BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH DERSLERİNİN İŞLENİŞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 11, 158 - 175, 10.08.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim son sınıf kademesindeki öğretmenlerin tarih derslerine duydukları ilginin ve tarih derslerinden yararlanma durumlarının belirlenmesidir. Tarih dersleri öğretmen adaylarının bilişsel, kişilik ve toplumsal gelişimini desteklemekle birlikte günümüz olaylarını geçmişle ilişkilendirebilmelerini sağlamaktadır.

Araştırmanın evreni Kilis il merkezinde bulunan Muallim Rıfat Eğitim Fakültesidir. Örneklem ise bu evrende yer alan Sosyal Bilgiler Öğretmenliği öğrencileridir.  Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Tarih Derslerine Yönelik Görüşleri” anketi uygulanmıştır. Anketin Cronbach-Alpha katsayısı .87 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının tarih eğitiminin gereğine ve önemine inandıkları ve bu bağlamdaki sorulara “Katılıyorum” düzeyinde cevaplar verdikleri, tarih eğitimine yönelik derslerin işlenişi noktasında yeni yöntemlerin derslere eklenmesine yönelik talepleri olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aktekin, S., Çoban, Z., 2012, “Tarih Derslerinde Tarihi Film ve Dizilerin Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: Trabzon Örneği”, Karadeniz Araştırmaları Dergisi, S: 13, s. 141-160.
  • Aslan, E., Akçalı, A.A., 2007, “Kimlik Sunumu Olarak Tarih Eğitimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 22, s. 125-132.
  • Bal, M.S., 2011, “ Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Yolları Konusunda Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C: 8, S: 15, s. 371-387).
  • Çapa, M., 2002, “Cumhuriyetin İlk yıllarında Tarih Öğretimi”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, S:29-30, s.39-55.
  • Demircioğlu, İ., 2006, “Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Tarih Öğretimin Genel Amaçlarının Karşılaştırılmalı Bir Değerlendirmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 16, S:2, s. 133-146.
  • DeVellis, R. F., 1991, Scale Development: Theory and Applications. Newbury Park, Calif: Sage.
  • Engin, M.Ö., 1952, “Tarihi Sevenlere Yardım”, Yeni Ufuklar Dergisi, C:1, S:3. s. 417-434.
  • Ertuna, Y., Budak, F.M., 2013, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “ Tarih” Kavramına İlişkin Algıların Mecazlar / Metaforlar Yardımıyla Analizi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:6, S: 14, Sosyal Bilimler Özel Sayısı, s.609-642.
  • Fatsa, M., 1989, Türkiye’de Tarih Öğretimi Üzerine Konuşmalar, İlim ve Sanat, Sayı, 24. (Doç. Dr. Musa Çadırcı ile yapılan röportaj).
  • Kaya, R., Demirel, M., 2008, “Lise 3. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Derslerindeki İlgi Alanları (Erzurum Örneği)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 11, S:1, s.163-177.
  • Köken, N., 2002, Cumhuriyet Dönemi Tarih Anlayışları ve Tarih Eğitimi (1923-1960), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Bölümü, Basılmamış Doktora Tezi, Isparta.
  • Kuzgun, M.H., Tangülü, Z., 2013, “19. Yüzyılın Sonları 20.Yüzyılın Başlarında Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışına Amerikalı Misyonerlerin Yaklaşımı”, Asia Minor Studies, C: 1, S: 1, s.137-155.
  • Oruç, Ş., Liman, E., 2002, “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Kullanılan Harita ve Şekiller Üzerine Bir Değerlendirme”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 22, S:1, s.145-159.
  • Öner, G., 2015, “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğretimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4/ 1, s.89-121.
  • Safran, M., 2002, Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Kitabevi, Ankara, 2006, “Türk Tarihi Öğretimi ve Meseleleri” Türkler Ansiklopedisi, C: 17, Yeni Türkiye Yay., Ankara.
  • Şimşek, A., 2006, “İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Tarihsel Hikayeye Yönelik Öğrenci Görüşleri”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C: 26, S:1, s:187-202.
  • Şimşek, A., 2010, “Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretimine İlişkin Tutumları” International Online Journal Of Educational Sciences, 2010-2/1, s. 181-203.
  • Tavşancıl, E., 2002, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Ulusoy, K., 2009, “Lise Öğrencilerinin Tarih Dersinin İşlenişi İle ilgili Düşünceleri ( Ankara Örneği)” Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C: 18, S: 1, s.417-43.
  • Yahşi, İ., Keleş, H., 2013, “Tarih Öğretiminde Gazete Kullanımının Çok Perspektifliğe Etkisi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt : 21, No: 2, s.693-710.
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 11, 158 - 175, 10.08.2016

