The concept of advertising, which has various definitions from the past to the present; in today’s world,
with the developments in communication technologies, there is a definitional complexity especially on
social media. Geographical mapping applications as a social media platform where the intricate structure
of advertisement can be observed but ignored is also an important issue to be evaluated in this context. In
this study; in a way that also reveals the intricate structure of advertising, it is aimed to demonstrate that the
images shared by social media users in Google Earth, one of the main geographical mapping applications, are
a new alternative that will serve advertising activities. In this direction, purposive sampling was used for the
visuals in the historical peninsula, one of the busiest and most historical regions of Istanbul; content analysis
was carried out for the content that is an alternative to advertising in the images in the sample. According to
the findings, it has been determined that there are various content alternatives to advertising in the images
shared by social media users in the historical peninsula of Istanbul; it has been observed that these contents
mainly belong to the food and management sectors, and the use of communication tools such as tarpaulins
and banners, although signs are intense. In addition, approximate rates of shares were made by domestic and
foreign users, and the highest number of shares was made especially in 2018; it is also observed that the
content that is a new alternative to advertising is usually included in the images of busy streets and squares.
Google Earth intricate advertising social media social media users
Geçmişten bugüne çeşitli tanımlamalarda bulunulan reklam kavramı; bugünün dünyasında iletişim
teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte, özellikle de sosyal medya üzerinde tanımsal bir giriftlik
yaşamaktadır. Reklamın girift yapısının gözlemlenebildiği, ancak göz ardı edilen bir sosyal medya platformu
olarak coğrafi haritalandırma uygulamaları da bu bağlamda değerlendirilmesi gereken önemli bir konudur. Bu
araştırmada; reklamcılığın giriftleşen yapısını da ortaya koyan bir biçimde, coğrafi haritalandırma uygulamalarının
başlıcalarından olan Google Earth’te, sosyal medya kullanıcılarının paylaşmış oldukları görsellerin reklamcılık
faaliyetlerine hizmet edecek yeni bir alternatif niteliğinde olduğunun ortaya konması amaçlanmıştır. Bu
doğrultuda İstanbul ilinin en yoğun ve tarihî bölgelerinden biri olarak Tarihî Yarımada’da yer alan görsellere
ilişkin amaçlı örnekleme kullanılmış; örneklemdeki görseller içerisinde yer alan reklamcılığa alternatif
niteliğindeki içeriklere yönelik içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, İstanbul Tarihî
Yarımada’da sosyal medya kullanıcıları tarafından paylaşılan görsellerde reklamcılığa alternatif niteliğinde
çeşitli içeriklerin yer aldığı tespit edilmiş olup; bu içeriklerin ağırlıklı olarak gıda ve yönetim sektörlerine ait
olduğu, tabelalar yoğunluklu olmakla birlikte branda, afiş gibi iletişim araçlarının da kullanıldığı gözlemlenmiştir.
Ayrıca yerli ve yabancı kullanıcılar tarafından yaklaşık oranlarda paylaşımların yapıldığı ve özellikle 2018
yılında en yüksek paylaşım sayısında bulunulduğu, reklamcılığa yeni bir alternatif niteliğindeki içeriklerin
genellikle işlek cadde ve meydan görsellerinde yer aldığı da gözlemlenen diğer bulgulardandır.
Google Earth girift reklamcılık sosyal medya sosyal medya kullanıcıları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 21 |