One of the most important issues of Islamic thought is knowledge. Islamic philosophers and theologians tried to define knowledge in the historical process and spoke out many definitions in this respect. ‘Adud al-Dīn al-Ījī (d. 756/1355), in his al-Mawâkıf deals with some of these definitions in his and he preferred one of them and criticized the others. Sayyid Şherīf al-Jurjānī (d. 816/1413) explained the definition of al-Ījī as a commentator, although he did not agree with Îcî. One of the important names of Ottoman thought Khatībzāde Muhy al-dīn Mehmed (d. 901/1496) criticized both the definition of al-Ījī and the statements made by al-Jurjānī about this definition in his treatise, which became famous with the name of Risāle fī ta‘rīfi'l-‘ilm. These criticisms are mostly realized within the terms of classical definition theory. In addition, while criticizing both Îcî and Cürcânî, Khatībzāde also takes into account the views they defended in their other works. During the article, other sources referred to by Khatībzāde are also referred to, thus showing the status of the views that caused Khatībzāde's criticism in the original sources. Finally, this study also aims to draw attention to the liveliness of the discussions in that period, with the example of Hatîbzâde.
Mevâkıf Khatībzāde Risāle fī ta‘rīfi’l-ilm Knowledge Mawāqif Definition of knowledge
İslâm düşüncesinin en önemli konularından biri de bilgidir. İslâm filozofları ve kelâmcıları tarihi süreç içerisinde bilgiyi tanımlamaya çalışmış ve bu hususta birçok tanım zikretmişlerdir. Adudüddîn el-Îcî (ö. 756/1355) el-Mevâkıf’ta bu tanımlardan bazılarına değinmiş ve içlerinden bir tanesini tercih etmiş, diğerlerini ise tanım kriterlerine uymadıkları gerekçesiyle eleştirmiştir. Seyyid Şerif el-Cürcânî (ö. 816/1413) her ne kadar Îcî ile aynı görüşte olmasa da bir şârih olarak Îcî’nin tanımını tüm ayrıntılarıyla şerh etmiştir. Osmanlı düşüncesinin önemli isimlerinden birisi olan Hatîbzâde Muhyiddin Mehmed Efendi (ö. 901/1496), Risâle fî ta‘rîfi’l-ilm ismiyle meşhur olmuş risâlesinde hem Îcî’nin tanımını hem de Cürcânî’nin bu tanım hakkında yapmış olduğu açıklamaları tenkit etmiştir. Bu tenkitler büyük ölçüde klasik tanım teorisi şartları çerçevesinde gerçekleşmektedir. Bununla birlikte Hatîbzâde hem Îcî’yi hem de Cürcânî’yi eleşririrken diğer eserlerinde savunmuş oldukları görüşleri de dikkate almaktadır. Bu makalede Hatîbzâde’nin söz konusu risâlesinden hareketle onun Îcî ve Cürcânî’ye yönelttiği eleştiriler incelenmektedir. İnceleme esnasında Hatîbzâde’nin atıf yaptığı diğer kaynaklara da müracaat edilmekte böylece Hatîbzâde’nin eleştirilerine sebep olan görüşlerin asıl kaynaklardaki durumu gösterilmektedir. Son olarak bu çalışma, Hatîbzâde özelinde o dönemdeki tartışmaların canlılığına dikkat çekmeyi de amaçlamaktadır.
Hatîbzâde Risâle fî Ta‘rîfi’l-İlm Mevâkıf Mevâkıf Bilgi Bilgi Tanımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları, Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi olarak yayınlanan dergimiz 1 Ağustos 2019 tarihi itibari ile adını Kilitbahir olarak değiştirmiştir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.