Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ DİJİTAL PLATFORMLAR VE DEĞİŞEN İÇERİK BİÇİMİ: TEK SEZONLUK DİZİLER

Yıl 2022, Sayı: 20, 70 - 91, 15.12.2022

Öz

Dijital platformların ortaya çıkmasıyla birlikte üretilmeye başlayan tek sezonluk diziler, televizyon dizilerine kıyasla bölüm bekleme sınırlarını kaldırması ve bölüm sürelerinin daha kısa olması gibi özelliklerle ön plana çıkmaya başlamıştır. Ayrıca bu dizilerin, televizyon dizilerine oranla daha kaliteli sinematografi, etkili oyunculuk ve özenli çalışılmış hikâyeler barındırması gibi pozitif özellikleriyle seyircinin dijital mecralara yönelmesine sebep olduğu düşünülmektedir. Öte yandan bireyler arasında seri bir şekilde yayılan bu tüketim alışkanlığı, kendi toplumsal çevreleri içerisinde aktif rol oynamak isteyen kullanıcılar tarafından aşırı izleme motivasyonunun da etkisiyle hızlı tüketim nesnesine dönüşmektedir. Tüm bunların yanında kamu otoritesi kontrolünden bağımsız içeriklerin de bu mecraların içerisinde yer almaya başlaması, çeşitli gelişmelere yol açmaktadır. Bu metinde yeni medya araçlarından olan dijital platformların içerisindeki tek sezonluk dizileri televizyon dizilerinden ayıran farklılıklar ve bu farklılıkların ortaya çıkışını incelemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda betimsel içerik analizi yöntemi kullanılarak Türkiye’de yer alan dijital platform dizileri ve televizyon dizileri incelenmiş olup, dijital platformların ortaya çıkmasına olanak sağlayan teknolojik gelişmeler araştırılmıştır. Gain isimli dijital platformun tek sezonluk dizisi olan Hamlet dizisi bağlamında tüm bilgiler analiz edilmektedir. Bu çalışmanın sonucunda, genel yargılara varılmadan tek sezonluk dizilerin içerik ve biçim bakımından televizyon dizilerinden farklı bir yapıya sahip olduğu ve bu sebeple daha sık tüketiciyle buluşarak yaygınlaşmaya başladığı saptanmaktadır.

