Amaç: Çalışmanın amacı, 1997-2018 yılları arasında dünya CO2 emisyonlarının 2/3'ünü oluşturan ilk 18 ülkenin hava taşımacılığı talebinin CO2 ve GHG emisyonlarına olan etkisini panel veri analizi yöntemiyle incelemektir.
Tasarım/Yöntem: Çalışmada uzun dönem katsayı tahminleri PMG- ARDL yöntemi ile elde edilmekte, değişkenler arasındaki ilişkinin yönü D-H nedensellik testi ile analiz edilmektedir. .
Bulgular: Analiz bulguları, yenilenebilir enerji ve kentsel nüfusun hem CO2 emisyonları hem de GHG emisyonları üzerinde negatif bir etkiye sahip olduğunu, ekonomik büyüme, enerji yoğunluğu, hava yolcu ve hava yük taşımacılığının ise pozitif bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.
Sınırlılıklar: Panel veri analizinde yer alan ülkelerin tamamı için aynı dönem verilere ulaşılamadığı için ortak dönem olarak 1997-2018 dönemleri ele alınmıştır.
Özgünlük/Değer: Çalışma, dünya CO₂ emisyonlarının üçte ikisinden (2/3) sorumlu ilk 18 ülkeyi kapsamaktadır. Çalışmada, CO₂ emisyonlarının yanı sıra, çevresel etkinin daha geniş bir çerçevede değerlendirebilmesi amacıyla toplam sera gazı emisyonları değişkeni bağımlı değişken olarak ayrı bir modelde analize dahil edilmiştir.
Hava Taşımacılıığı Talebi STIRPAT Modeli Yenilenebilir Enerji Çevresel Bozulma Çevresel Sürdürülebilirlik
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Büyüme, Çevre Ekonomisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 33 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.