Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Avrupa Birliği Ülkelerinden İngiltere, Almanya, İsveç ve Fransa’nın Değerler Eğitimine Yönelik Bir Derleme Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 45, 31.12.2023

Öz

Değerler esasen davranışların iyi ya da kötü olup olmadığını belirleyen ölçütlerdir. Değerlerin bireylere aktarılması önemlidir. Bu aktarımın önemli olma sebebi gittikçe artan değer yozlaşmalarının toplumu adeta bir erozyona uğratmasıdır. Bu tahribat ancak değerlerin aktarımıyla engellenebilir. Değerler eğitimi aracılığıyla değerlerin öğretilmesi gerçekleştirilir. Ülkelerin hepsi dünya üzerinde değerler eğitimi üzerine çeşitli çalışmalar yapmaktadır. Her geçen gün bu çalışmalar artmaktadır. Avrupa Birliği’nde yer alan ülkelerde de değerler eğitimine yönelik çalışmalar mevcuttur. Avrupa Birliği ülkelerinde değerler eğitimiyle ilgili çeşitli uygulamalar yapılmaktadır ancak yapılan bu uygulamaların temelde benzer şeyler olduğunu söylemek mümkündür. Bu derleme çalışmasında Avrupa Birliği’nde yer alan İngiltere, Almanya, İsveç ve Fransa ülkeleri değerler eğitimi açısından incelenmiştir. Çalışma sonunda dört ülkeye de bakıldığında aslında değerler eğitiminin okul ve dersler vasıtasıyla aktarılmaya çalışıldığı görülmektedir. Her ne kadar farklılıklar olduğu gözlemlense de temelde aynı uygulamalar yapılmakta ve aynı amaçlar güdülmektedir. Dört ülkede de değerler eğitimine önem verildiği görülmekte ve bu amaçla çalışmalar yapılmaktadır. Yapılan bu değerler eğitimlerinde kişilere belirli değerler kazandırılmaya çalışılmaktadır. Ayrıca toplumdaki çözülmelerin önüne geçilmeye çalışılmaktadır.

Kaynakça

  • Akdağ, B. (2015). İsveç’te öğretmen yetiştirme. http://bulentakdag.blogspot.com.tr/2008/07/isveteretmen-yetitirme.html adresinden 25.11.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Aslanderen, M., ve Baştuğ, D. (2023). Dünyada Değerler Eğitimi. M. S. Canan Koç (Ed.). Karakter ve Değerler Eğitimi Güncel Yaklaşımlar içinde (s. 336-353). Pegem Yayıncılık.
  • Bilici, Ş. (2018). Almanya’da değerler eğitimi: Aşağı Saksonya Eyaleti örneği. Talim, 2(1), 127-147.
  • Canatan, K. (2004). Avrupa Birliği ülkelerinde değerler yönelimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(7-8), 41-63.
  • Cihangir Tabak, Ü. (2019). Türkiye'de ve İngiltere'de ilkokullarda değerler eğitimi uygulamalarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çolak, R. (2012). Literatür taraması nasıl yapılır? https://docplayer.biz.tr/189256-Literatur-taramasinasil-yapilir.html adresinden 01.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Pegem Yayıncılık.
  • Department for Education. (2014). Promoting fundamental british values as part of smsc in schools: Departmental advice for maintained schools.
  • Dikow, J. (1980). Grundwerte in der Schule. Freiburg im Breisgau Freiburg. Verlag Herder.
  • Doğan, R. (2008). Avrupa Birliği sürecinde dinî kurumlar ve din eğitimi: Almanya modeli. AÜDTCFD, 49(2), 1-43.
  • Erdkunde. (2015). Kerncurriculum für das Gymnasium Schuljahrgange 5-10. Niedersachsen: Niedersächsisches Kulturministerium.
  • Erdoğan, İ. (2015), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Sümer Kitabevi.
  • ERY (1988). Eğitim’de reform yasası. Her Majesty's Stationery Office.
  • Ethik. (2015). Lehrplan Ethik, bildungsgang Realschule Jahrgangsstufen 5-10. Hessen: Hessisches Kulturministerium.
  • Halstead,J. M., ve Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: Areview of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Hawkes, N. (2005). Does teaching values improve the quality of education in primary schools? [Yayımlanmamış doktora tezi]. University of Oxford.
