Araştırmada temel olarak reklamda mizah öğesi kullanımının hedef kitlenin
dikkatini çekme ve duygusal bağ kurma konusunda etkili olduğu varsayımından
yola çıkarak, Türk televizyon reklamlarında ne tür mizah unsurlarının
kullanıldığını ortaya koymayı amaçlamaktayız. Çalışma kapsamında bir içerik
analizi gerçekleştirilmiştir. 12-18 Nisan 2010 tarihleri arasında, 4 farklı ulusal ve
tematik kanalda prime time saatlerinde gösterilen toplam 2397 reklam spotu
kaydedilmiştir. Bunların arasında mizahi reklamların sayısı toplam 695 olmuştur.
Araştırmada izlenen tüm reklamların %28,9' luk bir oranının mizahi
reklamlardan oluştuğu görülmüştür. Bu sonuç, yaklaşık olarak her üç reklamdan
birinin mizahi reklam olduğu anlamına gelmektedir. Araştırmada mizahi
reklamların 8 farklı kategoride gerçekleştiği görülmüştür. Absürt reklam
mesajları, tüm mizahi reklamlar arasında en fazla tekrar edilen mesajlar olmuştur.
Söz konusu kategorilerin kanallara dağılımı gerçekleştirilmiştir. Ayrıca en fazla
tekrarlanan 10 reklam belirlenmiş ve.bu reklamların mesaj içerikleri incelenmiştir.
Çalışmada, mizahın bir marka için devamlılık arz etmesinin, bir konumlandırma
unsuru haline getirilmesinin önemi vurgulanmıştır. Bunun devamında, mizahın
satılan ürün tipine uygun olup olmadığının önemi belirtilmiştir. Yine çalışmada
"mizahın ürünün önüne geçmemesi gereklidir" vurgusu yapılmıştır. Kullanılan
mizahın düzeyi de ayrıca bir değişken olarak söz konusu edilmiştir. Hedef kitlenin
bu mesaja hazır olup olmadığı da bir başka etkililik kıstası olarak not edilmiştir.
Makale kapsamında sonuç olarak belirtilmiştir ki, hedef kitlenin mizahı anlamak
için gerekli dikkati gösterip göstermeyeceği, hedef kitlenin
Reklam televizı;on reklamları duygusal reklam mesaj stratejileri mizah içerik çözümlemesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2011 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 11 |