This
study aimed at examining the relationship between The Spiritual-Human Values Tendency Scales and
responsibility, emotion and behavior levels of students studying at Turkish
Republic of Northern Cyprus universities. Therefore, humanitarian and spiritual
value trends and responsibility, emotion and behavior levels of university
students studying in the Turkish Republic of Northern Cyprus have been examined
in terms of some variables.
The research is a descriptive model, the sample space is
a foundation university in the Turkish Republic of Northern Cyprus, where the
sample group is comprised of undergraduate students (64 female, 136 male) that
are studying in that university. In the first stage, The Tendency Scale of
Spiritual-Humanistic Values and Responsibility Feeling and Behaviors Scale were
applied to those university students to obtain the data. SPSS has been used to
analyse the collected data while it is analysed using Kruskal-Wallis H.,
Mann-Whitney U. and Spearman correlation.
According to the quantitative approach results obtained
from the study, indicates that there was a significant statistical difference
between The Tendency Scale of Spiritual-Humanistic Values scores of the students
according to their age groups (p <0.05). The Tendency
Scale of Spiritual-Humanistic Values scores
of students aged 23 and over are statistically significantly higher than those
of students aged 20 and under. According to their gender, there was a significant
difference in the love and respect sub-dimensions of The
Tendency Scale of Spiritual-Humanistic Values, and the scores of women in the love sub-dimension were
significantly higher in the respect sub-dimension (p <0.05). Based on the
faculty, the scores of the participants studying in the Faculty of Religious
Studies from the scale were found to be significantly higher than the scores of
the students studying in the Faculty of Law (p <0.05). It was observed that
the scores of students whose parents were together in terms of The
Tendency Scale of Spiritual-Humanistic Values according to their parents' association status were
significantly higher (p <0.05). When we look at the results of their sense
of responsibility and behaviour; According to gender, it was concluded that
female students' sense of responsibility was significantly higher than male
students (p <0.05). Also, when the parents were examined based on
still being together, it was concluded that the sense of responsibility scores
of the students whose parents are still together was significantly higher than
the scores of the students with separated parents (p <0.05).
Value Human Values Spiritual Values Responsibility Sense of Responsibility Responsible Behavior
Bu araştırmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunan üniversitelere devam eden öğrencilerin manevi-insani değer eğilim düzeyleri ile sorumluluk duygu ve davranış düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde eğitim gören üniversite öğrencilerinin insani ve manevi değer eğilimleri ve sorumluluk duygu ve davranış düzeyleri bazı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma betimsel bir araştırma olup araştırmanın evrenini Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunan bir vakıf üniversitesi oluşturmaktadır. Örneklem ise bu üniversitede lisans öğrenimi gören 200 (64 kadın 136 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Veri elde etmek için bu örneklem grubuna Manevi-İnsani Değerler Eğilim Ölçeği ve Sorumluluk Duygusu ve Davranışı Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada toplanan verilerin hesaplanmasında SPSS kullanılmıştır. Kruskal-Wallis H, Mann-Whitney U, Spearman korelasyon ile analiz edilmiştir. Araştırmanın verilerinden elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin yaş gruplarına göre manevi-insani değer eğilim puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark olduğu görülmüştür (p<0,05). 23 yaş ve üzeri öğrencilerin Manevi-İnsani değer eğilim ölçeği puanlarının 20 yaş ve altı öğrencilerin puanlarından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir. Cinsiyetlerine göre Manevi-insani değer eğilim ölçeğinin alt boyutlarından olan sevgi ve saygı alt boyutlarında anlamlı düzeyde fark olduğu belirlenmiş olup saygı alt boyutunda erkeklerin sevgi alt boyutunda ise kadınların puanları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Fakülte bazında bakıldığında Dini ilimler fakültesinde öğrenim gören katılımcıların ölçek genelinden almış oldukları puanlar hukuk fakültesinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Anne-babanın birliktelik durumlarına göre manevi-insani değer eğilimi ölçeği genelinden anne-babası birlikte olan öğrencilerin puanlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05). Sorumluluk duygusu ve davranışı düzeylerinin sonuçlarına baktığımızda; cinsiyete göre kadın öğrencilerin sorumluluk duygularının erkek öğrencilere oranla anlamlı düzeyde yüksek (p<0,05)., davranış boyutunun ise benzer olduğu sonucuna varılmıştır. Yine anne-baba birliktelik durumuna göre bakıldığında anne-babası birlikte olan öğrencilerin sorumluluk duygusu puanlarının anne-babası ayrı olan öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna varılmıştır (p<0,05).
Değer İnsani Değerler Manevi Değerler Sorumluluk Sorumluluk Duygusu Sorumluluk Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.