İçsel pazarlama, bir örgütün müşterilerini iç ve dış müşteriler
olarak ayırması ve çalışanlarına dış müşterilerle aynı önemi vermesidir.
Müşteriler kadar önem gören çalışanların iş tatminlerinin ve doğal olarak iş performanslarının
artması beklenmektedir. Bu bağlamda çalışma; içsel pazarlama, iş tatmini ve iş
performansı arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Çalışma kapsamında
oluşturulan anket formu, Antalya ilinin Manavgat, Alanya ve Kemer bölgelerinde
yer alan beş yıldızlı konaklama işletmeleri çalışanlarına uygulanmıştır. Anket
formunun oluşturulmasında, Foreman ve Money (1995) tarafından geliştirilmiş
olan içsel pazarlama ölçeği, Weiss ve arkadaşlarına (1967) ait Minnesota iş
tatmini ölçeği ve Stevens ve arkadaşlarına (1978) ait iş performansı ölçeklerinden
yararlanılmıştır. İçsel pazarlama faaliyetlerinin iş performansı üzerindeki
etkisinde iş tatmininin aracı rolünün bulunup bulunmadığı, Yapısal Eşitlik
Modeli (YEM) yardımı ile test edilmiştir. Analiz
sonuçları, içsel pazarlama faaliyetleri ile iş tatmini ve iş performansı
arasında istatistiksel olarak olumlu bir ilişkinin bulunduğunu ve içsel pazarlama
faaliyetlerinin iş performansını arttırdığını ortaya koymuştur. Ayrıca, içsel pazarlama ile iş performansı arasındaki ilişkide,
iş tatmininin aracı rolünün bulunduğu görülmüştür. Bu sonuçlar, içsel pazarlama
faaliyetlerinin, konaklama işletmeleri çalışanlarının iş performanslarını
olumlu yönde etkilediğini ve iş tatmininin bu etkiyi arttırdığını
göstermektedir. Sonuç olarak çalışma, alanyazına katkıda bulunmakla beraber, konaklama
işletmeleri yöneticilerine ve araştırmacılara birtakım önerilerde bulunmaktadır.
İçsel Pazarlama İş Performansı İş Tatmini Konaklama İşletmeleri Antalya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 18 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.