Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İnternet ve Mobil Teknolojilerin Yaygınlaşması: Fırsatlar ve Sınırlılıklar

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 186 - 207, 19.12.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.341511

Öz



Bu çalışmada dünya ve Türkiye’deki mobil teknolojilere ve
internete erişim ile bunların kullanım durumları incelenmiş; mobil bilişim
teknolojilerinin eğitimde yarattığı fırsatlar ve sınırlılıklar ele alınmıştır. Dünyada
ve Türkiye’de internet erişimi ve mobil teknoloji sahipliği hızlıca
yaygınlaşmakta, bu teknolojilerin kullanım süresi de artmaktadır. Çoğu ülke yaşanan
dijital çağın gerisinde kalmamak amacıyla bilgi üretiminde hayati role sahip
internetin ve mobil teknolojilerin kullanımı ve yaygınlaşması için politikalar üretmektedir.
Düşünüldüğünde çok küçük yaşlara kadar inen özellikle mobil teknoloji ve bunun üzerinden
internet kullanımı eğitim alanında bir fırsat arayışına yol açmaktadır.

Bu teknolojilerin eğitim alanında kullanımı için iki avantaj
söz konusudur: birincisi çocukların yaşanan dijital çağa adaptasyonu, bugünün
teknolojisi ile barışık olmaları ve geleceğin teknolojisine hazır olmaları;
ikincisi hâlihazırda kullanılan ve zaman geçirilen fakat yeterince
faydalanılamayan bu teknolojilerden eğitim amaçlı yararlanılmasını sağlayacaktır.
Ancak, ülkemizde bu durumun aksine kanıt olarak internet erişimi edinmeme
nedenleri arasında belirtilen “içerik faydasız, zararlı veya ilginç değil” düşüncesinin
en yüksek orana sahip oluşu gösterilebilir. Bu düşüncenin altında dijital
ortamda yer alan içerik ve uygulamaların çoğunun İngilizce olması, özgün ya da
ihtiyacı karşılayacak nitelikte olmaması gibi nedenler yatmaktadır. Bu bağlamda
internet ve mobil teknolojilerin yaygınlığının eğitimde fırsatlara
dönüştürülmesi için ülkemizin ihtiyaç duyduğu ve üretilmesi gereken politikalar,
yerli (Türkçe) ve uygun pedagojilerde geliştirilecek olan e-içerik ve uygulamalara
yönelik olmalıdır.

Kaynakça

  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu. (2015). Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü (Araştırma Raporu). Ankara: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Common Sense Media. (2013). Zero to Eight Children’s Media Use in America 2013. Common Sense Media.
  • Deloitte. (2016). Deloitte Global Mobil Kullanıcı Anketi 2015 Türkiye Yönetici Özeti.
  • Gartner Inc. (2013). Gartner Says Worldwide PC, Tablet and Mobile Phone Shipments to Grow 5.9 Percent in 2013 as Anytime-Anywhere-Computing Drives Buyer Behavior [Araştırma]. 12 Temmuz 2017 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/2525515 adresinden erişildi.
  • Gartner Inc. (2017). Gartner Forecasts Flat Worldwide Device Shipments Until 2018 [Araştırma]. 12 Temmuz 2017 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/3560517 adresinden erişildi.
  • Google Inc. (2013). Our Mobile Planet: Türkiye Mobil Tüketiciyi Anlama. Ipsos MediaCT.
  • IDC Coorparate. (2016). Worldwide Smartphone Forecast Update, 2016–2020 [Araştırma]. 05 Temmuz 2017 tarihinde http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US41515416 adresinden erişildi.
  • NTT docomo. (2015). Children’s Use of Mobile Phones – A Special Report 2014. GSMA and the Mobile Society Research Institute.
  • Ofcom. (2014). Children and parents: media use and attitudes report (Araştırma Raporu).
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1–6.
  • Statista. (2015a). Global tablet shipments by operating system 2010-2015 | Statistic [Araştırma]. 12 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/273268/worldwide-tablet-sales-by-operating-system-since-2nd-quarter-2010/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2015b, Mart). Number of internet users in selected countries as of March 2015 (in millions) [Araştırma]. 06 Temmuz 2015 tarihinde http://www.statista.com/statistics/271411/number-of-internet-users-in-selected-countries/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017a). Global tablet shipments 2010-2017 [Araştırma]. 13 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/272070/global-tablet-shipments-by-quarter/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017b). Global PC sales 2009-2016 [Araştırma]. 13 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/263393/global-pc-shipments-since-1st-quarter-2009-by-vendor/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017c). Global smartphone shipments market forecast 2010-2021 [Araştırma]. 05 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/263441/global-smartphone-shipments-forecast/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017d). Smartphone OS global market share 2009-2017 [Araştırma]. 17 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/266136/global-market-share-held-by-smartphone-operating-systems/ adresinden erişildi.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2015). 2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı. Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Turkcell. (2013). Mobile Display Report 2013.
  • TÜİK. (2013a). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya, 2013. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2013b). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2013. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2014). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2014. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • Van Eck, R. (2006). Digital game-based learning: It’s not just the digital natives who are restless. EDUCAUSE review, 41(2), 16.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 186 - 207, 19.12.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.341511

