Âlemin özü ve yapısı antik Yunan filozoflarından beri üzerine düşünülen ve tartışılan bir meseledir. İlk çağ filozoflarından sonra Platon, Aristoteles, Plotinus gibi meşhur filozoflar bu meseleye dair fikir beyan eden kişilerdendir. Felsefenin İslam coğrafyasına intikali ile beraber bu ve buna benzer meseleler İslam coğrafyasında da tartışılmaya başlanmıştır. Fârâbî ve İbn Sînâ’nın mezkûr meseleye dair yorumları sonrasında birtakım sorunlar ortaya çıkmıştır. Sorunu tartışmaya açan Gazzâlî ve onun ile başlayan Tehâfut geleneği, İslam felsefesi tarihinde yeni bir dönemin başlamasına vesile olmuştur denilebilir. Bu gelenek bir yönüyle meşşâî filozoflar ile Gazzâlî arasında geçen fikrî çatışmanın sonucunda ortaya çıkmıştır.
Gazzâlî, tüm İslam aleminde olduğu gibi Endülüs’te de etkili olmuş ve İbn Tufeyl’in eserlerinde kendisine yer bulmuştur. İbn Tufeyl’in doğup büyüdüğü ve vezirlik makamını işgal ettiği çağda Gazzâlî Endülüs’te oldukça tartışılan ve büyük olaylara konu olan bir pozisyondaydı. Kitaplarının yakılması ve yasaklanması ile beraber Gazzâlî’nin otoritesi ve onun taraftarları Endülüs’ün siyâsî hayatında önemli bir denge unsuru haline gelmiştir. Bu nedenle, zikredilen olayların ortasında devletin ileri düzey yöneticiliğinde bulunmuş olan İbn Tufeyl’in Gazzâlî hakkındaki görüşleri ve felsefî olarak ondan ne derece etkilenmiş olabileceği sorusu önem kazanmaktadır.
Bu çalışmada âlemin ezeliliği/kıdemi meselesinin tarihsel seyrine kısaca yer verilmiş, her iki düşünürün mesele hakkındaki görüşleri mukayese edilerek Gazzâlî’nin bu meselede İbn Tufeyl üzerindeki olası etkisi araştırılmıştır.
Akademik hayatıma dair yönlendirme ve teşviklerinden dolayı kıymetli hocam Doç. Dr. Selahattin AKTİ'ye sonsuz saygılarımı ve teşekkürlerimi sunarım.
The essence and structure of the universe is an issue that has been thought and discussed since ancient Greek philosophers. After the philosophers of the first age, famous philosophers such as Plato, Aristotle and Plotinus are among the people who expressed their opinions on this issue. With the transfer of philosophy to the Islamic geography, this and similar issues began to be discussed in the Islamic geography. After al-Fārābī and Avicenna's interpretations of the aforementioned issue, some problems arose. It can be said that al-Ghazālī and the Tehāfut tradition, which began with him, led to the beginning of a new era in the history of Islamic philosophy. In a way, this tradition emerged as a result of the intellectual conflict between the Peripatetic philosophers and al-Ghazālī.
Al-Ghazālī was influential in Andalusia, as in the whole Islamic world, and found a place in Ibn Tufayl's works. At the time when Ibn Tufayl was born and raised and occupied the position of vizier, al-Ghazālī was in a position that was highly debated and subject to major events in Andalusia. With the burning and banning of his books, al-Ghazālī's authority and his followers became an important counterweight in the political life of al-Andalus. For this reason, the question of Ibn Tufayl's views on al-Ghazālī and the extent to which he may have been philosophically influenced by him, who was a high-level administrator of the state in the midst of the aforementioned events, gains importance.
In this study, the historical course of the issue of the eternity of the universe is briefly analysed, the views of both thinkers on the issue are compared, and al-Ghazālī's possible influence on Ibn Tufayl on this issue is investigated.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 25 |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi olarak yayınlanan dergimiz 1 Ağustos 2019 tarihi itibari ile adını Kilitbahir olarak değiştirmiştir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.