  • Hawkes, N. (2010). Values education and the national curriculum in England. T. Lovat, R. Toomey, ve N. Clement (Ed.). International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing içinde (s. 225-238). Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8675-4_14
  • Hjorth, S. (2001). Curriculum for the non-compulsory school system Lpf 94 ministry of education and science in swedenand national agency for education (B. R. Turner, Çev.). Graphium Västra Aros.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 Ways to enhance values and morality in schools and youth settings. https://eric.ed.gov/?id=ED414003
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam Books.
  • Ministere De L’Education Nationale Et De La Jeunesse (2022). Values and commitment. 20.12.2023 tarihinde https://www.education.gouv.fr/le-ministre-de-l-education-nationale-et-de-lajeunesse- adresinden alınmıştır.
  • Osbeck, C. (2020). İsveç'te değerler ve din eğitimi. R. Kaymakcan, N. Tınaz, Z. Ş. Altın, M. Zengin, A. Y. Okudan, ve H. Yiğit (Ed.), Değerler ve Eğitimi-II Sempozyum Bildirileri Kitabı içinde (s. 141-148). DEM Yayınları.
  • Öztürk, F., Özcan, O. A., Çimen, O. S., Özkan, Ö. A. ve Balkaş, Ö. S. (2016). Değerler eğitimine yönelik kültürler arası karşılaştırılmalı bir araştırma: Almanya, İsveç, Güney Kore ve Malezya örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(30), 629-649. https://doi.org/10.16992/ASOS.1266
  • Pekdoğan, S. (2017). Çocukluk döneminde Amerika’da uygulanan değerler eğitimi programları. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 503-520. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.306813
  • Prevent Strategy. (2011). Presented to parliament by the secretary of state for the home department by command of her majesty. The Stationery Office Limited.
  • Scheler, M. (1916). Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Felix Meiner Verlag.
  • Swedish National Agency for Education. (2011). Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre. 01.12.2023 tarihinde https://www.skolverket.se/omskolverket/%20in_english/publications adresinden alındı.
  • QCA. (1999). The national curriculum: Handbook for primary teachers in England (key stages 1 and 2). Department for Education.
  • Revell, L. ve Bryan, H. (2018). Fundamental British values in education. Emerald Publishing.
  • Thornberg, R. (2008). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1791–1798. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.04.004
  • Thornberg, R. ve Uz, E. O. (2013). Teachers’ views on values education: A qualitative study in Sweden and Turkey. International Journal of Educational Research, 59, 49–56. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.005
  • Uysal, V. (2004). Yetişkinlerde dindarlık ve değerler: Dini hayat, değer tercihleri ve kadına bakış eğilimleri. Değerler ve Eğitimi, Uluslararası Sempozyum, 26-28.
  • Und Normen, W. (2009). Kerncurriculum für die Gesamtschule Schuljahrgange 5-10. Niedersachsen: Niedersachsisches Kulturministerium.
  • Yeşil, R. ve Davut A. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. https://openaccess.ahievran.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12513/134
  • Yeşil, R., Kart, M. ve Aslanderen, M. (2020). Ahilik ve değer eğitimi modeli ADEM. Çizgi Kitabevi.
  • Zengin, M. (2017). Bir uygulama modeli olarak Avusturalya'daki okullarda değerler eğitimi. Journal of International Social Research, 10(52). http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1943