Öz

Kaynakça

  • Aktekin, S., Çoban, Z., 2012, “Tarih Derslerinde Tarihi Film ve Dizilerin Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: Trabzon Örneği”, Karadeniz Araştırmaları Dergisi, S: 13, s. 141-160.
  • Aslan, E., Akçalı, A.A., 2007, “Kimlik Sunumu Olarak Tarih Eğitimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 22, s. 125-132.
  • Bal, M.S., 2011, “ Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Yolları Konusunda Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C: 8, S: 15, s. 371-387).
  • Çapa, M., 2002, “Cumhuriyetin İlk yıllarında Tarih Öğretimi”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, S:29-30, s.39-55.
  • Demircioğlu, İ., 2006, “Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Tarih Öğretimin Genel Amaçlarının Karşılaştırılmalı Bir Değerlendirmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 16, S:2, s. 133-146.
  • DeVellis, R. F., 1991, Scale Development: Theory and Applications. Newbury Park, Calif: Sage.
  • Engin, M.Ö., 1952, “Tarihi Sevenlere Yardım”, Yeni Ufuklar Dergisi, C:1, S:3. s. 417-434.
  • Ertuna, Y., Budak, F.M., 2013, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “ Tarih” Kavramına İlişkin Algıların Mecazlar / Metaforlar Yardımıyla Analizi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:6, S: 14, Sosyal Bilimler Özel Sayısı, s.609-642.
  • Fatsa, M., 1989, Türkiye’de Tarih Öğretimi Üzerine Konuşmalar, İlim ve Sanat, Sayı, 24. (Doç. Dr. Musa Çadırcı ile yapılan röportaj).
  • Kaya, R., Demirel, M., 2008, “Lise 3. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Derslerindeki İlgi Alanları (Erzurum Örneği)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 11, S:1, s.163-177.
  • Köken, N., 2002, Cumhuriyet Dönemi Tarih Anlayışları ve Tarih Eğitimi (1923-1960), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Bölümü, Basılmamış Doktora Tezi, Isparta.
  • Kuzgun, M.H., Tangülü, Z., 2013, “19. Yüzyılın Sonları 20.Yüzyılın Başlarında Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışına Amerikalı Misyonerlerin Yaklaşımı”, Asia Minor Studies, C: 1, S: 1, s.137-155.
  • Oruç, Ş., Liman, E., 2002, “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Kullanılan Harita ve Şekiller Üzerine Bir Değerlendirme”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 22, S:1, s.145-159.
  • Öner, G., 2015, “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğretimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4/ 1, s.89-121.
  • Safran, M., 2002, Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Kitabevi, Ankara, 2006, “Türk Tarihi Öğretimi ve Meseleleri” Türkler Ansiklopedisi, C: 17, Yeni Türkiye Yay., Ankara.
  • Şimşek, A., 2006, “İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Tarihsel Hikayeye Yönelik Öğrenci Görüşleri”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C: 26, S:1, s:187-202.
  • Şimşek, A., 2010, “Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretimine İlişkin Tutumları” International Online Journal Of Educational Sciences, 2010-2/1, s. 181-203.
  • Tavşancıl, E., 2002, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Ulusoy, K., 2009, “Lise Öğrencilerinin Tarih Dersinin İşlenişi İle ilgili Düşünceleri ( Ankara Örneği)” Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C: 18, S: 1, s.417-43.
  • Yahşi, İ., Keleş, H., 2013, “Tarih Öğretiminde Gazete Kullanımının Çok Perspektifliğe Etkisi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt : 21, No: 2, s.693-710.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Kuzgun

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kuzgun, M. (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TARİH DERSLERİNİN İŞLENİŞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 158-175.