Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Communication Skills of Healthcare Professionals

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 24, 266 - 275, 10.05.2021
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.877097

Öz

Purpose: Within the scope of this research, it is aimed to profile healthcare professionals in terms of communication skills.
Design/Method: In the research, a survey was conducted in two health institutions serving in Istanbul. 492 healthcare professionals took part in the research as participants. SPSS 25 package program was used to analyze the data. Two-stage cluster analysis was used to profile the communication skills of healthcare professionals.
Results: As a result of the analysis, it was seen that healthcare workers had three different profiles. It has been determined that healthcare professionals' communication skills are divided into different profiles in terms of their demographic characteristics. It was also concluded that the employees' communication skills were poor.
Limitations: The research was conducted during the Covid-19 pandemic. Therefore, in research conducted in different contexts, it can be thought that the communication skills of health workers may take different values.
Originality/Value: It is observed that the studies on communication skills are generally concentrated on samples other than healthcare workers. However, this study aimed to determine the employees' profiles by examining the communication skills of healthcare professionals and their demographic characteristics.

Kaynakça

  • Akan, D., & Mehrdad, A. (2019). Okul müdürlerinin iletişim becerilerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 287-300. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nevsosbilen/issue/46568/546185
  • Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74-92. https://doi.org/10.22466/acusbd.599137
  • Akduman, G., Karahan, G., & Solmaz, M. S. (2018). İletişim becerileri üstünde empati ve psikolojik sağlamlığın etkisi: Sivil havacılık kabin hizmetleri ve deniz ulaştırma işletme mühendisliği öğrencileriyle karşılaştırmalı bir araştırma. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3(4), 765-775. https://doi.org/10.29106/fesa.494713
  • Akyurt, N. (2009). Sağlıkta iletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11), 15-33. https://docplayer.biz.tr/36831550-Saglikta-iletisim-ve-marmara-universitesi-saglik-hizmetleri-meslek-yuksekokulu-ogrencilerinin-iletisim-becerileri.html
  • Aşçı, Ö., Hazar, G., & Yılmaz, M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 160-165. https://dergipark.org.tr/tr/pub/acusaglik/issue/61309/914406
  • Atasayı, M., & Yıldız, E. (2018). Birinci basamakta çalışan hemşirelerin iletişim becerileri ile mesleki doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 38-49. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.308422
  • Ateş, C., Yıldız, Y., & Yıldız, K. (2018). Profesyonel basketbol ve voleybolcuların antrenör iletişim beceri düzeyleri algısı ve sporcuların kaygı düzeylerinin araştırılması. Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 5(3), 40-52. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.331618
  • Ceyhan, A. A., & Yelpaze, İ. (2017). Genç yetişkinlerin Facebook kullanım davranışları ve algılanan iletişim becerileri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 152-168. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/35768/401190
  • Ceylan, Z., Gürsev, S., & Bulkan, S. (2017). İki aşamalı kümeleme analizi ile bireysel emeklilik sektöründe müşteri profilinin değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 475-485. https://doi.org/10.17671/gazibtd.323951
  • Çeken, N., & Kuyucak, E. (2020). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda eğitim alan öğrencilerin iletişim beceri düzeyleri. Eurasian JHS, 3(1), 6-10. https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyasbd/issue/52172/561820
  • Duran, S., & Albayrak, S. (2020). Sağlık çalışanlarının iletişim becerileri ve göçmenlerle yaşadıkları iletişim zorlukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 12(3), 355-65. https://doi.org/10.5336/nurses.2020-74433
  • Gamsızkan Z., & Cangür Ş. (2019). Tıp fakültesi 3. sınıf öğrencilerinin empatik eğilim ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. The Journal of Turkish Family Physician, 10(2), 89-97. https://doi.org/10.15511/tjtfp.19.00289.
  • Giray, S. (2016). İki aşamalı kümeleme analizi ile hükümlü verilerinin incelenmesi. Ekonometri ve İstatistik, 25, 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuekois/issue/27185/285989
  • Hair J. F. Jr., Anderson R. E., Tatham R. L., & Black W. C. (2014). Multivariate data analysis. Macmillan.
  • Karadağ, M., Işık, O., Cankul, İ. H., & Abuhanoğlu, H. (2015). Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 160-179. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28308/300823
  • Kaya, D. Ş., Yüceler, A., Uludağ, A., & Karadağ, Ş. (2017). Hasta ilişkilerinde tıbbi sekreterlerin duygusal emek ve iletişim becerilerinin nitel olarak değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 62-76. https://doi.org/10.21076/vizyoner.306204
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpdrd/issue/21427/229793
  • Korkut-Owen, F., & Bugay, Ç. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 51-64. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17394/181805
  • Kurtuluş, K. (2011). Araştırma yöntemleri. Türkmen Kitabevi.
  • Punj, G., & Stewart, D. W. (1983). Cluster analysis in marketing research: Review and suggestions for application. Journal of Marketing Research, 20, 134-148. https://doi.org/10.2307/3151680
  • Tatlı, H. S. (2020). Dokunma ihtiyacı açısından showrooming ve webrooming davranışlarının araştırılması. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 20-40. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.20-40
  • Temel, M., & Şişman, F. N. (2017). İletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası ilişkilerine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 171-179. https://doi.org/10.17681/hsp.297738
  • Tutuk, A., Al, D., & Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi, CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 36-41. http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/608.pdf
  • Türkmen, S., Bayraktar, T., & Arslan, G. (2017). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin bakım vermekte zorlanılan hasta algısı ve iletişim becerilerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 27-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusaglik/issue/28766/307886

Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 24, 266 - 275, 10.05.2021
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.877097

Öz

Amaç: Bu araştırma kapsamında sağlık çalışanlarının iletişim becerileri açısından profillendirilmesi amaçlanmaktadır.
Tasarım/Yöntem: Araştırma kapsamında İstanbul ilinde hizmet veren iki sağlık kuruluşunda anket çalışması yapılmıştır. 492 sağlık çalışanı araştırmada katılımcı olarak yer almıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Sağlık çalışanlarının iletişim becerilerinin profillendirilmesi için iki aşamalı kümeleme analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Analizler sonucunda; sağlık çalışanlarının üç farklı profile sahip oldukları görülmüştür. Sağlık çalışanlarının iletişim becerilerinin demografik özellikleri açısından farklı profillere ayrıldıkları tespit edilmiştir. Ayrıca çalışanların iletişim becerilerinin düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sınırlılıklar: Araştırma Covid-19 pandemisi esnasında gerçekleştirilmiştir. Bu yüzden farklı bağlamlarda yapılan araştırmalarda sağlık çalışanlarının iletişim becerilerinin daha farklı değerler alabileceği düşünülebilir.
Özgünlük/Değer: İletişim becerileri hakkında yapılan çalışmaların genellikle sağlık çalışanlarının dışındaki örneklemlerde yoğunlaştığı görülmektedir. Bu çalışmada ise sağlık çalışanlarının iletişim becerileri demografik özelliklerle birlikte incelenerek, çalışanların profillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akan, D., & Mehrdad, A. (2019). Okul müdürlerinin iletişim becerilerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(1), 287-300. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nevsosbilen/issue/46568/546185
  • Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74-92. https://doi.org/10.22466/acusbd.599137
  • Akduman, G., Karahan, G., & Solmaz, M. S. (2018). İletişim becerileri üstünde empati ve psikolojik sağlamlığın etkisi: Sivil havacılık kabin hizmetleri ve deniz ulaştırma işletme mühendisliği öğrencileriyle karşılaştırmalı bir araştırma. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3(4), 765-775. https://doi.org/10.29106/fesa.494713
  • Akyurt, N. (2009). Sağlıkta iletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11), 15-33. https://docplayer.biz.tr/36831550-Saglikta-iletisim-ve-marmara-universitesi-saglik-hizmetleri-meslek-yuksekokulu-ogrencilerinin-iletisim-becerileri.html
  • Aşçı, Ö., Hazar, G., & Yılmaz, M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 160-165. https://dergipark.org.tr/tr/pub/acusaglik/issue/61309/914406
  • Atasayı, M., & Yıldız, E. (2018). Birinci basamakta çalışan hemşirelerin iletişim becerileri ile mesleki doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 38-49. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.308422
  • Ateş, C., Yıldız, Y., & Yıldız, K. (2018). Profesyonel basketbol ve voleybolcuların antrenör iletişim beceri düzeyleri algısı ve sporcuların kaygı düzeylerinin araştırılması. Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 5(3), 40-52. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.331618
  • Ceyhan, A. A., & Yelpaze, İ. (2017). Genç yetişkinlerin Facebook kullanım davranışları ve algılanan iletişim becerileri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 152-168. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/35768/401190
  • Ceylan, Z., Gürsev, S., & Bulkan, S. (2017). İki aşamalı kümeleme analizi ile bireysel emeklilik sektöründe müşteri profilinin değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 475-485. https://doi.org/10.17671/gazibtd.323951
  • Çeken, N., & Kuyucak, E. (2020). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda eğitim alan öğrencilerin iletişim beceri düzeyleri. Eurasian JHS, 3(1), 6-10. https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyasbd/issue/52172/561820
  • Duran, S., & Albayrak, S. (2020). Sağlık çalışanlarının iletişim becerileri ve göçmenlerle yaşadıkları iletişim zorlukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 12(3), 355-65. https://doi.org/10.5336/nurses.2020-74433
  • Gamsızkan Z., & Cangür Ş. (2019). Tıp fakültesi 3. sınıf öğrencilerinin empatik eğilim ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. The Journal of Turkish Family Physician, 10(2), 89-97. https://doi.org/10.15511/tjtfp.19.00289.
  • Giray, S. (2016). İki aşamalı kümeleme analizi ile hükümlü verilerinin incelenmesi. Ekonometri ve İstatistik, 25, 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuekois/issue/27185/285989
  • Hair J. F. Jr., Anderson R. E., Tatham R. L., & Black W. C. (2014). Multivariate data analysis. Macmillan.
  • Karadağ, M., Işık, O., Cankul, İ. H., & Abuhanoğlu, H. (2015). Hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 160-179. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28308/300823
  • Kaya, D. Ş., Yüceler, A., Uludağ, A., & Karadağ, Ş. (2017). Hasta ilişkilerinde tıbbi sekreterlerin duygusal emek ve iletişim becerilerinin nitel olarak değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 62-76. https://doi.org/10.21076/vizyoner.306204
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpdrd/issue/21427/229793
  • Korkut-Owen, F., & Bugay, Ç. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 51-64. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17394/181805
  • Kurtuluş, K. (2011). Araştırma yöntemleri. Türkmen Kitabevi.
  • Punj, G., & Stewart, D. W. (1983). Cluster analysis in marketing research: Review and suggestions for application. Journal of Marketing Research, 20, 134-148. https://doi.org/10.2307/3151680
  • Tatlı, H. S. (2020). Dokunma ihtiyacı açısından showrooming ve webrooming davranışlarının araştırılması. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 20-40. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.20-40
  • Temel, M., & Şişman, F. N. (2017). İletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası ilişkilerine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 171-179. https://doi.org/10.17681/hsp.297738
  • Tutuk, A., Al, D., & Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi, CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 36-41. http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/608.pdf
  • Türkmen, S., Bayraktar, T., & Arslan, G. (2017). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin bakım vermekte zorlanılan hasta algısı ve iletişim becerilerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 27-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusaglik/issue/28766/307886
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Gülşah Gençer Çelik 0000-0001-8610-3673

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Gençer Çelik, G. (2021). Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(24), 266-275. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.877097
AMA Gençer Çelik G. Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). Mayıs 2021;13(24):266-275. doi:10.20990/kilisiibfakademik.877097
Chicago Gençer Çelik, Gülşah. “Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 13, sy. 24 (Mayıs 2021): 266-75. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.877097.
EndNote Gençer Çelik G (01 Mayıs 2021) Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 13 24 266–275.
IEEE G. Gençer Çelik, “Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), c. 13, sy. 24, ss. 266–275, 2021, doi: 10.20990/kilisiibfakademik.877097.
ISNAD Gençer Çelik, Gülşah. “Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 13/24 (Mayıs 2021), 266-275. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.877097.
JAMA Gençer Çelik G. Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2021;13:266–275.
MLA Gençer Çelik, Gülşah. “Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), c. 13, sy. 24, 2021, ss. 266-75, doi:10.20990/kilisiibfakademik.877097.
Vancouver Gençer Çelik G. Sağlık Sektörü Çalışanlarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2021;13(24):266-75.