Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN YAPILANDIRMACI ANLAYIŞI UYGULAMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ (KİLİS İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 105 - 129, 22.06.2018
https://doi.org/10.31834/kilissbd.419809

Öz



Dünyamız her geçen gün hızla
gelişmektedir. Haliyle eğitim kurumlarının da bu gelişime ayak uydurması
kaçınılmaz bir hal almıştır. Bugün artan bilgi çeşitliliği ve bilgiye erişmenin
birçok yolu bulunmasından ötürü bireyin bilgiye ulaşmayı bilmesi ve ulaştığı
bilgiyi etkin şekilde kullanarak problemleri çözebilmesi hedeflenmektedir. Bu
bağlamda ülkemizde de 2005-2006 eğitim-öğretim yılı itibariyle yapılandırmacı
anlayış uygulamasına geçilmiştir. Bu çalışma ile Türkçe öğretmenlerinin,
derslerinde yapılandırmacı anlayışı ne derecede uygulayabildiklerini belirlemek
ve uygulamada ortaya çıkan olası sorunlara çözüm üretmek amaçlanmaktadır.  Bu doğrultuda araştırmacı tarafından
geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu katılımcılara uygulanmıştır.
Elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Takiben, her
görüşmecinin dersleri önceden haber verilmemiş farklı zamanlarda üçer defa,
araştırmacı tarafından hazırlanan yapılandırılmış gözlem formu doğrultusunda
gözlenmiştir.Yapılan görüşme ve gözlemlerde elde edilen veriler yaş, meslekî
kıdem, cinsiyet ve mezuniyet değişkenlerine göre yorumlanmıştır. Cinsiyet
değişkeninin hiçbir kriterde anlamlı bir etkisine rastlanmazken yaş, meslekî
kıdem ve eğitim durumlarının farklı kriterlerde etkili olduğu belirlenmiştir.




Kaynakça

  • ALDIRMAZ, G. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temelli yeni ilköğretim programına ilişkin veli görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • ARSLAN, A. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan Türkçe dersi öğretim programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2008.
  • ARSLAN, A. Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Türkçe Öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 13. Erzurum 2009. Ss. 143-154
  • ARSLAN, A., ORHAN, S. ve KIRBAŞ, A. Türkçe Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Uygulanmasına İlişkin Yönetici Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 14. Erzurum 2010. Ss. 85-100.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları. Ankara 2010.
  • CİNOĞLU, M. Focus Group Metodology. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 1 – Ekim 2007. ss. 95-99.
  • ÇİFCİ, S. C. İlköğretim I. Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Programa Göre Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2008.
  • DEMİREL, Ö. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara 2011.
  • GÖMLEKSİZ, M. N., SİNAN, A. T. ve DEMİR, S. İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Öğretim Programı'ndaki "Okuma" Öğrenme Alanına İlişkin Kazanımların Gerçekleşme Düzeyine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 1. 2011. Ss. 169-196.
  • GÜVEN, A. Z. İlköğretim II. Kademe Türkçe Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 29. 2011. Ss. 121-133.
  • İLİK, M. İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabının Yapılandırmacı Öğrenme Anlayışına Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Elazığ 2011.
  • KARACAOĞLU, Ö. C. ve ACAR, E. Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1). 2010. Ss 45-58.
  • KILIÇ, M. İlköğretim Öğretmenlerinin Yapılandırmacılık Programı Kapsamında Derslerde Çoklu Zeka Kuramının Uygulanmasına Yönelik Tutum ve Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya 2008.
  • KURTDEDE FİDAN, N. Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşımın Gerektirdiği Niteliklere Sahip Olma Düzeylerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği). Doktora Tezi .Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2010.
  • MADEN, S. Türkçe Öğretmenlerinin Öğretme Stilleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. Sayı: 1/1. 2012. Ss. 178-200.
  • MARAL, D. Y. Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Yeterlilik Düzeyleri ve Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri. Yüksek Lisans Tezi . Onsekiz Mart Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çanakkale 2009.
  • MEB İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4–5. Sınıflar) Öğretim Programı. M.E.B. Ankara 2004.
  • MEB Hayat Bilgisi Öğretim Programı. Ankara 2005. http://ttk.meb.gov.tr adresinden 09.01.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB Yapılandırmacı Öğretim Yöntemleri. Esenköy H.E.E. Yalova 2007.
  • MERT, Ş. 6., 7. ve 8. Sınıflarda Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ile Geleneksel Yaklaşımın Karşılaştırılmasına Yönelik Uygulamalı Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Tokat 2009.
  • METİN, Y. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Program İle İlgili Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2010.
  • OECD PISA 2009 Raporu. 2009. http://www.pisa.oecd.org adresinden 20.02.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • ÖZDEN, Y. Öğrenme ve Öğretme. PegemA. Ankara 2000.
  • ÖZEL, A. ve BAYINDIR, N. Yapılandırmacı Anlayışa Göre Sınıf Yönetimi. PegemA. Ankara 2008.
  • ÖZEN, M. Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşım İle İlgili Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul 2009.
  • SENGER, H. C. Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımları ve Bu Doğrultuda Hazırlanan Yeni Müfredata İlişkin Öğretmen Görüşleri Kars İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kars 2007.
  • SMALL, R. A Fallacy in Constructivist Epistemology. Journal of Philosophy of Education, Vol. 37, No. 3. 2003. ss. 483-502.
  • ŞİMŞEK, N. Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretime Eleştirel Bir Yaklaşım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, Sayı 3, (5). 2004 ss.115-139.
  • THANASOULAS, D. Constructivist Learning. 2002. 01 Nisan 2012 tarihinde http://www3.telus.net/linguisticsissues/constructivist.html adresinden indirilmiştir.
Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 105 - 129, 22.06.2018
https://doi.org/10.31834/kilissbd.419809