Öz

Kaynakça

  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu. (2015). Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü (Araştırma Raporu). Ankara: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Common Sense Media. (2013). Zero to Eight Children’s Media Use in America 2013. Common Sense Media.
  • Deloitte. (2016). Deloitte Global Mobil Kullanıcı Anketi 2015 Türkiye Yönetici Özeti.
  • Gartner Inc. (2013). Gartner Says Worldwide PC, Tablet and Mobile Phone Shipments to Grow 5.9 Percent in 2013 as Anytime-Anywhere-Computing Drives Buyer Behavior [Araştırma]. 12 Temmuz 2017 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/2525515 adresinden erişildi.
  • Gartner Inc. (2017). Gartner Forecasts Flat Worldwide Device Shipments Until 2018 [Araştırma]. 12 Temmuz 2017 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/3560517 adresinden erişildi.
  • Google Inc. (2013). Our Mobile Planet: Türkiye Mobil Tüketiciyi Anlama. Ipsos MediaCT.
  • IDC Coorparate. (2016). Worldwide Smartphone Forecast Update, 2016–2020 [Araştırma]. 05 Temmuz 2017 tarihinde http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US41515416 adresinden erişildi.
  • NTT docomo. (2015). Children’s Use of Mobile Phones – A Special Report 2014. GSMA and the Mobile Society Research Institute.
  • Ofcom. (2014). Children and parents: media use and attitudes report (Araştırma Raporu).
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1–6.
  • Statista. (2015a). Global tablet shipments by operating system 2010-2015 | Statistic [Araştırma]. 12 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/273268/worldwide-tablet-sales-by-operating-system-since-2nd-quarter-2010/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2015b, Mart). Number of internet users in selected countries as of March 2015 (in millions) [Araştırma]. 06 Temmuz 2015 tarihinde http://www.statista.com/statistics/271411/number-of-internet-users-in-selected-countries/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017a). Global tablet shipments 2010-2017 [Araştırma]. 13 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/272070/global-tablet-shipments-by-quarter/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017b). Global PC sales 2009-2016 [Araştırma]. 13 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/263393/global-pc-shipments-since-1st-quarter-2009-by-vendor/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017c). Global smartphone shipments market forecast 2010-2021 [Araştırma]. 05 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/263441/global-smartphone-shipments-forecast/ adresinden erişildi.
  • Statista. (2017d). Smartphone OS global market share 2009-2017 [Araştırma]. 17 Temmuz 2017 tarihinde https://www.statista.com/statistics/266136/global-market-share-held-by-smartphone-operating-systems/ adresinden erişildi.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2015). 2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı. Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Turkcell. (2013). Mobile Display Report 2013.
  • TÜİK. (2013a). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya, 2013. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2013b). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2013. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2014). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2014. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • TÜİK. (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. TÜİK. 17 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?id= adresinden erişildi.
  • Van Eck, R. (2006). Digital game-based learning: It’s not just the digital natives who are restless. EDUCAUSE review, 41(2), 16.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim
Yazarlar

Hasan Güler

Yunus Şahinkayası

Hamide Şahinkayası

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2017
Kabul Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Güler, H., Şahinkayası, Y., & Şahinkayası, H. (2017). İnternet ve Mobil Teknolojilerin Yaygınlaşması: Fırsatlar ve Sınırlılıklar. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 186-207. https://doi.org/10.31834/kilissbd.341511

Cited By