance No.25: OECD Publishing,
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nur Banu Ateş

Sinan Baran

Yayımlanma Tarihi 2 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Ateş, N. B., & Baran, S. (2020). KRİZ İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYANIN ETKİN KULLANIMI: COVID-19 (KORONAVİRÜS) SALGININA YÖNELİK TWITTER ANALİZİ. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(16), 66-99.