In this article, the approaches of the scholars belonging to the Ibāzī school, which is said to be a moderate branch of the Khārijites and which continues to exist today, to the seven letters, one of the basic issues of the Qur'ān and the process of the Qur'ān becoming a Mushaf will be discussed. The nature and scope of the seven-letter concession, which manifested itself as the convenience granted to Muslims in the pronunciation of the words of the Qur'an with the spread of Islam, is still one of the issues that are still debated even today. Because there is no clear ruling on the nature of the seven letter concession in the hadiths on the subject. In this context, first of all, the prominent narrations and the views of the scholars on the issue of the seven letters will be discussed, and then, by applying the method of comparison, the approaches of the Ibāzīs to the seven letters will be given.
The Holy Qur'an was not published while the Prophet was alive. The primary reason for this is the continuation of revelation. In this process, the Prophet was both dictating the verses that came down to him to the scribes of revelation and the Companions were memorizing these verses. However, shortly after the Prophet's death, the idea of collecting the verses of the Qur'an came to the fore and was put into practice. The gathering of the Qur'anic verses during the reign of Prophet Abū Bakr and the activities of reproducing and sending the manuscripts to certain centers during the reign of Prophet 'Uthman are important milestones in the context of human preservation of the Qur'anic text. In this context, the second part of the study will include the evaluations of the Ibāzī scholars regarding the Qur'ān's printing activities during the reign of Prophet 'Uthman.
Our aim in the study is to show the points of divergence or overlapping aspects of the Ibāzī scholars from the prominent qiraat conceptions.
Bu makalede, Hâricîlerin ılımlı bir kolu olduğu söylenen ve günümüzde varlığını sürdüren İbâzî ekolüne mensup âlimlerin kıraatlerin temel meselelerinden olan yedi harf ve Kur’an’ın Mushaf haline gelme sürecine dair yaklaşımları ele alınacaktır. İslâm’ın yayılmasıyla birlikte Kur’an kelimelerinin telaffuzu noktasında Müslümanlara tanınan kolaylık şeklinde kendisini gösteren yedi harf ruhsatının mahiyeti ve kapsamı günümüzde bile hâlâ tartışılan konulardandır. Çünkü konuyla ilgili hadislerde yedi harf ruhsatının mahiyetine dair açık bir hüküm bildirilmemiştir. Bu bağlamda öncelikle yedi harf meselesiyle ilgili öne çıkan rivayetler ve âlimlerin görüşleri ele alınacak, ardından mukayese yöntemi uygulanarak İbâzîlerin yedi harfe dair yaklaşımlarına yer verilecektir.
Kur’an-ı Kerim, Hz. Peygamber hayatta iken kitaplaştırılmamıştır. Bunun başta gelen nedeni vahyin devam ediyor olmasıdır. Bu süreçte Hz. Peygamber hem kendisine inen âyetleri vahiy kâtiplerine yazdırıyor, hem de sahâbe bu âyetleri hıfzediyordu. Ancak Hz. Peygamber’in vefatından kısa süre sonra Kur’an âyetlerinin bir araya getirilme fikri gündeme gelmiş ve hayata geçirilmiştir. Hz. Ebû Bekir devrinde Kur’an âyetlerinin bir araya getirilmesi ve Hz. Osman döneminde istinsah edilen mushafların çoğaltılarak belli merkezlere gönderilme faaliyetleri Kur’an metninin beşerî planda muhafazası bağlamında önemli kilometre taşlarındandır. Bu kapsamda çalışmanın ikinci kısmında Kur’an’ın Hz. Osman döneminde gerçekleştirilen istinsah faaliyetiyle ilgili İbâzî âlimlerin değerlendirmelerine yer verilecektir.
Çalışmadaki amacımız İbâzî âlimlerin, öne çıkan kıraat tasavvurlarından ayrıştığı noktalar veya örtüşen yönlerinin gösterilmesidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 25 |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi olarak yayınlanan dergimiz 1 Ağustos 2019 tarihi itibari ile adını Kilitbahir olarak değiştirmiştir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.