A Review Study on Values Education in Britain, Germany, Sweden and France

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 45, 31.12.2023

Öz

Values are essentially criteria that determine whether behaviors are good or bad. It is important to transmit values to individuals. This transmission is important because the increasing corruption of values is causing an erosion of society. This destruction can only be prevented through the transmission of values. Values are taught through values education. Various studies on value education are carried out in all countries around the world. These studies are increasing day by day. There are also studies on values education in the countries of the European Union. Various practices are carried out with values education in European Union countries, but it is possible to say that these practices are similar. In this review study, the countries of England, Germany, Sweden, and France in the European Union were analyzed regarding values education. At the end of the study, when we look at all four countries, it is seen that values of education are trying to be transferred through schools and lessons. Although there seem to be differences, basically the same practices are carried out and the same goals are pursued. In all four countries, values education is given importance, and studies are carried out. In these values education programs, people are trying to gain certain values. They also try to prevent the dissolution of society.

Kaynakça

  • Akdağ, B. (2015). İsveç’te öğretmen yetiştirme. http://bulentakdag.blogspot.com.tr/2008/07/isveteretmen-yetitirme.html adresinden 25.11.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Aslanderen, M., ve Baştuğ, D. (2023). Dünyada Değerler Eğitimi. M. S. Canan Koç (Ed.). Karakter ve Değerler Eğitimi Güncel Yaklaşımlar içinde (s. 336-353). Pegem Yayıncılık.
  • Bilici, Ş. (2018). Almanya’da değerler eğitimi: Aşağı Saksonya Eyaleti örneği. Talim, 2(1), 127-147.
  • Canatan, K. (2004). Avrupa Birliği ülkelerinde değerler yönelimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(7-8), 41-63.
  • Cihangir Tabak, Ü. (2019). Türkiye'de ve İngiltere'de ilkokullarda değerler eğitimi uygulamalarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çolak, R. (2012). Literatür taraması nasıl yapılır? https://docplayer.biz.tr/189256-Literatur-taramasinasil-yapilir.html adresinden 01.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Pegem Yayıncılık.
  • Department for Education. (2014). Promoting fundamental british values as part of smsc in schools: Departmental advice for maintained schools.
  • Dikow, J. (1980). Grundwerte in der Schule. Freiburg im Breisgau Freiburg. Verlag Herder.
  • Doğan, R. (2008). Avrupa Birliği sürecinde dinî kurumlar ve din eğitimi: Almanya modeli. AÜDTCFD, 49(2), 1-43.
  • Erdkunde. (2015). Kerncurriculum für das Gymnasium Schuljahrgange 5-10. Niedersachsen: Niedersächsisches Kulturministerium.
  • Erdoğan, İ. (2015), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Sümer Kitabevi.
  • ERY (1988). Eğitim’de reform yasası. Her Majesty's Stationery Office.
  • Ethik. (2015). Lehrplan Ethik, bildungsgang Realschule Jahrgangsstufen 5-10. Hessen: Hessisches Kulturministerium.
  • Halstead,J. M., ve Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: Areview of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Hawkes, N. (2005). Does teaching values improve the quality of education in primary schools? [Yayımlanmamış doktora tezi]. University of Oxford.
  • Hawkes, N. (2010). Values education and the national curriculum in England. T. Lovat, R. Toomey, ve N. Clement (Ed.). International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing içinde (s. 225-238). Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8675-4_14
  • Hjorth, S. (2001). Curriculum for the non-compulsory school system Lpf 94 ministry of education and science in swedenand national agency for education (B. R. Turner, Çev.). Graphium Västra Aros.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 Ways to enhance values and morality in schools and youth settings. https://eric.ed.gov/?id=ED414003
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam Books.
  • Ministere De L’Education Nationale Et De La Jeunesse (2022). Values and commitment. 20.12.2023 tarihinde https://www.education.gouv.fr/le-ministre-de-l-education-nationale-et-de-lajeunesse- adresinden alınmıştır.
  • Osbeck, C. (2020). İsveç'te değerler ve din eğitimi. R. Kaymakcan, N. Tınaz, Z. Ş. Altın, M. Zengin, A. Y. Okudan, ve H. Yiğit (Ed.), Değerler ve Eğitimi-II Sempozyum Bildirileri Kitabı içinde (s. 141-148). DEM Yayınları.
  • Öztürk, F., Özcan, O. A., Çimen, O. S., Özkan, Ö. A. ve Balkaş, Ö. S. (2016). Değerler eğitimine yönelik kültürler arası karşılaştırılmalı bir araştırma: Almanya, İsveç, Güney Kore ve Malezya örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(30), 629-649. https://doi.org/10.16992/ASOS.1266
  • Pekdoğan, S. (2017). Çocukluk döneminde Amerika’da uygulanan değerler eğitimi programları. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 503-520. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.306813
  • Prevent Strategy. (2011). Presented to parliament by the secretary of state for the home department by command of her majesty. The Stationery Office Limited.
  • Scheler, M. (1916). Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Felix Meiner Verlag.
  • Swedish National Agency for Education. (2011). Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre. 01.12.2023 tarihinde https://www.skolverket.se/omskolverket/%20in_english/publications adresinden alındı.
  • QCA. (1999). The national curriculum: Handbook for primary teachers in England (key stages 1 and 2). Department for Education.
  • Revell, L. ve Bryan, H. (2018). Fundamental British values in education. Emerald Publishing.
  • Thornberg, R. (2008). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1791–1798. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.04.004
  • Thornberg, R. ve Uz, E. O. (2013). Teachers’ views on values education: A qualitative study in Sweden and Turkey. International Journal of Educational Research, 59, 49–56. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.005
  • Uysal, V. (2004). Yetişkinlerde dindarlık ve değerler: Dini hayat, değer tercihleri ve kadına bakış eğilimleri. Değerler ve Eğitimi, Uluslararası Sempozyum, 26-28.
  • Und Normen, W. (2009). Kerncurriculum für die Gesamtschule Schuljahrgange 5-10. Niedersachsen: Niedersachsisches Kulturministerium.
  • Yeşil, R. ve Davut A. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. https://openaccess.ahievran.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12513/134
  • Yeşil, R., Kart, M. ve Aslanderen, M. (2020). Ahilik ve değer eğitimi modeli ADEM. Çizgi Kitabevi.
  • Zengin, M. (2017). Bir uygulama modeli olarak Avusturalya'daki okullarda değerler eğitimi. Journal of International Social Research, 10(52). http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1943
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Gelişim, Sosyal Psikoloji
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Alperen Ceylan

Eyüp Bozkurt 0000-0001-8009-3478

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2023
Kabul Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, A., & Bozkurt, E. (2023). Avrupa Birliği Ülkelerinden İngiltere, Almanya, İsveç ve Fransa’nın Değerler Eğitimine Yönelik Bir Derleme Çalışması. Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi Psikoloji Dergisi, 1(1), 33-45.