This study examined the happiness levels of adolescents through the lens of Gardner's Multiple Intelligences Theory. Using the relational screening model, a quantitative research method, data were collected from 296 high school students selected through convenience sampling. Instruments included the "Personal Information Form," "Oxford Happiness Scale Short Form," and "Multiple Intelligence Scale." Statistical analyses included One-Way ANOVA, Independent Sample t-Tests, and Pearson Correlation. The results revealed that male participants reported significantly higher happiness levels than females. Happiness levels were not significantly associated with age, family structure, or socioeconomic status. Multiple intelligence types varied significantly by gender, with existential, intrapersonal, musical, verbal, and visual intelligences higher among females, while kinesthetic intelligence was higher among males. Positive correlations were identified between happiness levels and kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, logical-mathematical, and naturalist intelligence scores. Higher levels of these intelligences were associated with increased happiness. These findings provide insights into the relationship between multiple intelligences and happiness during adolescence, a period often marked by emotional turbulence. Future research could explore these dynamics further to develop targeted interventions for enhancing adolescent well-being
Bu araştırmada ergenlik dönemindeki bireylerin mutluluk düzeylerinin Gardner Çoklu Zekâ Teorisi perspektifinden incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Çalışmanın örneklem grubunu bir lisede öğrenim gören 296 öğrenci oluşturmuştur. Bu öğrenciler kolay ulaşılabilir yöntemiyle araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, “Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu” ve ”Çoklu Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Bağımsız Örneklem t-Testi ve Pearson Momentler Korelasyon Analizleri aracılığıyla test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre erkek katılımcıların kadınlardan anlamlı düzeyde daha yüksek mutluluk düzeyine sahip olduğu bulunmuştur. Bunun yanında mutluluğun yaş, aile yapısı ve sosyoekonomik düzeye göre anlamlı olarak değişmediği ortaya çıkmıştır. Çoklu zekâ türlerinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Varoluşçu, içsel, müziksel, sözel ve görsel zekâ düzeylerinin kadınlar lehine, bedensel zekânın ise erkekler lehine olmak üzere anlamlı olarak değiştiği saptanmıştır. Ergenlerin mutluluk düzeyleri ile bedensel, kişilerarası, içsel, mantıksal ve doğacı zekâ puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ergenlerin bu beş zekâ düzeyindeki artış mutluluğu da arttırmaktadır. Bu araştırmanın duygusal yönden fırtınalı bir dönem olarak tanımlanan ergenlik döneminde mutluluğu açıklamada alanyazına önemli katkılar sunacağı öngörülmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Duygusal gelişim, Zeka Gelişimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 15 Aralık 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |