POST MODERN TÜKETİM EKSENİNDE ÇOCUK DOĞUM GÜNÜ KUTLAMALARI: KEŞİFSEL BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2017,
Cilt: 9 Sayı: 17, 155 - 166, 27.11.2017
Eda Yaşa Özeltürkay
,
Sezen Bozyiğit
Öz
Günümüzde çocuk doğum günü
partilerinin önemi artmakta ve içerikleri değişmektedir. Farklı şekillerde
organize edilen yaş günleri artık önemli bir sektör haline gelmiştir. Özellikle
konsept çocuk doğum günlerini ev dışında bir mekanda kutlayan ebeveynlerin
profillerini belirlemek ve bu durumla ilgili deneyimleri ve öncelikleri gibi
hususları ortaya çıkarmak için tasarlanan bu çalışmada, yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmış olup veriler derinlemesine görüşme tekniği
aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların çoğunluğu
konukları özellikle daha iyi ağırlamak ve daha az yorucu olduğunu düşündükleri
için bu hizmetleri dışarıdan organize olarak satın aldıklarını belirtmişlerdir.
Bu mekânlarda aradıkları öncelikli özellikler arasında ise mekânın çocuklara
yönelik oyun salonuna sahip olması, bahçesinin olması, yemeklerinin iyi olması,
temiz olması gibi kriterler yer almaktadır. Annelerin özellikle pasta, tema,
mekân ve kimlerin davet edileceği konularında çocuklarının fikrini aldıkları da
ortaya çıkmıştır. Doğum günü mekânına karar verirken ise özellikle daha önce
gidilen bir mekân olması ve-veya arkadaş veya tanıdık tavsiyesinin önemli
olduğu belirtilmiştir.
Kaynakça
-
ARNOULD, E. ve THOMPSON, C. (2005). “Consumer Culture Theory (CCT): Twenty Years of Research.” Journal of Consumer Research, (31):868–88.
-
ATASEVEN, B. (2012). “Nitel Bilimsel Araştırmalarda Veri Kalitesinin Önemi”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 33(2), 543-564.
-
BAREISS A., WOODBURY, A. ve DURFEE A. (2009). “Children’s Birthday Parties. Welfare And Constructions of Motherhood In The United States”, Journal of the Association for Research on Mothering, 11(2): 85–97.
-
BAŞFIRINCI, Ç. (2011). “Modern Türk Tüketim Kültürüne Yönelik Bir Araştırma”, Millî Folklor, 2011, Yıl 23, Sayı 91.
-
CLARKE, A. (2007). “Consuming Children And Making Mothers: Birthday Parties, Gifts And The Pursuit Of Sameness”. Horizontes Antropológicos, 13(28): 263–87.
-
DEDEOĞLU, A. (2006). “Discourses of Motherhood and Consumption Practices of Turkish Mothers”, Business and Economics Research Journal, 1(3),1-15.
-
FEATHERSTONE, M. (1991). Consumer Culture and Postmodernism (1st. Edition), SAGE Publication, Thousand Oaks.
-
FEATHERSTONE, M. (2007). Consumer Culture and Postmodernism, (2nd. Edition),SAGE Publication, Thousand Oaks.
-
FIRAT, F. ve VENKATESH, A. (1995). “Liberatory Postmodernism and the Reenchantment of Consumption”. Journal of Consumer Research, 22 (3), 239-67.
-
JENNINGS, L. ve BRACE-GOVAN, J. (2014). “Maternal Visibility At The Commodity Frontier: Weaving Love İnto Birthday Party Consumption”. Journal of Consumer Culture, 14 (2014), 1, 88-112.
-
LEE, J., KATRAS, J. ve BAUEr, J. (2009). “Children's Birthday Celebrations From The Lived Experiences Of Low-İncome Rural Mothers”. Journal of Family Issues, 30(4), 532-553.
-
SCHOONMAKER, S. (2006). “Piece of Cake: Children's Birthday Celebrations and Alternatives to Consumer Culture”, Sociological Focus, 39:3, 217-234.
-
TÜRNÜKLÜ, A. (2000). “Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,24,543-559.
-
YILDIRIM, K. (2010). “Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma”. İlköğretim Online, 9(1), 79-92
-
YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.