Ibn Adil (d. 8th/14th century), though the exact date of his death remains unknown, was a scholar who lived in the 8th century AH. His famous work, al-Lubāb fī ʿulūm al-Kitāb, is an extensive tafsir that deeply examines various topics such as the meanings of words, grammatical analysis (iʿrāb), differences in qirāʾāt (variant readings), and the opinions of exegetes on the interpretation and explanation of Qur'anic verses. It is particularly significant for its extensive treatment of qirāʾāt. However, the work has not gained sufficient academic recognition, despite its potential to serve as a valuable source for later researchers on non-canonical (shādh) qirāʾāt. This study aims to examine how Ibn Adil addresses the qirāʾāt in Sūrat al-Anbiyāʾ within his tafsir. The methodology involves collecting necessary data on the qirāʾāt mentioned in the work, analyzing this data, and drawing conclusions. It was found that Ibn Adil frequently attributes the recitations to specific individuals, citing the qirāʾāt of the Prophet Muhammad (PBUH), the Companions, and the tābiʿūn. He also provides extensive coverage of the non-canonical readings of the Ten Readers and their transmitters. There are instances where he transmits a reading without mentioning specific names. Some of the readings discussed by Ibn Adil are also found in traditional qirāʾāt sources, while others are unique to his tafsir. It is revealed that Ibn Adil generally justifies qirāʾāt based on linguistic evidence, drawing upon Arabic poetry, morphological and syntactical rules, and dialects. Additionally, he utilizes the opinions of language scholars and exegetes. It is concluded that Ibn Adil also addresses the relationship between qirāʾāt and their meanings where he deems necessary.
İbn Âdil (öl. VIII./XIV. yüzyıl), ölüm tarihi net bilinmemekle birlikte hicrî sekizinci yüzyılda yaşamış âlimlerden biridir. Meşhur eseri el-Lübâb fî ‘ulûmi’l-Kitâb, lafızların manası, irabı, okuyuş vecihleri, âyetler hakkında müfessirlerin yorumları gibi pek çok konuyu derinlemesine ele alan hacimli bir tefsirdir. Özellikle de kıraatler bakımından önemli bir niceliğe haizdir. Fakat eserin bu bağlamda akademik çalışmalara konu olacak kadar yeterli şöhrete ulaşamaması ve dahi şâz kıraatler bakımından kendisinden sonraki araştırmacılara kaynaklık edecek niteliğe sahip olması bu çalışmanın temel saiklerindendir. Bu çalışmada İbn Âdil’in tefsirinde Enbiyâ Sûresi’nde yer alan kıraat vecihlerini ele alışı incelenecektir. Eserde yer alan kıraatler ile ilgili gerekli verilerin toplanması, bu verilerin analizlerinin yapılarak bir sonuca ulaşılması şeklinde bir yöntem takip edilmiştir. İbn Âdil’in kıraat vecihlerini aktarırken çoğunlukla okuyuşun isnat edildiği şahıslara yer verdiği, Hz. Peygamber (sav), sahabe ve tâbiînin kıraatlerini zikrettiği gibi onlu kurranın, râvilerinin şâz okuyuşlarına da çokça yer verdiği tespit edilmiştir. İsim zikretmeksizin sadece kıraat veçhini naklettiği de olmuştur. Müellifin eserinde temas ettiği vecihlerin bir kısmı kıraat kaynaklarında nakledilmiştir. Bununla birlikte kıraat kaynaklarında yer almadığı halde eserinde aktardığı vecihler de bulunmaktadır. İbn Âdil’in genel olarak kıraatlerin tevcihini lügavî hüccetlere dayandırdığı, bu bağlamda Arap şiiri, sarf ve nahiv kaideleri ile lehçelere başvurduğu bazen de dil âlimleri ile müfessirlerin görüşlerinden istifade ettiği ortaya konulmuştur. Müfessirin gerekli gördüğü yerde kıraat mana ilişkisine de temas ettiği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi olarak yayınlanan dergimiz 1 Ağustos 2019 tarihi itibari ile adını Kilitbahir olarak değiştirmiştir.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.