Kaynakça

  • Ayerdem, T. İ. (2019). Türkiye’deki Dijital Medya Platformları ve İzler Kitle Profili (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Benoit, H. (2006). Digital Television (4. b.). Paris: Focal Press.
  • Cheng, K. (2019, Mart 15). It’s Showtime – WhirlGirl. Findarticles.com: https://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0BDW/is_11_40/ai_54148182 adresinden alındı.
  • Cnn Türk. (2021, Mart 20). Netflix Türkiye abone sayısı ile ilgili açıklamalarda bulundu. Mart 14, 2022 tarihinde cnnturk.com: https://www.cnnturk.com/teknoloji/netflix-turkiye-abone-sayisi-ile-ilgili-aciklamalarda-bulundu adresinden alındı
  • Çaycı, B. (2021). Aşırı İzlemeyle Değişen Dizi İzleme Biçimlerinin İzleyiciler Üzerindeki Etkileri. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(2), 403-423. https://doi.org/10.7456/11102100/006
  • Demircan, M. (2021). Dijital Kültürde Sinema İzleme Edimi: Netflix Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirkol, A. (2021). A Qualitative İnvestigation of Binge-Wathcing Among University Students: Before and After The Covid-19 Pandemic ( Yüksek Lisans Tezi) Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dimaggio, M. (2012). Televizyon İçin Nasıl Yazılmalı? Parşömen Yayınları.
  • Doğramacı, K., Kaya, T. A. (Yapımcılar) ve Müjdeci, K. (Yönetmen). (2021). Hamlet [Dizi]. Türkiye.
  • Eisner, M. (2007, 11 Mart). Eisner to take on the Internet. Haziran 15, 2022 tarihinde Usatoday.com: https://usatoday30.usatoday.com/tech/webguide/2007-03-11-eisner-vuguru-promqueen_N.htm adresinden alındı
  • Geirland, J., & Kedar, E. S. (1999). Digital Babylon : How The Geeks, The Suits, and The Ponytails Fought to Bring Hollywood to The Internet. New York: Arcade Publishing.
  • Golden Globes. (2022, Haziran 9). House of Cards. goldenglobes.com: https://www.goldenglobes.com/tv-show/house-cards adresinden alındı.
  • Günalp, C. (2007). Kamu ve Özel Televizyon Yayıncılığında İzleyici Araştırmaları ve Ratingin Rolü (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hosch, W. L. (2022, Ağustos 23). Netflix. Britannica.com: https://www.britannica.com/topic/Netflix-Inc adresinden alındı.
  • İlhan, V. (2015). Medya Çalışmalarında İzleyici. Gece Kitaplığı Yayınları.
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2020, Ocak 16). Meclis Karar Detayu. Mart 14, 2022 tarihinde ibb.istanbul: https://www.ibb.istanbul/Council/DecisionDetail/53596 adresinden alındı.
  • Jesdanun, A. (2008, Temmuz 24). Netflix shuts movie financing arm to focus on core. Smh.com.au: https://www.smh.com.au/technology/netflix-shuts-movie-financing-arm-to-focus-on-core-20080724-3k3b.html adresinden alındı.
  • Keating, G. (2012). Netflixed: The Epic Battle for America’s Eyeballs. Portfolio Penguin.
  • Keegan, R. (2019, Eylül 18). ‘Breaking Bad’ Returns: Aaron Paul and Vince Gilligan Take a TV Classic for a Spin in ‘El Camino’. The Hollywood Reporter: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-features/breaking-bad-movie-aaron-paul-series-creator-revisiting-amc-show-1240406/ adresinden alındı.
  • Nowak, P. (2010, Eylül 22). Netflix launches Canadian movie service. CBC News: https://www.cbc.ca/news/science/netflix-launches-canadian-movie-service-1.872505 adresinden alındı.
  • O’Brien, J. M. (2002, Aralık 1). The Netflix Effect. Wired.com: https://www.wired.com/2002/12/netflix-6/ adresinden alındı.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu. (2021, Şubat 10). Üst Kurul Kararları. Haziran 10, 2022 tarihinde rtuk.gov.tr: https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/15269 adresinden alındı.
  • T24. (2021, Temmuz 16). Şampiyonlar Ligi yayın haklarını alan Exxen›in abone sayısı 1 milyona yaklaştı. Mart 15, 2022 tarihinde t24.com.tr: https://t24.com.tr/haber/sampiyonlar-ligi-yayin-haklarini-alan-exxen-in-abone-sayisi-1-milyona-yaklasti,966346 adresinden alındı.
  • The Economist. (2005, Temmuz 7). Movies to go. Economist.com: https://www.economist.com/business/2005/07/07/movies-to-go adresinden alındı.
  • The Malan Show Bravo TV Index. (2008, Aralık 19). Haziran 15, 2022 tarihinde Bravotv.com: https://www.bravotv.com/The_Malan_Show/index.php adresinden alındı.
  • Topatan, İ. B. (2021). Yeni Medyada Seri İzleme (Binge-Watching) Alışkanlıkları ve Türkiye’de İnternet Dizileri (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ulukan, G. (2021, Ocak 19). Discovery, online video platformu BluTv’nin yüzde 35 hissedarı oldu. Mart 15, 2022 tarihinde webrazzi.com: https://webrazzi.com/2021/01/19/discovery-online-video-platformu-blutvnin-yuzde-35-hissedari-oldu/ adresinden alındı.
  • United States Securities And Exchange Commission. (2022, Temmuz 27). FORM 10-K. Sec.gov: https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1065280/000106528022000036/nflx-20211231.htm adresinden alındı.
  • Yazıcı, A. N. (1999). Kamu Yayın Kurumları Ve Yeniden Yapılanma. Ankara: TRT Sanat Kitapları.
  • Yılmaz, Ö. (2012, Haziran 18). RTÜK’ten Behzat Ç.’ye 273 bin lira ceza geldi. Mart 15, 2022 tarihinde Milliyet.com.tr: https://www.milliyet.com.tr/gundem/rtuk-ten-behzat-c-ye-273-bin-lira-ceza-geldi-1555105 adresinden alındı.
Yıl 2022, Sayı: 20, 70 - 91, 15.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Ayerdem, T. İ. (2019). Türkiye’deki Dijital Medya Platformları ve İzler Kitle Profili (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Benoit, H. (2006). Digital Television (4. b.). Paris: Focal Press.
