Al-Bāqillānī, a fourth-century scholar, played an influential role in the systematization of Ashʿarite theology. Apart from theology, al-Bāqillānī has an important position for the Ashʿarite madhhab in terms of usūl al-fıqh. His work al-Taqrīb wa al-irshād, which he wrote at a time when the science of usul was maturing in a way to cover all the topics of this science, has the characteristic of being a founding work of usūl. In this work, al-Bāqillānī systematized the basic principles of the Ashʿarite madhhab. The fact that al-Taqrīb remained lost until a later period prevented it from being the subject of academic studies sufficiently. Although it contains the prominent criteria of the method of writing of the mutakallimūn, al-Taqrīb is often not mentioned when examples of this writing tradition are mentioned. However, al-Bāqillānī had a great influence on al-Juwaynī and al-Ghazālī, the authors of the works mentioned as typical examples of this method. Al-Juwaynī transmitted al-Bāqillānī's scholarship to the next generations through his works, and al-Ghazālī closely followed al-Taqrīb in his late work al-Mustasfā. The aim of this study is to highlight al-Taqrīb wa'l-irshād, which has a very important position in terms of the science of usūl, and the author of this work, al-Bāqillānī's usūlī aspect. In this context, the impact of al-Taqrīb on the works of two Ashʿarite scholars, al-Juwaynī and al-Ghazālī, will be analyzed. In recent years, some newly discovered volumes of al-Taqrīb have been criticized and brought to the scholarly world. This study includes an interpretation of these published fragments. Thus, there will be a clarity in the minds about which parts of al-Taqrīb have survived to the present day and which parts are still missing.
Hicrî dördüncü asır âlimlerinden Bâkıllânî, Eş‘arî kelâmının sistemleşmesinde etkili bir rol oynamıştır. Bâkıllânî’nin kelâm ilmi dışında usûl ilmi açısından da Eş‘arî mezhebi için önemli bir konumu bulunmaktadır. Usûl ilminin olgunlaştığı bir dönemde bu ilmin bütün konularını içerecek şekilde ele aldığı et-Takrîb ve’l-irşâd eseri kurucu bir usûl eseri olma özelliğine sahiptir. Bâkıllânî bu eserde Eş‘arî mezhebinin temel prensiplerini sistemli bir şekilde işlemiştir. et-Takrîb’in geç bir döneme kadar kayıp kalması akademik çalışmalara yeterince konu olmasını engellemiştir. Zira mütekellimîn yazım yönteminin öne çıkan kriterlerine sahip olduğu halde et-Takrîb’e, söz konusu yazım geleneğinin örnekleri zikredilirken çoğunlukla temas edilmemiştir. Halbuki Bâkıllânî’nin bu yöntemin tipik örnekleri olarak zikredilen eserlerin müellifleri Cüveynî ve Gazzâlî üzerinde büyük bir etkisi bulunmaktadır. Cüveynî, eserleri vasıtasıyla Bâkıllânî’nin ilmi birikimini sonraki nesillere aktarmış, Gazzâlî de son dönem eseri el-Mustasfâ’da et-Takrîb’i yakından takip etmiştir. Bu çalışmanın amacı usûl ilmi açısından oldukça önemli bir konumda yer alan et-Takrîb ve’l-irşâd’ın ve bu eserin müellifi Bâkıllânî’nin usûli yönünü ön plana çıkarmaktır. Bu kapsamda et-Takrîb’in Eş‘arî iki âlim olan Cüveynî ve Gazzâlî’nin eserleri üzerindeki etkisi incelenecektir Son yıllarda et-Takrîb’in yeni bulunan bazı cüzleri tahkik edilerek ilim dünyasına kazandırıldı. Bu çalışma yayınlanan bu parçalara dair bir değerlendirmeyi de içermektedir. Böylece et-Takrîb’den günümüze hangi kısımlarının ulaştığı hangilerinin henüz kayıp olduğuna dair zihinlerde bir netlik oluşacaktır.
Eş‘arî Mezhebi Mütekellim Usûlcü Bâkıllânî et-Takrîb ve’l-irşâd
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 25 |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi olarak yayınlanan dergimiz 1 Ağustos 2019 tarihi itibari ile adını Kilitbahir olarak değiştirmiştir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.