Batı kaynaklı sinema kuranı ve eleştirel bakışın temelini oluşturan zihinsel dönüşüm ve tarihsel süreç ile Türkiye'nin, spesifik olarak da Türk Sineınası'nın sanatsal ve akademik boyutlarının örtüşmemesi, bu alanda çalışan araştırmacıların önüne çeşitli sorunlar çıkarmaktadır. Türk Sinema araştmııalarıııda herhangi kuramsal bir yaklaşımla ilgili tam bir külliyat olıışanıadaıı hızlıca bir diğerinin ön plana çıkması ve bıınu Türk Sineıııası'ııa uygıılaıııa çabaları, ya da kullanılan ortak kavramlar üzerinde uzlaşma sağlanamaması bıı sorunlar arasında sayılabilir.Bu çalışmada Çağdaş Türk yönetmenlerinin de etkilendiği nıodernist sinemaya ait 'kendini yansıtma've 'meta-sinematik' an/ah kavramları üzerinde durulacak ve kavramların tarihsel süreç içindeki dönüşümlerine değinilecektir. Çalışına, bir yandan Türk film çalışmalarında ortak bir kavramsal lıaritanııı inşaası için mütevazı bir katkı, diğer taraftan ise kavramların Türk film eleştirisinde lıangi bağlamda kııl/aııılabileceğine ilişkin bir tartışma zemini hazırlama amacı gütmektedir
A loııg time elapsed betweeıı the beginning of cineıııatic prodııction in Tıırkey aııd the first acadeınic stııdies in this field, resııltiııg in the adoption of western terıııiııologıJ by Tıırkish scholars. The fact that ııo coııseıısus lıas been reached on the ııse of concepts eıııerging froın varioııs historical processes aııd schools of thought, aııd the atteıııpt to apply these to the stııdy of Turkish ciııema, has coııseqııently led to sonıe problems. This paper exanıines two ınodernist cineıııa concepts of narration, "self-reflexivih/' and "meta-cinematic", which have beeıı effective especially in the shJlistic ııarratives of conteıııporary Tıırkish film directors, aııd follows the evolveıııent of these concepts over the coıırse of time. The paper ainıs on the one hand to coııtribute in soıııe snıall nıeasııre to the coııstrııctioıı of a coııınıoıı coııceptııal nıap for Tıırkish film stııdies and, on the other haııd, to prepare a platfonn ta debate w/ıet/ıer or not t/ıese coııcepts should be ıısed in the criticisnı of Tıırkish films
Modern narration self-reflexivity meta-cinama self-consciousness
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 10 |