  • Cheng, K. (2019, Mart 15). It’s Showtime – WhirlGirl. Findarticles.com: https://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0BDW/is_11_40/ai_54148182 adresinden alındı.
  • Cnn Türk. (2021, Mart 20). Netflix Türkiye abone sayısı ile ilgili açıklamalarda bulundu. Mart 14, 2022 tarihinde cnnturk.com: https://www.cnnturk.com/teknoloji/netflix-turkiye-abone-sayisi-ile-ilgili-aciklamalarda-bulundu adresinden alındı
  • Çaycı, B. (2021). Aşırı İzlemeyle Değişen Dizi İzleme Biçimlerinin İzleyiciler Üzerindeki Etkileri. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(2), 403-423. https://doi.org/10.7456/11102100/006
  • Demircan, M. (2021). Dijital Kültürde Sinema İzleme Edimi: Netflix Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirkol, A. (2021). A Qualitative İnvestigation of Binge-Wathcing Among University Students: Before and After The Covid-19 Pandemic ( Yüksek Lisans Tezi) Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dimaggio, M. (2012). Televizyon İçin Nasıl Yazılmalı? Parşömen Yayınları.
  • Doğramacı, K., Kaya, T. A. (Yapımcılar) ve Müjdeci, K. (Yönetmen). (2021). Hamlet [Dizi]. Türkiye.
  • Eisner, M. (2007, 11 Mart). Eisner to take on the Internet. Haziran 15, 2022 tarihinde Usatoday.com: https://usatoday30.usatoday.com/tech/webguide/2007-03-11-eisner-vuguru-promqueen_N.htm adresinden alındı
  • Geirland, J., & Kedar, E. S. (1999). Digital Babylon : How The Geeks, The Suits, and The Ponytails Fought to Bring Hollywood to The Internet. New York: Arcade Publishing.
  • Golden Globes. (2022, Haziran 9). House of Cards. goldenglobes.com: https://www.goldenglobes.com/tv-show/house-cards adresinden alındı.
  • Günalp, C. (2007). Kamu ve Özel Televizyon Yayıncılığında İzleyici Araştırmaları ve Ratingin Rolü (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hosch, W. L. (2022, Ağustos 23). Netflix. Britannica.com: https://www.britannica.com/topic/Netflix-Inc adresinden alındı.
  • İlhan, V. (2015). Medya Çalışmalarında İzleyici. Gece Kitaplığı Yayınları.
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi. (2020, Ocak 16). Meclis Karar Detayu. Mart 14, 2022 tarihinde ibb.istanbul: https://www.ibb.istanbul/Council/DecisionDetail/53596 adresinden alındı.
  • Jesdanun, A. (2008, Temmuz 24). Netflix shuts movie financing arm to focus on core. Smh.com.au: https://www.smh.com.au/technology/netflix-shuts-movie-financing-arm-to-focus-on-core-20080724-3k3b.html adresinden alındı.
  • Keating, G. (2012). Netflixed: The Epic Battle for America’s Eyeballs. Portfolio Penguin.
  • Keegan, R. (2019, Eylül 18). ‘Breaking Bad’ Returns: Aaron Paul and Vince Gilligan Take a TV Classic for a Spin in ‘El Camino’. The Hollywood Reporter: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-features/breaking-bad-movie-aaron-paul-series-creator-revisiting-amc-show-1240406/ adresinden alındı.
  • Nowak, P. (2010, Eylül 22). Netflix launches Canadian movie service. CBC News: https://www.cbc.ca/news/science/netflix-launches-canadian-movie-service-1.872505 adresinden alındı.
  • O’Brien, J. M. (2002, Aralık 1). The Netflix Effect. Wired.com: https://www.wired.com/2002/12/netflix-6/ adresinden alındı.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu. (2021, Şubat 10). Üst Kurul Kararları. Haziran 10, 2022 tarihinde rtuk.gov.tr: https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/15269 adresinden alındı.
  • T24. (2021, Temmuz 16). Şampiyonlar Ligi yayın haklarını alan Exxen›in abone sayısı 1 milyona yaklaştı. Mart 15, 2022 tarihinde t24.com.tr: https://t24.com.tr/haber/sampiyonlar-ligi-yayin-haklarini-alan-exxen-in-abone-sayisi-1-milyona-yaklasti,966346 adresinden alındı.
  • The Economist. (2005, Temmuz 7). Movies to go. Economist.com: https://www.economist.com/business/2005/07/07/movies-to-go adresinden alındı.
  • The Malan Show Bravo TV Index. (2008, Aralık 19). Haziran 15, 2022 tarihinde Bravotv.com: https://www.bravotv.com/The_Malan_Show/index.php adresinden alındı.
  • Topatan, İ. B. (2021). Yeni Medyada Seri İzleme (Binge-Watching) Alışkanlıkları ve Türkiye’de İnternet Dizileri (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ulukan, G. (2021, Ocak 19). Discovery, online video platformu BluTv’nin yüzde 35 hissedarı oldu. Mart 15, 2022 tarihinde webrazzi.com: https://webrazzi.com/2021/01/19/discovery-online-video-platformu-blutvnin-yuzde-35-hissedari-oldu/ adresinden alındı.
  • United States Securities And Exchange Commission. (2022, Temmuz 27). FORM 10-K. Sec.gov: https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1065280/000106528022000036/nflx-20211231.htm adresinden alındı.
  • Yazıcı, A. N. (1999). Kamu Yayın Kurumları Ve Yeniden Yapılanma. Ankara: TRT Sanat Kitapları.
  • Yılmaz, Ö. (2012, Haziran 18). RTÜK’ten Behzat Ç.’ye 273 bin lira ceza geldi. Mart 15, 2022 tarihinde Milliyet.com.tr: https://www.milliyet.com.tr/gundem/rtuk-ten-behzat-c-ye-273-bin-lira-ceza-geldi-1555105 adresinden alındı.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Samet Can Kocagür 0000-0001-9179-8932

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 27 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kocagür, S. C. (2022). TÜRKİYE’DEKİ DİJİTAL PLATFORMLAR VE DEĞİŞEN İÇERİK BİÇİMİ: TEK SEZONLUK DİZİLER. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(20), 70-91.