This study analyzed the dynamics of educational inequalities in Turkey between 1988 and 2024 using the E-Gini coefficient and evaluated the effects of education policies. The research design consisted of descriptive and causal-comparative analysis. The E-Gini index, an adaptation of the Gini coefficient used to measure income inequality, was employed to assess educational disparities. A quantitative research approach was adopted, utilizing data from the Turkish Statistical Institute's Household Labor Force Surveys to calculate the distribution of education levels, average years of schooling, and E-Gini coefficients. The findings revealed a significant decline in educational inequality: the E-Gini coefficient decreased from 37.05 in 1988 to 23.64 in 2024. This improvement was attributed to policy interventions such as the 1997 eight-year compulsory education reform and the 2012 4+4+4 system. However, regional disparities and gender-based inequalities persisted. The study highlighted that while the E-Gini coefficient effectively measures quantitative aspects of education, it falls short in capturing quality disparities. The results demonstrated Turkey's progress in promoting equal opportunities in education, though further policy efforts are needed, particularly in rural areas and education quality. Recommendations included regional development projects, gender equality programs, and expanding digital access.
E-Gini Educational Inequality Labor Force Education Level Of Labor Force
Bu çalışma, Türkiye'de 1988-2024 döneminde eğitim eşitsizliklerinin dinamiklerini E-Gini katsayısı üzerinden analiz etmiş ve eğitim politikalarının etkilerini değerlendirmiştir. Araştırmanın desenini betimsel analiz ve nedensel-karşılaştırmalı analiz oluşturmaktadır. Eğitim eşitsizliğinin ölçümünde gelir dağılımı eşitsizliğinin ölçümünde kullanılan Gini katsayısının eğitim alanına uyarlanmış hali olan E-Gini endeksi kullanılmıştır. E-gini eğitimsel eşitsizlikleri ölçmek için kullanılan bir katsıyıdır. Nicel bir araştırma deseni benimsenerek,Türkiye İstatistik Kurumunun hanehalkı işgücü anketlerinden elde edilen veriler kullanılmış ve eğitim seviyelerinin dağılımı, ortalama eğitim süreleri ile E-Gini katsayıları hesaplanmıştır. Araştırma, eğitim eşitsizliğinin önemli ölçüde azaldığını ortaya koymuştur: E-Gini katsayısı 1988'de 37,05 iken 2024'te 23,64'e düşmüştür. Bu iyileşme, 1997'deki 8 yıllık kesintisiz eğitim reformu ve 2012'deki 4+4+4 sistemi gibi politikaların etkisiyle açıklanmıştır. Bununla birlikte, bölgesel farklılıklar ve cinsiyet temelli eşitsizliklerin devam ettiği tespit edilmiştir. Çalışma, E-Gini katsayısının eğitimin niceliksel boyutunu ölçmede etkili olduğunu ancak kalite farklılıklarını yansıtmada yetersiz kaldığını vurgulamıştır. Bulgular, Türkiye'nin eğitimde fırsat eşitliğini artırma konusunda ilerleme kaydettiğini, ancak özellikle kırsal bölgelerde ve eğitim kalitesi alanında daha fazla politika desteğine ihtiyaç olduğunu göstermiştir. Bu doğrultuda, bölgesel kalkınma projeleri, toplumsal cinsiyet eşitliği programları ve dijital erişimin yaygınlaştırılması gibi öneriler sunulmuştur.
E-Gini Eğitimsel Eşitsizlik Işgücü Işgücünün Eğitim Seviyesi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Teftiş ve Planlama |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |