Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Eğitime İnanma Düzeyleri

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 7 - 16, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin eğitime olan inançlarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Betimsel tarama modeliyle gerçekleştirilen bu araştırmanın evrenini, Siirt ilindeki merkez ilçelerinde görev yapan 2051 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise eğitime inanma ölçeğini gönüllü olarak yanıtlayan 305 öğretmen teşkil etmektedir. Çalışmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve “Öğretmenlerin Eğitime İnanma Ölçeği” adlı iki bölümden oluşan veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin eğitime inanmalarına yönelik algılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin eğitime olan inançlarının çeşitli demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini anlamak amacıyla t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Bu analizler sonucunda, öğretmenlerin cinsiyet, kıdem ve mezun oldukları fakülte değişkenleri açısından eğitime inanma ölçeğinden aldıkları puan ortalamalarının anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ancak, öğretmenlerin çalışmakta oldukları okul türü değişkeni açısından eğitime inanma puan ortalamalarının anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular, öğretmenlerin eğitime olan inançlarının çalıştıkları okul türüne bağlı olarak değişebileceğini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Altın, H. (2008). 1869 Maarif-i umumiye nizamnamesi ve ögretmen yetiştirme tarihimizdeki yeri. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 271-283.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akgün, E. Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. ve Karadeniz, Ş. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (15.Baskı). Pegem Akademi.
  • Akın, U. (2015). Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri. Uğur Akın (Editör).İçinde Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (s.1-27). Pegem Akademi.
  • Akın, U. ve Yıldırım, N. (2015). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeyleri ölçeği (ÖEİDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-International Journal of Educational Research, 6(1), 70-83.
  • Akın, U. ve Yıldırım, N. (2017). Öğretmenlerin eğitimi inanma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 213-227
  • Alston, W. P. (1987). Epistemic justification: Essays in the theory of knowledge. Cornell University Press.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal psikoloji. Alfa Yayıncılık.
  • Aydın, A. R. (2009). İnanma ihtiyacı ve dinî ritüellerin psikolojik değeri. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(3), 87-99.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bhakti, D. D., Hamdani, N. A., Deni, I., Maulani, G. A. F., & Sugiarti, I. S. (2021). Analysis of digitizing archive applications to reduce paper usage. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 1098, No. 3, p. 032026). IOP Publishing.
  • Bauch, P. (1982). Relatıonships between a typologyof teacher educatıonal beliefs and three domains of the elementary classroom curriculum. Santa Barbara: California Universty Graduate School of Education.
  • Baytekin, A., Demir, A. ve Pala, H. (2006). Ziraat fakülteleri öğrencilerinin sosyal yapıları, eğilimleri ve sorunları üzerinde bir araştırma. JOTAF/Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3), 259-267.
  • Berger, P. L. (1967). The sacred canopy: Elements of a sociological theory of religion. Doubleday.
  • Can, A. (2016). Bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (4. Baskı)Pegem Akademi.
  • Çakıroğlu, E. ve Işıksal, M. (2009). Preservice elementary teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs towars mathema-tics. Education and Science, 34(151), 132-139.
  • Erdal, B. & Ok, Ü. (2012). Müzik tercihinde inanç biçimlerinin rolü. International Journal of Social Science/JASSS, 5(3), 59-74.
  • Ergün, E. ve Argon, T. (2017). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeyleri ve duygusal emek davranışları arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 557-566.
  • Eshach, H. (2003). Inquiry-events es a tool for changing science teaching efficacy belief of kindergarten and elementary school teachers. Journal of Science Education and Technology, 12(4), 495-501.
  • Geertz, C. (1973). The ınterpretation of cultures: Selected essays. Basic Books.
  • Gökberg, M. ve Sezer, B. (1981). Toplum farklılaşmaları ve din olayı. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Gün, F. (2017). Öğretmenlerin eğitime inanma ve işle bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 10(4) 408-431.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi. (Çev. Edt: S. Turan). Nobel.
  • Jones, M. G., & Carter, G. (2007). Science teacher attitudes and beliefs. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (p.1067–1104). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Karip, E. (1997). Eğitimde yeniliklerin uygulanmasını etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(1) 63-72.
  • Livingston, M. J., McClain, B. R., & DeSpain, B. C. (1995). Assessing the consistency between teachers’ philosophies and educational goals. Education, 116(1), 124-129.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (24 Haziran 1973). Resmi Gazete, 1739/14574.
  • Okut, L. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji, matematik öğretmenlerinin eğitime ve sınıf yönetimine ilişkin inançları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 39-51.
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula, T. Buttery, & E. Guyton (Eds), Handbook of research on teacher education: A project of the association of teacher educators (p.102-119). New York: Macmillan Library Reference.
  • Rideout, G. W. (2006). Educational beliefs and the learning environment. Academic Exchange Quarterly, 10(2), 67-71.
  • Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom. Urban Review, 3(1), 16-20.
  • Silvernail, D. L. (1992). The educational philosophies of secondary school teachers. The High School Journal, 76, 162- 166.
  • Tao, T. (2016). The psychology of belief. Cambridge University Press.
  • Tunca, N., Alkın Şahin, S. ve Oğuz, A. (2015). Öğretmenlerin eğitim inançları ile meslekî değerleri arasındaki ilişki. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 11-47.
  • Türkan, A. ve Cicioğlu, M. (2017). Meslek lisesi öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile öğretme. The Journal of Academic Social Science Studies ,57, 1-23.
  • Wach, J. (1994). The comparative study of religion. Columbia University Press.
  • Wenner, G. (2001). Science and mathematics efficacy beliefs held by practicing and prospective teachers: A 5-year pers-pective. Journal of Science Education and Technology, 10(2) 181-187.
  • Yazılıtaş, F. (2010). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeyleri ile mesleki doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kayseri ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi.
  • Yıldız, K. (2013). Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmeleri ile örgütsel iletişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 251-272.
  • Yılmaz, K. Altınkurt,Y. ve Çokluk, Ö. (2011). Eğitim İnançları Ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler, 11(1) 335-350.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimin Psikolojik Temelleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muhammet Yıldırım 0000-0002-3000-4243

Mehmet Üstüner 0000-0002-1724-8825

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M., & Üstüner, M. (2024). Öğretmenlerin Eğitime İnanma Düzeyleri. Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 7-16.