Öz

Kaynakça

  • ALDIRMAZ, G. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temelli yeni ilköğretim programına ilişkin veli görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • ARSLAN, A. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan Türkçe dersi öğretim programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2008.
  • ARSLAN, A. Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Türkçe Öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 13. Erzurum 2009. Ss. 143-154
  • ARSLAN, A., ORHAN, S. ve KIRBAŞ, A. Türkçe Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Uygulanmasına İlişkin Yönetici Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 14. Erzurum 2010. Ss. 85-100.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları. Ankara 2010.
  • CİNOĞLU, M. Focus Group Metodology. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 1 – Ekim 2007. ss. 95-99.
  • ÇİFCİ, S. C. İlköğretim I. Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Programa Göre Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2008.
  • DEMİREL, Ö. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara 2011.
  • GÖMLEKSİZ, M. N., SİNAN, A. T. ve DEMİR, S. İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Öğretim Programı'ndaki "Okuma" Öğrenme Alanına İlişkin Kazanımların Gerçekleşme Düzeyine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 1. 2011. Ss. 169-196.
  • GÜVEN, A. Z. İlköğretim II. Kademe Türkçe Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 29. 2011. Ss. 121-133.
  • İLİK, M. İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabının Yapılandırmacı Öğrenme Anlayışına Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Elazığ 2011.
  • KARACAOĞLU, Ö. C. ve ACAR, E. Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1). 2010. Ss 45-58.
  • KILIÇ, M. İlköğretim Öğretmenlerinin Yapılandırmacılık Programı Kapsamında Derslerde Çoklu Zeka Kuramının Uygulanmasına Yönelik Tutum ve Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya 2008.
  • KURTDEDE FİDAN, N. Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşımın Gerektirdiği Niteliklere Sahip Olma Düzeylerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği). Doktora Tezi .Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2010.
  • MADEN, S. Türkçe Öğretmenlerinin Öğretme Stilleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. Sayı: 1/1. 2012. Ss. 178-200.
  • MARAL, D. Y. Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Yeterlilik Düzeyleri ve Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri. Yüksek Lisans Tezi . Onsekiz Mart Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çanakkale 2009.
  • MEB İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4–5. Sınıflar) Öğretim Programı. M.E.B. Ankara 2004.
  • MEB Hayat Bilgisi Öğretim Programı. Ankara 2005. http://ttk.meb.gov.tr adresinden 09.01.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB Yapılandırmacı Öğretim Yöntemleri. Esenköy H.E.E. Yalova 2007.
  • MERT, Ş. 6., 7. ve 8. Sınıflarda Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ile Geleneksel Yaklaşımın Karşılaştırılmasına Yönelik Uygulamalı Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Tokat 2009.
  • METİN, Y. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Program İle İlgili Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2010.
  • OECD PISA 2009 Raporu. 2009. http://www.pisa.oecd.org adresinden 20.02.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • ÖZDEN, Y. Öğrenme ve Öğretme. PegemA. Ankara 2000.
  • ÖZEL, A. ve BAYINDIR, N. Yapılandırmacı Anlayışa Göre Sınıf Yönetimi. PegemA. Ankara 2008.
  • ÖZEN, M. Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşım İle İlgili Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul 2009.
  • SENGER, H. C. Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımları ve Bu Doğrultuda Hazırlanan Yeni Müfredata İlişkin Öğretmen Görüşleri Kars İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kars 2007.
  • SMALL, R. A Fallacy in Constructivist Epistemology. Journal of Philosophy of Education, Vol. 37, No. 3. 2003. ss. 483-502.
  • ŞİMŞEK, N. Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretime Eleştirel Bir Yaklaşım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, Sayı 3, (5). 2004 ss.115-139.
  • THANASOULAS, D. Constructivist Learning. 2002. 01 Nisan 2012 tarihinde http://www3.telus.net/linguisticsissues/constructivist.html adresinden indirilmiştir.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Metin Öztürk

Mustafa Cinoğlu

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2018
Kabul Tarihi 22 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Öztürk, M., & Cinoğlu, M. (2018). TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN YAPILANDIRMACI ANLAYIŞI UYGULAMA DÜZEYİNİN İNCELENMESİ (KİLİS İLİ ÖRNEĞİ). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 105-129. https://doi.org/10.31834/kilissbd.419809