Sağlıkla ilgili mesajların verilmesinde yararlanılan tüm iletişim biçimleri sağlık iletişimi içerisinde yer almaktadır. Sağlıkla ilgili, ilgili gruplara doğru bilgilerin verilmesi, doğru mesajların aktarılması ve doğru tutum ve davranışların kazandırılması açısından geleneksel medya, yeni medya, kişilerarası iletişim ve grup iletişimi gibi kanallardan yararlanılabilmektedir. Bireylerin sağlıklı alışkanlıklar kazanması ve bu alışkanlıkların toplumun tamamına yayılabilmesi için yararlanılan uygulamalar arasında kamu spotları da önem arz etmektedir. Kamu spotlarından sigara, alkol, uyuşturucu gibi zararlı alışkanlıkların engellenmesinden bulaşıcı hastalıkların yayılımının önlenmesine kadar çok sayıda farklı alanda yararlanılabilmektedir. Günümüzde hem ülkemizde hem dünyada büyük bir sağlık sorunu olarak karşımıza çıkan obezite, bu çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, obezite ile mücadele edilmesi ve farkındalığın arttırılması amacıyla Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan kamu spotlarının göstergebilimsel analiz yöntemi temelinde incelenerek yayınlanan içeriklerde topluma hangi mesajların verilmek istendiğinin anlaşılmasıdır. Çalışma kapsamında ise, Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı tarafından obezite ile ilgili yayınlanmış olan kamu spotlarından ikisi yetişkinlere yönelik, biri ise çocuklar için olmak üzere toplam üç adet kamu spotu Saussure’ün göstergebilimsel yaklaşımı merkezinde incelenmiştir. Analiz sonucunda, ilgili spotların ikisinin sağlık iletişimi kampanyalarında obezite problemini bireylerin kişisel tercihleri ile ilişkilendirilen negatif bir kurguya sahip olduğu, birinin ise sağlıklı yaşam, beslenme ve hareket ilişkisi temelinde pozitif bir kurguya sahip olduğu ve kullanılan göstergelerin anlatı çerçevesinde değiştiği saptanmıştır.
sağlık iletişimi kamu spotları obezite göstergebilimsel analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kitle İletişimi, Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 24 |