Hākim al-Jushamī, was born in 412/1022 in the city of "Jusham" in Khorasan. There are some narrations that his ancestry goes back to the Kahtâni Arabs. al-Jushamī adopted the Hanafi madhhab in jurisprudence and was mostly referred to as the "Zaydī exegete" because he took lessons from Zaydī scholars. However, since he fiercely defended the teachings of the Mu'tazilah both in his tafsīr and in his other works, and since he presented the rulings implied by the verses within the framework of the basic dynamics of the Mu'tazilah, it is more accurate to define him as a Mu'tazilah commentator. In some sources, he is even described as a Mu'tazilah inviter, supporter, and the last representative of the Jubbāʾīyya school. This article aims to analyze the main tafsir narrations of Abū Bakr al-Asamm (d. 200/816), who is considered the first Mu'tazilah commentator and whose tafsir has not survived to the present day, in al-Tahdhīb fî al-tafsīr by al-Hākim al-Jushamī (d. 494/1101). Mu'tazilah scholars made a name for themselves mostly with their interpretations of theological issues, but they also left a deep impact on the field of tafsir. In this respect, according to the information in the sources of tanāt and the history of tafsīr, the Mu'tazilah scholars composed many tafsīrs and produced notable works in the tradition of tafsīr. However, due to the unfavorable attitude towards the Mu'tazilites, many Mu'tazilah exegetes' tafsīrs have been lost. al-Jushamī, who lived in the fifth century, was the successor of many Mu'tazilah commentators and theologians before him, and he had the opportunity to transmit Mu'tazilah narrations that have not survived to our time in his tafsir al-Tahdhīb fî al-tafsīr. al-Jushamī accepted most of the views of Mu'tazilah commentators and theologians and transmitted them in his al-Tahdhīb fî al-tafsīr largely without evaluating them. Since al-Jushamī's al-Tahdhīb fî al-tafsīr is a work that largely contains the tafsir narrations of Mu'tazilah commentators and theologians, it has revealed the necessity of conducting studies in this field to unearth the cultural heritage of the Muʿtazilites regarding tafsir. In this respect, the fact that the tafsir narrations of Abū Bakr al-Asamm, one of the most important figures of the Mu'tazilah tafsir tradition, are among the leading sources in al-Tahdhīb fî al-tafsīr, and the fact that such an investigation has not been conducted before in the field of al-Tahdhīb fî al-tafsīr has made it necessary to conduct this research.
Tafsir Mu'tazilah Abû Bakr al-Asamm Hākim al-Jushamī al-Tahdhīb fî al-Tafsīr
Hâkim el-Cüşemî, 412/1022 yılında Horasan’ın “Cüşem” kentinde dünyaya gelmiştir. Soyunun Kahtâni Araplarına dayandığına dair bazı rivâyetlere yer verilmiştir. Fıkıhta Hanefî mezhebini benimseyen Cüşemî, Zeydî âlimlerden dersler alması hasebiyle daha çok “Zeydî müfessir” şeklinde anılmıştır. Ancak, gerek tefsirinde gerekse başka eserlerinde Mu‘tezile’nin öğretilerini diğer mezhep ve fırkalara karşı kıyasıya savunduğundan, ayrıca âyetlerin delâlet ettiği hükümleri Mu‘tezile’nin temel dinamikleri çerçevesinde ortaya koyduğundan dolayı kendisini Mu‘tezilî müfessir olarak tanımlamak daha isabetlidir. Hatta, bazı kaynaklarda Mu‘tezile davetçisi, destekçisi, Cübbâiyye ekolünün son temsilcisi şeklinde sıfatlarla tavsif edilmiştir. Bu makale Cüşemî’nin et-Tehzîb fi’t-tefsîr adlı eserinde bulunan Mu‘tezilî gelenekte ilk müfessir kabul edilen ve tefsiri günümüze intikal etmemiş Ebû Bekir el-Esamm’ın (öl. 200/816) başlıca tefsir rivâyetlerini incelemeyi hedeflemektedir. Mu‘tezile âlimleri daha çok kelâmî meselelerle alakalı yapmış oldukları yorumlarla kendilerinden söz ettirmişler, bununla birlikte tefsir sahasında da derin etkiler bırakmışlardır. Bu açıdan, tabakât ve tefsir tarihi kaynaklarındaki bilgilere göre, Mu‘tezile âlimleri birçok tefsir telif etmiş ve tefsir geleneğinde hatırı sayılır eserler meydana getirmişlerdir. Fakat, Mu‘tezile’ye yönelik menfî tutum sebebiyle birçok Mu‘tezilî müfessirin, tefsiri kaybolmuştur. Cüşemî, hicrî beşinci asırda yaşaması hasebiyle kendisinden önce birçok Mu‘tezilî müfessir ve kelâmcısına halef olmuş, kaleme aldığı et-Tehzîb fi’t-tefsîr adlı tefsirinde çağımıza ulaşmamış Mu‘tezilî rivâyetleri nakletme fırsatı elde etmiştir. Cüşemî, Mu‘tezilî müfessir ve kelâmcılara ait görüşlerin çoğunu kabul etmiş ve onları et-Tehzîb fi’t-tefsîr adlı eserinde büyük ölçüde değerlendirmeye tabi tutmadan aktarmıştır. Cüşemî’nin et-Tehzîb fi’t-tefsîr’i, Mu‘tezilî müfessir ve kelâmcılara ait tefsir rivâyetlerini büyük ölçüde muhteva eden bir eser olduğundan, bu alanda Mu‘tezile’nin tefsire dair kültür mirasını gün yüzüne çıkarmaya yönelik çalışmalar yapılmasının gerekliliğini ortaya koymuştur. Bu itibarla, Mu‘tezile tefsir geleneğinin önemli simalarından olan Ebû Bekir el-Esamm’ın tefsir rivâyetleri et-Tehzîb fi’t-tefsîr’de önde gelen kaynaklar arasında bulunması, ayrıca et-Tehzîb fi’t-tefsîr özelinde daha önce böyle bir tetkikin yapılmamış olması bu araştırmanın yapılmasını gerekli kılmıştır.
Tefsir Mu'tezile Ebû Bekir el-Esamm Hâkim el-Cüşemî et-Tehzîb fi't-Tefsîr
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi olarak yayınlanan dergimiz 1 Ağustos 2019 tarihi itibari ile adını Kilitbahir olarak değiştirmiştir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.